فریدون جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به راه اندازی سامانه جدید دریافت شکایات و گزارش تخلفات در وزارت علوم، افزود: سامانه ای که پیش از این در وزارت علوم برای شکایات طراحی شده بود، از نظر نرم افزاری به سامانه اتوماسیون اداری و شبکه دولت متصل نمی شد؛ از این رو، رسیدگی به شکایات یا اعلام گزارش سوء جریان ها دچار اختلال می شد.
وی افزود: بنابراین طراحی سامانه جدید به آدرس الکترونیکی https://erp.msrt.ir/Hermes با از بین بردن این اشکالات، در بحث پاسخگویی به شکایات، اعلام گزارش فسادها و تبعیضات ناروا، کاغذ و مراجعه حضوری را حذف کرد و افراد می توانند در هر جایی از کشور مستنداتی را که در اختیار دارند در قالب شکایت به معنای ادعای نقض حق شخصی، با احراز هویت و دریافت کد رهگیری ثبت کنند.
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزیر علوم با بیان اینکه افراد بعد از ثبت شکایات در جریان روند درخواست خود قرار می گیرند، گفت: به علت دریافت شماره تلفن همراه، افراد لحظه به لحظه در جریان فرایند شکایت از طریق دریافت پیامک قرار می گیرند.
دسته بندی شکایات
جعفری همچنین از دسته بندی شکایات خبر داد و افزود: شکایات از این به بعد در چهار دسته شکایات عادی مرتبط با وظایف آموزشی و پژوهشی، شکایات مرتبط با امور اداری کارکنان که توسط دانشجویان، کارکنان، اعضای هیأت علمی و مردم مطرح شود، شکایات مرتبط با موارد نقض حقوق شهروندی و شکایات مرتبط با تقلب در تهیه آثار علمی و پژوهشی قرار می گیرند.
این مسوول وزارت علوم تصریح کرد: وقتی فردی ادعای سرقت آثار علمی خود را مطرح کند یا حقی از او در این زمینه نقض شده باشد، فرایند پیگیری شکایت با کد ملی و تلفن همراه فرد انجام می شود و در جریان روند بررسی ها قرار می گیرد.
راه اندازی بخش گزارش سوء جریان
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی بخش گزارش سوء جریان در دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، اظهار داشت: در این بخش، گزارش فسادها، تبعیض ها و موارد کلی نقض حقوق شهروندی ثبت می شود. این بخش نیازی به احراز هویت فرد شکایت کننده ندارد، اما از افراد خواسته ایم در راستای اجرای تکلیف حقوق شهروندی و اجرای نظارت شهروندان بر عملکرد کارکنان، مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی، گزارش ها را بر اساس حسن نیت ارسال کنند.
جعفری تاکید کرد: شهروندان گزارش هایی را در این سامانه وزارت علوم بارگذاری کنند که متعارف و منطبق بر چارچوب قوانین و مقررات باشد. همچنین از ارایه گزارش کذب که باعث خدشه دار شدن آبروی افراد می شود یا مغایر با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی است، پرهیز کنند. در این سامانه امکان بارگذاری مدارک و مستندات وجود دارد؛ بنابراین تیم بازرسی صحت این ادعاها را بررسی می کند.
کاهش مدت زمان پاسخگویی به شکایات
دستیار ویژه وزیر علوم در حوزه حقوق شهروندی، درباره افزایش سرعت مدت زمان پاسخگویی به شکایات در سامانه جدید، گفت: در سامانه جدید، سرعت پاسخگویی به شکایات بالا رفته است و در سه سال گذشته، میانگین مدت زمان پاسخگویی به شکایات با اقدامات صورت گرفته، به کمتر از ۱۵ روز رسید. با طراحی سامانه یاد شده و اجرای آن، متناسب با نوع شکایت، میانگین پاسخگویی به شکایات را می توان به زیر پنج روز رساند.