به گزارش ایرنا، محسن حاجیمیرزایی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: در ابتدای شیوع کرونا، کلیه مجامع بین المللی به دلیل ناشناخته بودن این ویروس به تعطیلی مدارس توصیه میکردند اما امروز همان مجامع توصیه اکید به بازگشایی مدارس دارند زیرا دوربودن دانشآموزان از مدرسه آسیبهایی عمیق به دنبال دارد.
حاجیمیرزایی گفت: آموزش مجازی بر بلوغ اجتماعی، انضباط، فعالیت گروهی و عواطف دانشآموزان تاثیر منفی دارد و حتی سبک زندگی آنان را تغییر میدهد.
وی افزود: برای تسهیل فرایند بازگشایی مدارس، درخواست در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون معلمان به ستاد مقابله با کرونا ارسال و با آن موافقت شد و بر همین اساس، واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام میشود.
توازن توزیع رشتههای تحصیلی نیازمند توجه بیشتر است
وی یادآور شد: میزان گرایش دانشآموزان به رشتههای تحصیلی مختلف متوازن نیست و به این منظور باید تدابیری اندیشیده شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه ساله به منظور ایجاد رغبت در دانش آموزان و استعدادهای آنان و در خصوص هدایت افراد به به رشتههای مشخص، طرح هدایت تحصیلی اجرا میشود و افراد متناسب با وضعیت خود به رشته های مختلف توزیع میشوند.
وی افزود: در مدت زمانی که دانشآموزان به ناچار در فضای مجازی تحصیل کردند، ناخودآگاه توانمندی رسانهای آنان افزایش یافت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه نیز به منظور افزایش آگاهی و سواد رسانهای دانشآموزان، برنامههای آموزندهای از طریق شبکه شاد و صدا و سیما پخش کرد.
لایحه رتبهبندی معلمان رهنمود اساسی سند تحول بنیادین است
حاجیمیرزایی گفت: لایحه رتبهبندی معلمان، یکی از رهنمودهای اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و از مطالبات مهم معلمان بود.
وی افزود: در این طرح طبقهبندی معلمان بر اساس توانمندیها با هدف ارتقای صلاحیت آنان انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تنظیم یک لایحه مستقل در این زمینه و ارسال آن به صحن مجلس شورای اسلامی نیاز بود، بنابراین این لایحه در دولت خارج از نوبت تنظیم شد و مجلس نیز پیگیری آن را در اولویت قرار داد.
حاجیمیرزایی افزود: هفته گذشته کلیات این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در حال حاضر جزئیات آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی میشود.
وی ابراز داشت: منابع لازم برای اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۰ پیشبینی شد و در اولین فرصت قانونی و در چارچوب های مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا می شود و برای سرعت دادن به اجرای آن، هم زمان با بررسی لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، آیین نامهاجرایی آن در حال تنظیم است.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: با رتبه بندی معلمان، فاصله حقوق کارکنانی که معلم نیستند باید به طریقی جبران شود و بستگی به مصوبه نهایی مجلس شورای اسلامی دارد.
وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: این وزارتخانه سال ۹۹ را با کمترین میزان معوقه نسبت به سال گذشته به پایان رساند و با پرداخت ۱۴ هزار میلیارد ریال از معوقات، بخش کمی از آن باقی مانده که تا پایان دولت پرداخت میشود.