همدان_ ایرنا_ ماراتن تبلیغاتی داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای همدان در حالی شروع شده که هم فامیلی بودن برخی از نامزدها(نام خانوادگی یکسان)، سرنوشت آن‌ها را با یک چالش جذاب مواجه کرده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی فرمانداری شهرستان همدان ۳۱۴ نامزد برای شرکت در ششمین دوره انتخابات شورای شهر همدان تایید صلاحیت شدند که در این نام خانوادگی(فامیلی) بسیاری از آن‌ها و حتی نام پدرشان نیز یکسان است.

بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که از مجموع نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای شهر همدان، ۲۸ نام خانوادگی برای چند بار در این لیست تکرار شده که رقابت آن‌ها را در این دوره از انتخابات دچار چالش کرده است، البته هر نامزد شورای شهر  برای خود کد مشخصی دارد که وجه تمایز افراد در انتخابات محسوب می شود ولی تجربه انتخابات گذشته نشان داده که برخی از شهروندان بدون توجه به کدهای مربوطه، تنها ملاک انتخابشان نام و نام خانوادگی فرد است.

حالا این تشابه فامیلی نگرانی‌ را برای نامزدهایی که شانس خود را در این انتخابات بالا می‌دانند، ایجاد کرده است.

«احمدی، بهرامی، بهمنی، حاجی بابایی، حسینی، حضرتی، حیدری، خدابنده لو، رضایی، زارعی، سلطانی، سلیمی، شمخانی، طاهری، عرب زاده، غفاری، قادری، قره باغی، کرمی، موسوی، مولایی، میرزایی، نظری، حجتی، نعمتی، نوروزی، نوری و ورمزیار» از جمله نام خانوادگی است که در لیست منتشره نامزدهای شورای شهر همدان بارها تکرار شده و به چشم می خورد.

نام خانوادگی «زارعی» با ۶ نامزد شرکت کننده و «حیدری، میرزایی، نظری و موسوی» هرکدام با ۴ نامزد در صدر چالش تشابه اسمی انتخابات شورای شهر همدان قرار گرفته‌اند.

زارعی با ۶ نامزد شرکت کننده و حیدری، میرزایی، نظری و موسوی هرکدام با ۴ کاندیدای هم فامیلی، در صدر چالش تشابه اسمی در انتخابات شورای ششم شهر همدان قرار گرفته‌اند.هر چند نام پدر و کد این نامزدها متفاوت است اما سوابق انتخاباتی نشان می‌دهد که اغلب مردم به این مهم توجه نکرده و به همان نام و نام خانوادگی فرد در برگه‌های انتخاباتی بسنده می کنند.

این چالش باعث شده تا نامزدها از اعضا ستاد خود بخواهند تا بیشتر روی کد داوطلب تاکید کرده و مردم را نسبت به این مهم آگاه کنند.

در بین فهرست منتشر شده از داوطلبان انتخابات ششم شورای شهر همدان، نام چهار شهردار سابق همدان نیز دیده می‌شود و یکی نیز تشابه اسمی با شهرداری فعلی داشته که البته هیچ نسبت فامیلی با یکدیگر ندارند.

۱۱ نفر از نامزدهای شرکت کننده در این انتخابات نیز در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر همدان عضویت داشته و اکنون امیدوار به تصاحب کرسی دوره ششم هستند.

نزدیک به ۱۰ نامزد دیگر نیز سوابق فعالیت در رسانه‌های خبری استان همدان را دارند و در بین اسامی داوطلبان چهره‌های شاخص ورزشی نیز دیده می‌شود.

برخی از داوطلبان انتخابات شورای شهر ششم همدان، سابقه طولانی در عرصه انتخاباتی دارند و البته هیچ گاه پای آن‌ها به پارلمان شهری نیز باز نشده است.

برخی از داوطلبان انتخابات دوره ششم سابقه طولانی در این عرصه انتخاباتی دارند و البته هیچ گاه پای آن‌ها به پارلمان شهری باز نشده است.

شادمانی برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر همدان به دلیل رند بودن شماره(کد) داوطلبی خود نیز بسیار جالب است و این موضوع را به محور مانور و فعالیت های تبلیغاتی خود در فضای مجازی قرار داده اند.

طبع شعر عده‌ای از نامزدهای شورای شهر همدان نیز بسیار گل کرده و با ایجاد صفحه‌های شخصی به نام مردم، برنامه ها و اهداف خود را در قالب شعر ارائه کرده اند.

