شهرکرد - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده یک فرد پرنده با نام "گیلانشاه حنایی "برای نخستین بار در تالاب گندمان خبر داد و گفت: با ثبت مشاهده این گونه، شمار پرندگان به ثبت رسیده در این استان به ۲۹۲ گونه افزایش یافت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی افزود: ۲۰ مردادماه امسال از حضور یک فرد پرنده با نام فارسی گیلانشاه حنایی و نام علمی Limosa lapponica  برای نخستین بار در تالاب گندمان تصویربرداری شد که حضور این پرنده در کمیته ثبت پرندگان ایران نیز مورد تأیید قرار گرفت.

وی ادامه داد: با قرار گرفتن نام  این پرنده در فهرست پرندگان مشاهده شده در استان، تعداد گونه‌های پرندگان چهارمحال و بختیاری به عدد ۲۹۲ رسیده است.

احمدی یادآور شد: علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنماهای اینترنتی، نرم‌افزارهای پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور  گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۲.۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، مناطق حفاظت‌شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و منطقه شکارممنوع خدا آفرین از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

تالاب گندمان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان بروجن واقع شده و یکی از تالاب برتر پرنده نگری در ایران است.