بجنورد- ایرنا- رییس ستاد استانی مقابله با کرونا خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش موارد بستری کووید ۱۹ در استان نظارت های کرونایی در خراسان شمالی افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا "محمدعلی شجاعی "روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: اگرچه از هفته گذشته نظارت بر روند اجرایی محدودیت های کرونایی افزایش یافت، ولی با توجه گسترش شهرهای قرمز در استان این روند نظارتی بر واحدهای صنفی، مراکز تفریحی، تالارها و ترددها بیشتر از این خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی اظهارداشت: گسترش شهرهای قرمز در هفته جاری نشان از آن دارد که شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت های کرونایی به نحو مطلوبی در استان اجرایی نشده است به گونه ای که اگر این روند ادامه دار باشد در هفته آینده شاهد افزایش بستری ها و فوتی های ناشی از ویروس کووید ۱۹ خواهیم بود.

استاندار خراسان شمالی افزود: در این میان برای برون رفت از این وضعیت نگران کننده باید دستورات بهداشتی طبق هر رنگبندی کرونایی هر شهرستانی به شکلی دقیق توسط فرمانداران اجرایی شود به گونه ای که نباید شاهد اعمال هیچگونه نظر شخصی در اجرای محدودیت های کرونایی باشیم.

شجاعی با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس از مسافران تابستانی و افراد شاغل در استان های دیگر باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر به جز ۲ شهرستان گرمه و فاروج که در وضعیت زرد هستند دیگر شهرستان های استان در وضعیت قرمز و نارنجی هستندکه این وضعیت نگران کننده است و طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا باید این وضعیت کنترل کرد.

وی افزود: همچنین در حال حاضر می دانیم که واحدهای صنفی و تالارهای برگزاری مراسمات از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند ولی الویت سیستم اجرایی نیز حفظ جان و سلامتی مردم است بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس سیستم بازرسی بیشتر تقویت خواهد شد.

همراهی رسانه ها در مدیریت کرونا

رییس ستاد مقابله با کرونا در خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون بیش از هر زمانی نیازمند همراهی رسانه ها در مدیریت بیماری کرونا هستیم، خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات و ارائه مصوبات پیشگیری از کرونا، شیوع ویروس کنترل و مدیریت نخواهد شد زیرا در صورت عدم آگاهی مردم از این مصوبات نباید انتظار رعایت آن را هم داشته باشیم.

شجاعی افزود: تجربه نشان داده است که رسانه ها نقش زیادی را در آرامش بخشی و ایجاد درک مشترک و همدلی برای شکست هر بحرانی را دارند بنابراین برای مدیریت این بیماری باید رسانه ها همراهی بیشتری داشته باشند.

افزایش بیماران کووید ۱۹ در خراسان شمالی در روزهای اخیر باعث گسترش وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز و نارنجی کرونایی در ۶ شهرستان از هشت شهرستان این استان شد به طوری که هم اکنون شهرستان های شیروان، اسفراین و بجنورد در وضعیت قرمز، راز و جرگلان، مانه و سملقان و جاجرم نارنجی و  شهرستان های فاروج و گرمه نیز در وضعیت زرد قرار دارد.