تهران-ایرنا- نخستین سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه در حالی صورت گرفت که نقطه کانونی آن تاکید بر امنیت اسرائیل بویژه پس از ضربات موشکی مقاومت فلسطین است.

اولین مقصد بلینکن، تل آویو بود. او روز سه شنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. بلینکن هدف از سفر خود را محکم کردن آتش بس اخیر بین غزه و رژیم اسرائیل عنوان کرد؛ آتش بسی که پنج روز از آن می گذرد.

رژیم صهیونیستی در پی ۱۲ روز جنگ با گروه های مقاومت فلسطینی در غزه و پس از آنکه ضربات بی سابقه ای را از حملات موشکی این گروه ها متحمل شد، ناگزیر به اعلام یک طرفه آتش بس شد.

بسیاری از ناظران معتقدند گروه های مقاومت فلسطینی توانستند توازن جدیدی را در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کنند و ناتوانی این رژیم را در تامین امنیت خود به اثبات رساندند. موضوعی که می تواند باعث نگرانی آمریکا باشد که همواره اسرائیل را به عنوان دنباله استراتژیک خود در منطقه و امنیت آن را از جمله خطوط قرمز خود می داند.

یک روز پیش از سفر بلینکن، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای تاکید کرد که سفر او، تاکیدی بر پایبندی آمریکا به امنیت اسرائیل است.

اشاره بلینکن بر تلاش برای تحکیم آتش بس می تواند بازتابی از نگرانی واشنگتن در برابر تحولات آتی باشد.

بلینکن پس از دیدار با نتانیاهو گفت: کار دشواری را پیش رو داریم تا امید و احترام و میزانی از اعتماد را بین دو طرف احیا کنیم. جایگزین این شرایط را دیدیم. همین باید ما را مجاب کند که تلاش هایمان را برای حفظ صلح و بهتر کردن زندگی هم اسرائیلی ها و هم فلسطینی ها دوچندان کنیم.

بلینکن در ادامه سفر خود، به مناطق فلسطینی نشین هم رفت و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.  وی پس از این دیدار گفت که گفت‌وگوی «مثمرثمری» با عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیر "محمد اشتیه" داشته و با آنها درباره  «تعمیق مشارکت آمریکا با فلسطینی‌ها» صحبت کرده است.

وی افزود: همچنین در مورد لزوم پیشبرد اقدامات برابر آزادی، امنیت و رفاه فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها صحبت کردیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از بازگشایی دوباره کنسولگری آمریکا برای فلسطینی‌ها در بیت المقدس شرقی خبر داد وگفت که این موضوع را به سران رژیم صهیونیستی نیز اطلاع داده است.

کنسولگری آمریکا در شرق بیت‌المقدس پس از قرارداد اسلو در دهه ۹۰ میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها، دائر شد و خدمات کنسولی و دیپلماتیک به فلسطینی‌ها ارائه می‌کرد.

این کنسولگری در سال ۲۰۱۹، در دوران زمامداری دونالد ترامپ در آمریکا، به رغم  اعتراض‌های بین‌المللی بسته شد و به جزیی از سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی بدل گشت که همان زمان به بیت المقدس منتقل شده بود.

بنابراین این اقدام دولت بایدن را می توان تلاش برای فاصله گرفتن هرچند اندک از سیاست های دولت پیشین آمریکا در قبال فلسطینیان و ایجاد نوعی تعادل ارزیابی کرد.

اقدام دولت ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر، اعتراض های زیادی را در میان فلسطینیان و جامعه بین المللی ایجاد کرده بود.  

وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه هم به مصر و اردن سفر کرد. وی برای دیدار با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر به قاهره رفته و قرار است در امان با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار می‌کند.

همزمان با این سفر، منابع سیاسی در رام الله به «الشرق الاوسط» گفته اند که مصر و اردن با حمایت آمریکا و کشورهای عربی در حال کوشش برای راه اندازی کارزاری به منظور آغاز مذاکره های مستقیم صلح میان فلسطین و اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین هستند.

بر اساس این گزارش، این کوشش ها از زمان پیش از ریاست جمهوری «جو بایدن» آغاز شده اما با تحولات اخیر و ابراز تمایل دولت آمریکا به حل فراگیر مناقشه فلسطین و اسرائیل بر پایه راه حل دو کشوری بر سرعت آن افزوده شده است.

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» نیز نوشت که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته در دیدار «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن، بر ضرورت آغاز فوری روند سیاسی و مذاکرات تأکید کرد.

او گفت که رهبران فلسطینی آماده آغاز فوری روند سیاسی زیر نظر کمیته چهارجانبه بین المللی برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق ملت فلسطین در کشور مستقل با پایتختی قدس شرقی هستند.

بلینکن در سفر به منطقه بر ضرورت پیشبرد راه حل موسوم به «دو کشور» تاکید کرده و بهترین راه حل برای پایان دادن به نزاع فلسطینیان و اسرائیل را تشکیل دو کشور در کنار هم دانسته است.

تاکید آمریکا بر این راه حل در شرایطی است که رژیم صهیونیستی بویژه در یک دهه اخیر که جریان راستگرا در آن دست بالا را داشته عملا مخالف این راه بوده و از سیاست اشغالگرانه، از جمله ادامه ساخت و سازها در مناطق فلسطینی برای جلوگیری از تشکیل کشور مستقل فلسطینی خودداری نکرده است.

این در حالی است که آمریکا نیز در طول سال های اخیر در دولت های دموکرات و جمهوری خواه، هیچ مانعی را در برابر اقدامات توسعه طلبانه اسرائیل ایجاد نکرده است. به عنوان مثال تمامی قطعنامه هایی که در شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی ارائه شده، با وتوی آمریکا روبرو شده است.

به نظر می رسد آمریکا نتوانسته به عنوان یک گزینه میانجی بی طرف میان فلسطینیان و اسرائیل صلح ایجاد کند و همواره کفه ترازوی سیاست های این کشور به سمت اسرائیل سنگینی کرده است.

در عین حال این نکته را هم نمی توان نادیده گرفت که تور خاورمیانه ای بلینکن، تا حدودی با هدف کم کردن بار فشارهای روانی است که طی هفته های اخیر بر روی بنیامین نتانیاهو آوار شده است؛ از افتضاح شکست در جنگ غزه تا بالا گرفتن اختلافات اجتماعی در محیط زندگی یهودیان در سرزمین های اشغالی و همچنین کشیده شدن دامنه انتفاضه به کرانه باختری و بیت المقدس! و به اینها باید بدخیم شدن دمل مربوط به پرونده قضایی شخص نتانیاهو را نیز اضافه کرد.