قم-ایرنا- مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هشدار نسبت به وضعیت تاسف بار کاهش زاد و ولد در سال‌های اخیر، اقتصاد و کرونا را دو عامل کاهش دهنده شیب افزایش جمعیت در دوران اخیر دانست و گفت: دوران کنونی نقطه طلایی جبران بحران جمعیت است.

به گزارش روز یکشنبه دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در پنجمین جلسه سه جانبه منتورینگ مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، اظهار داشت: نقطه طلایی این مساله، دوران کنونی است و ۱۵ سال وقت داریم که از این مقدار، ۱۰ سال نیاز به کارهای شناختی و انگیزشی دارد که ۵ سال باقی مانده می تواند این مساله را جبران کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: سه چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب دوباره به این عرصه ورود کردند و با جمله ای که ایشان فرمودند و برای ما خیلی سنگین بود و برای این کار استغفار می کنیم، کشور در این عرصه تکانه ای داشت اما دو عامل «اقتصاد» و «کرونا» دوباره این شیب را کند کرد.

وی بر کاهش زاد و ولد در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: آبان ماه سال گذشته نسبت به آبان ماه ۱۳۹۸، ۶۰ درصد زاد و ولد کاهش یافته است و این بزرگترین ضربه بر پیکره جمعیت شد که باورکردنی نبود و باید جبران شود که اگر به نقطه سال قبل برسیم، زیر ۲.۱ است و ۲.۱ نرخ جانشینی می باشد؛ این در صورتی بوده که نرخ مطلوب در کشورهای توسعه یافته، سه است.

ورود به درّه جمعیت با استمرار وضعیت فعلی زاد و ولد در کشور

قطبی ابراز داشت: اگر مدل فعلی زاد و ولد موجود پیش برود، کشورمان تا ده پانزده سال آینده وارد دره جمعیت خواهیم شد و دره جمعیت بدترین شکل شکست جمعیت است و نرخ ۲.۱ نرخ جانشینی می شود؛ یعنی اگر هر خانواده ای دو فرزند داشته باشند و از هر ۱۰ خانواده ای یک خانواده سه فرزند داشته باشد، نرخ جانشینی می شود و با این روش جمعیت کشور تقریبا پایدار و ثابت می ماند.

وی افزود: این در حالی است که نرخ زاد و ولد در کشورمان ۱.۴ است و این مقدار شیب رو به پایینی است و اگر نرخ جانشینی این عدد به یک کاهش یابد (یعنی هر خانواده به یک فرزند اکتفا کند)، کمتر از ۱۵ سال آینده، وارد دره جمعیت خواهیم شد.

قطبی در ادامه گفت: مدل کردن کسب و کار پایه و زیر بناست و حتی شرکت هایی که هم اکنون آمادگی دریافت اعتبار نامه را دارند و می تواند شرکت خلاق شوند، از نگاه مرکز، یکی از مهم ترین مستندات پیوسته آن فرم، مدل کسب و کارشان است و منطقاً در دنیا معروف است.

وی ادامه داد: تمام مراکزی که به صورت جدی در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند، حرف مشترکی دارند که کسب و کاری که مدل منطق داشته باشد، نه تنها زمین گیر نخواهد شد، بلکه به راحتی می تواند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به شکست کسب و کارهای بدون مدل منطقی افزود: کسب و کاری که مدل منطقی نداشته باشد، ولو این که شیب خیلی خوب درآمدی هم داشته باشد و شتاب اولیه هم بگیرد، احتمال شکست خوردنش بالاست و این یک منطق دائمی است.

وی مدل را لازمه موفقیت کسب و کارها دانست و تصریح کرد: تمام کسب و کارهایی که به موفقیتی دست یافته اند، مدل دارند؛ اگر تیم ایده ای حتی سه چهار ماه متمرکز شود و ایده خود را به صورت منطقی به مدل تبدیل کند، ضرر نخواهد کرد و این مدل، نقشه راه و زیربنای کار تیم است که باید از آن مطلع باشد.

قطبی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت ادامه داد: بر خلاف اعتیاد، سرقت، خشونت و طلاق که همه مردم متوجه چالش آن هستند، مشکل اصلی در حوزه جمعیت این است که اهمیت موضوع و چالشی بودن این مساله را افراد درک نمی کنند.

اعضای هیات مدیره مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق منصوب شدند

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حکمی اعضای هیأت مدیره مرکز ملی نوآوری و خلاقیّت اشراق را منصوب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حکمی حجج اسلام والمسلمین مهدی علیزاده، عبدالله نظرزاده، محمد شیخ الاسلامی، علی اصغر ثنایی، محمد قطبی و اباذر جعفری را به عنوان «اعضای هیأت مدیره مرکز ملی نوآوری و خلاقیّت اشراق» منصوب کرد.

در این حکم آمده است: اکنون که به لطف خداوند متعال در گام دوم انقلاب اسلامی و باحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز ملّی نوآوری و خلاقیّت اشراق در دفتر تبلیغات اسلامی تأسیس شد، به منظور توسعه و تقویت تعاملات مساله مدارانه و نوآورانه‌ این مرکز، شما را به عنوان «عضو هیات مدیره مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» منصوب می‌نمایم.

واعظی افزوده است: تقویت ارتباط و پیوند دو سویه مرکز نوآوری و قطب‌های فکری و فرهنگی و توسعه فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی در سطح کشور و به ویژه در حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این مرکز به شمار می‌رود./