تصاویر منتشره برخی از نامزدها در فضای مجازی و همچنین در پوسترها و بنرهای تبلیغانی به واسطع عملکردهای حرفه ای عکاسان و بهره گرفتن از تکنیک های نوین طراحی و عکاسی با سیمای واقعی اشخاص متفاوت است و رقابت عکاسان حرفه‌ای نیز بازار گرمی را در کاراکتر سیمای نامزدها ایجاد کرده است.

بیوگرافی نامزدها در صفحه‌های ایجاد شده در فضای مجازی به قدری فراوان است که انگار در سال‌های اخیر رقابتی برای جمع آوری سوابق مسوولیتی خود داشته‌اند.

در بین ۳۱۴ داوطلب تایید صلاحیت شده، افراد بازنشسته، فرهنگی، ورزشی، چهره‌های شناخته شده بازار و اصناف، سرمایه دار، پزشک، جوان نخبه، حقوق دان، کارمند، مهندس، شغل آزاد و خبرنگار بیشتر به چشم می‌خورد.

در بین ۳۰۷ داوطلب تایید صلاحیت شده، افراد بازنشسته، فرهنگی، ورزشی، چهره‌های شناخته شده در بازار و اصناف، سرمایه دار، پزشک، جوان نخبه، حقوق دان، کارمند، مهندس، شغل آزاد و خبرنگار بیشتر به چشم می‌خورد.

بازار حاشیه‌ها نیز در بین داوطلبان انتخابات شورای شهر همدان همچنان داغ است و شنیده می‌شود برخی نامزدها رقم‌های چندصد میلیونی را برای تبلیغات خود هزینه کرده اند.

رایزنی‌ برای ائتلاف نامزدها و صدور لیست مشترک ۱۱ نفره(شورای شهر همدان ۱۱ عضو اصلی دارد) در تبلیغات انتخاباتی شورای شهر همدان نیز دیده می‌شود و هر طیف و گروهی به صورت مستقل اقدام به انتشار لیست نامزدهای مدنظر خود کرده است.

گروه‌هایی که بیشتر منتسب به جوانان، فرهنگیان، مهندسان، جامعه پزشکان، وکلا و حقوقدانان، دانشجویان، اساتید، ورزشکاران و دیگر تشکیلات اجتماعی هستند.

فرماندار شهرستان همدان از اعلام اسامی ۳۵۷ نامزد تایید صلاحیت شده شوراها برای شهرهای همدان، مریانج، جورقان و قهاوند خبر داد و گفت: این افراد می‌توانند در مدت زمان معین برنامه های تبلیغاتی خود را اجرا کنند.

«محمدعلی محمدی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اجرای ماده ۵۴ قانون انتخابات و ماده ۵۶ آیین نامه اجرایی اسامی و کد نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر در شهرستان همدان منتشر شده است. 

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۷۵ قانون و ماده ۶۱ آیین نامه اجرایی انتخابات داوطلبانی که اسامی آنها اعلام شده می توانند تبلیغات خود را در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ خرداد ماه به مدت هفت روز انجام دهند. 

فرماندار همدان گفت: ۳۱۴ نفر از نامزدها مربوط به شهر همدان، ۱۹ نفر در مریانج، ۱۷ نفر در جورقان و هفت نفر نیز در شهر قهاوند نامزد این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی هستند که صلاحیت آنها از سوی مراجع ذی صلاح تایید شده است. 

محمدی به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد در مکانهای تعبیه شده در سطح شهر تبلیغات خود را انجام دهند. 

فرماندار همدان با اشاره به اینکه انتخابات شورای شهر همدان به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود، گفت که هر نامزد دارای یک کد است و نامزدها و رای دهندگان باید به این مهم توجه کنند.

وی یادآوری کرد: دستورالعمل های لازم به نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا داده شده و هر نامزد در سطح شهر می تواند یک ستاد برای تبلیغات و معرفی خود و برنامه هایش دایر کند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستا در ۹۱۷ روستای استان همدان و ۲ تیره عشایری «جمور» و «ترکاشوند» برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات ۲ هزار و ۹۶۶ نفر به عنوان اعضای شورای روستاها و ۱۷۴ نیز به عنوان عضو شورای شهر و در مجموع سه هزار و ۱۴۰ نفر به عنوان منتخبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان همدان برگزیده خواهند شد.