به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دهمین نشست بلندپایه کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلامآباد-تهران-استانبول با نام 'قطار اکو' اوایل دیماه امسال به صورت مجازی با حضور مسوولان مربوطه در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با محوریت تسریع در احیای مجدد این طرح منطقهای ریلی، برگزار شد.
سپس سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز ضمن تایید برگزاری دور تازه مذاکرات مسوولان قطار باری اکو از احیای مجدد آن در سال جدید میلادی خبر داد.
هرچند «زاهد حفیظ چودری» به رسانههای پاکستانی گفته بود که ژانویه ۲۰۲۱ سوت حرکت مجدد قطار کانتینربر اکو در مسیر اسلامآباد-تهران-استانبول به صدا درمیآید اما شنیدهها حکایت از فعالیت مجدد قطار باری اکو تا سه روز دیگر (۱۴ اسفند -۴ مارس) است.
رسانههای معتبر پاکستان امروز از احتمال قوی حرکت قطار باری اکو میان ترکیه، ایران و پاکستان در روز چهارم مارس خبر داده و گفتند، این تحول پس از وقفه ۹ ساله دوباره ازسرگرفته میشود.
یک مقام ارشد وزارت راه آهن پاکستان به روزنامه انگلیسی زبان «داون» گفت که ما از مسوولان مربوط به قطار باری میان تهران-استانبول-اسلامآباد مطلع شدهایم که این قطار آماده حرکت مجدد از ترکیه به مقصد اسلامآباد پاکستان از طریق زاهدان است و این اقدام روز چهارم مارس آغاز میشود.
این مقام آگاه افزود: برنامه حرکت قطار اکو تا یک یا دو روز آیده دوباره نهایی خواهد شد اما ۴ مارس تاریخ نهایی حرکت قطار از استانبول خواهد بود.
هماهنگیهای پاکستان با وزارتخانههای مربوطه در ایران و ترکیه
این مقام آگاه پاکستانی ادامه داد که وزارتخانههای امور خارجه و راه آهن در حال هماهنگی با دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند و همزمان تماس با مسوولان وزارتخانههای مربوطه در جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز برقرار شده است.
وی افزود: از آنجا که قطار باری اکو سفر یکطرفه را به مدت ۱۲ روز به اتمام خواهد رساند، انتظار میرود در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) به گمرک خشکی در اسلامآباد برسد. پاکستان نیز مصمم است که عملیات تردد قطار از مبدا اسلامآباد را از ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) آغاز و این قطار را برای ایران و ترکیه بارگیری کند.
سناتور «اعظم خان سواتی» وزیر راه آهن پاکستان نیز به پایگاه خبری داون نیوز گفت که وی قرار است روز ۲۶ مارس (۱۶ مارس) از قطار کانتینربر اکو در اسلامآباد استقبال کند.
«کاشف یوسفانی» مدیر ارشد بازاریابی وزارت راه آهن پاکستان تایید کرد که قرار است جلسه پیگیری ازسرگیری قطار باری اکو امروز در اسلامآباد برگزار شود. وی افزود که قطار اکو مشتکل از ۲۴ واگن کانتینری از مبدا ترکیه برای ایران و پاکستان رزرو شده است.
منابع خبری با اشاره به توافق اخیر ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان اعضای بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برای ازسرگیری حرکت قطار کانتینربر اکو در سال جاری، میگویند: ارتباطات منطقهای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.
به گزارش تارنمای آلمانی دویچه وله، قطار باری اکو افزایش ارتباطات میان ایران، پاکستان و ترکیه را رقم میزند، اقدامی که در سال ۲۰۰۹ با هدف تقویت ارتباطات و تجارت منطقه و همچنین سه جانبه کلید خورد.
در این گزارش به نقل اظهار نظر کارشناسان مرکز آسیای جنوبی شورای آتلانتیک و اکادمی مطالعات جنگ ورشو آمده است: اگرچه طرح ریلی اکو بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده چین نیست، اما انتظار میرود این خط ریلی در آن گنجانده شود.
به گفته این کارشناسان، در صورت اجرایی شدن برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، پکن بدون شک به استفاده از ظرفیت قطار کانتینربر اکو برای تقویت ارتباطات در منطقه نیاز پیدا میکند و همزمان در صورت موفقیت چینیها برای مهار نفوذ آمریکا در آسیا، آنان به مشارکت بیشتر کشورهای منطقه احتیاج دارند.
علاوه بر این چین برای پیشبرد طرح کمربند و جاده میتواند نقش یک بازیگر اصلی در عملیات اجرایی قطار اکو را ایفا کند مانند آنچه برای ارتباط با آسیای میانه انجام میشود و حتی میتواند حمایتهای سیاسی پکن از طرح ریلی اکو را نیز به دنبال داشته باشد.