به گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز شنبه در آیین کلنگ زنی طرح شارباغ در جنوب تهران با بیان اینکه سابقه این طرح به ۲ دوره ریاست جمهوری برمی گردد، افزود: در دوره مدیریت محمود احمدینژاد در شهرداری تهران، موضوع انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیر زمین مطرح و مقرر شد که شمال این خط به زیر زمین منتقل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در آن زمان مسئولیت مترو تهران را بر عهده داشت و این مسیر ۲ خط راه آهن بیشتر نداشت، یادآوری کرد: احمدی نژاد فشار آورد که وقتی قرار است این خطوط به زیر زمین برود پس شما هم ۲ خط مترو اضافه کنید تا بتوانیم منطقه ۱۷ و ۱۸ را تا شهرقدس و شهریار به مترو وصل کنیم.
به گفته هاشمی، این طرح با کمک و تلاش قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد و ۲ خط مترو نیز در زیر زمین اضافه شد اما ۱۲ سال است که بی استفاده مانده است؛ به نظرم می توان آنها را فعال کرد و روزانه با ۲۰۰ هزار سفر به مردم این منطقه سرویس داد.
وی در مورد طرح بزرگراه نجفی رستگار نیز گفت: این طرح ۶ کیلومتر است که بخش جنوبی آن فعال شده و می توان با خودرو به سمت جاده خراسان حرکت کرد اما مسیر شمالی آن هنوز افتتاح نشده است و باید روند احداث آن شتاب گیرد تا در آخر دوره این مسیر تکمیل شود.
هاشمی افزود: طرح بزرگراهی شهید رستگار از دستاوردهای مدیریت فعلی و بخشی از آن مربوط به مدیریت قبل است و به نام سردار بزرگ ما سردار نجفی رستگار نام گذاری شده است.
وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی ما در این دوره زیاد بود اما توانستیم این طرح را افتتاح کنیم و بخشی از مشکل ترافیکی بزرگراه آزادگان و میدان افسریه با افتتاح این طرح حل شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره شهید رستگار یادآوری کرد: این شهید از نسل اولیه فرماندهان جنگ، از یاران شهید چمران و حاج احمد متوسلیان و موسس تیپ سیدالشهدا بود؛ نام شهید رستگار به دلیل برخی مسائلی کمتر مطرح می شد و موجب بی مهری قرار می گرفت و اما نام گذاری این بزرگراه با مسما است.
وی افزود: این شهید در منطقه هورالهویزه به شهادت رسید و پیکر مطهرش ۱۳ سال بعد به تهران منتقل شد.
به گفته رئیس شورای شهر تهران، وی و همرزمانشان آنطور که در خاطرات آیت الله هاشمی آمده است بعد از عملیات خیبر دیداری با مرحوم هاشمی داشتند و یک سری گلایه از نحوه فرماندهی جنگ داشتند.
وی توضیح داد: آیت الله هاشمی در آن مقطع به آنها هم گفته بود که می توانید این گلایه ها را در نامه ای مکتوب کنید اما لازم نیست اسم خود را زیر نامه بنویسید اما آنها شجاعت کردند و نامه را به اسم خود نوشتند؛ شهید رستگار سرداری بسیار شجاع بود و لازم است رسانه ها و صدا و سیما به این موضوع بپردازند.
وی همچنین از صدا و سیما به دلیل نپرداختن به موضوع چهارمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی انتقاد کرد و گفت: امروز فضای مجازی مسائل را زودتر و سریعتر نسبت به صدا و سیما پوشش خبری می دهد و این باعث می شود که صدا و سیما از مردم عقب تر بیفتد و این اثر خوبی برای صدا و سیما، نظام و حاکمیت ندارد.
وی اظهار امیدواری کرد: این روش درست شود تا اینگونه مسایل در اختیار رسانه های بیگانه قرار نگیرد تا از آن سواستفاده کنند.
هاشمی گفت: امروز ۲۰ دی و یکصد و شصت و هشتمین سالگرد قتل امیرکبیر است و ایشان اولین سردار سازندگی ایران و دومی آیت الله هاشمی است.
وی همچنین در ابتدای سخنرانی خود خطاب به معاون اول رییس جمهوری گفت: حضور شما را در این برنامه را به منزله آشتی هیات دولت با شهردار فرض می کنیم و امیدواریم از فردا با پارتی شما، حضور شهردار را در هیات دولت داشته باشیم.
هاشمی همچنین به مزاح خطاب به حناچی گفت: از صبح خبرنگاران از من می پرسند که شار یعنی چی و ما هم مانده ایم چی بگوییم که شار خیابان است یا چهارراه یا چیزی مغناطیسی!
وی یادآور شد: هرچه در لغتنامه گشتیم نفهمیدیم شارباغ چه چیز است و جناب حناچی (شهردار تهران) باید در این مورد توضیح دهند.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران ـ تبریز با عنوان شارباغ حضرت فاطمه الزهرا (س) صبح امروز (شنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.
اسحاق جهانگیری صبح امروز شنبه با حضور در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، کلنگ آغاز عملیات بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران ـ تبریز را بر زمین زد.
طرح احداث محور شارباغ حضرت فاطمه الزهرا(س) یکی از طرحهای مهم مدیریت شهری پایتخت است که علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران میتواند در رونق گردشگری شهری نیز موثر باشد.
این طرح در راستای شعار (تهران شهری برای همه) و برای کاهش شکاف اجتماعی و حرکت به سوی بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران شکل گرفته و شامل گسترههای (فرهنگی، تفرجی)، (گردشگری، تفرجی) و (تجاری، تفرجی) با ۹۱ درصد فضای سبز و باز در مناطق یاد شده است.
معاون اول رییس جمهوری را در این مراسم مهندس پیروز حناچی شهردار تهران، سردار سعید محمد رییس قرارگاه خاتم الانبیاء و برخی از اعضای شورای شهر تهران همراهی میکنند.
طرح احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) پس از انتقال خط راهآهن تهران- تبریز به زیرزمین در سال ۱۳۹۲، روی بام این تونل در محدودهای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جدار ساختمانهای شمالی تا جنوبی طرح و خیابانهای موجود، این محدوده در مجموع به حدود ۵۰ هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا میکند.
نظر شما