زمستان‌گذرانی بیش از ۸۵ هزار قطعه پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌ و بختیاری از زمستان‌گذرانی بیش از ۸۵هزار قطعه پرنده در تالاب‌های این استان در فصل سرمای امسال خبر داد.

شهرام احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به زمستان گذرانی حدود ۶۵ هزار قطعه پرنده در تالاب‌های چغاخور، سولقان و علی‌آباد و همچنین مهاجرت بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده به تالاب گندمان در فصل زمستان امسال اشاره و تصریح کرد: در این مدت آمار پرندگان مشاهده شده در تالاب‌های استان به بیش از ۱۴۰ هزار قطعه نیز رسید که با کاهش دما و در برخی موارد یخ‌زدگی بخشی از تالاب‌ها، جمعی از پرندگان به نواحی جنوبی کشور و سواحل خلیج‌فارس کوچ کردند.

احمدی درباره دلایل افزایش آمار گونه‌های پرنده شناسایی شده در تالاب‌های استان در طی یک سال اخیر گفت: از مهم‌ترین علل این امر می‌توان به مطلوب بودن وضعیت منابع تغذیه‌ای و تامین حقابه تالاب‌های استان اشاره کرد و در کنار آن توسعه حفاظت‌های فیزیکی و ایجاد سیستم پایش و مونیتورینگ نیز موجب کنترل ورود شکارچیان و تامین امنیت حیات وحش در محدود تالاب‌ها شده که این موضوع نیز جذب پرندگان مهاجر را با روندی افزایشی مواجه کرده است.

وی همچنین ارتقای سطح علمی محیط‌بانان در حوزه پرنده‌شناسی و مجهز کردن پاسگاه‌های محیط‌بانی به دوربین‌ها و تجهیزات پیشرفته را از دیگر عوامل موثر در افزایش آمار گونه‌های پرنده شناسایی شده در استان بیان کرد.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر آمار گونه‌های پرنده مشاهده شده در چهارمحال و بختیاری به ۲۹۵ گونه افزایش یافته است، تصریح کرد: امسال ۶ گونه پرنده برای نخستین بار در استان مشاهده شد که پیغوی بزرگ، گیلانشاه حنایی، شاهین دودی، پرستوی دریایی کوچک، پلیکان خاکستری و جغد تالابی از جمله این گونه‌ها به شمار می‌روند که به جز پیغوی بزرگ که اوایل مهر ماه امسال در شهرستان کیار مشاهده شد، پنج گونه پرونده دیگر در تالاب گندمان روئیت شدند.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به انجام مطالعات توسعه گردشگری پایدار در تالاب‌های استان با همکاری دانشگاه شهرکرد گفت: در این طرح موارد مربوط به معیشت جایگزین برای جوامع حاشیه تالاب‌ها با اتکا به گردشگری بومی تعریف شده و مباحث عملیاتی آن مورد تاکید قرار گرفته است.

احمدی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با اجرایی شدن طرح مطالعاتی توسعه گردشگری پایدار در تالاب‌های استان علاوه بر تامین معیشت مردم ساکن در حاشیه این منابع آبی و زیست‌محیطی، به دلیل وابستگی معیشتی به شاخصه‌های طبیعی، زمینه حفاظت از تالاب‌ها توسط گروه‌های مردمی بیش از پیش مهیا خواهد شد.

وی بر نقش موثر جوامع ساکن در حاشیه تالاب‌ها در پیشبرد اهداف زیست‌محیطی تاکید و تصریح کرد: زمانی که مردم دریابند منافع اقتصادی آن‌ها با حفظ و احیا تالاب تامین می‌شود به شیوه‌ای مناسبت‌تر از این ذخایر پر ارزش حفاظت می‌کنند.

احمدی اجرای دیگر طرح‌های گردشگری پایدار در حوزه زیست‌محیطی استان را نیز یادآور شد و گفت: تعریف مسیرهای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی و همچنین احداث زیپ لاین در منطقه جنگلی هلن و آموزش صنایع‌دستی و ساخت عروسک بازبازک (لیلی) برای تامین درآمد مردم محلی و جلوگیری از تعرض به نواحی جنگلی و قطع درختان از جمله طرح‌هایی است که توانسته است با ایجاد معیشت پایدار برای اهالی به احیا و حفظ منابع زیست‌محیطی کمک کند.

وی با بیان اینکه در توسعه گردشگری پایدار و سبز در مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست لازم است متولیان امر و دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برنامه‌ریزی داشته باشند، اظهار داشت: مسائل فرهنگی و آموزش نیز جزئی از زیرساخت‌هاست که نیازمند بررسی‌های کارشناسی و اتخاذ راهکارهای عملی و کارآمد است.

ایجاد سیستم پایش و مونیتورینگ موارد آتش‌سوزی در تالاب گندمان را کاهش داد 

احمدی درباره ارتقای سیستم حفاظتی تالاب‌ها و تکمیل و تجهیز مرکز پرنده‌نگری تالاب گندمان نیز اظهار داشت: هم‌اکنون علاوه بر تالاب گندمان، تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با ایجاد سه دکل نظارتی به طور کامل تحت پوشش سیستم پایش و کنترل مونیتورینگ قرار گرفته است.

وی فراهم شدن امکان بررسی ۲۴ ساعته وضعیت تالاب‌ها و در نتیجه آن شناسایی سریع‌تر موارد آتش‌سوزی و مهار به‌ موقع آن را از جمله مزایای راه‌اندازی سامانه مونیتورینگ در تالاب گندمان دانست و یادآور شد: مراحل احیا و تثبیت موقعیت این تالاب نیز همچنان ادامه دارد و هدایت آب‌های مازاد بخش کشاورزی و هرزآب‌های سطحی برای آبگیری تالاب گندمان از جمله اقداماتی است که با توافق‌های صورت گرفته با بهره‌برداران از این تالاب، دنبال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه مراحل تکمیل و تجهیز مرکز پرنده‌نگری تالاب گندمان با پیشرفتی ۹۰ درصدی در حال انجام است، گفت: امید می‌رود با بهره‌برداری از این مرکز در ابتدای سال ۱۴۰۱ بتوان از ظرفیت موجود برای اجرای برنامه‌های علمی تحقیقاتی و گردشگری طبیعی استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، دانش آموزان و ورزشکاران شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری با ایجاد حلقه‌های انسانی در محدود تالاب‌های این شهرستان و با شعار «تالاب‌ها را ارج نهیم، مدیریت کنیم، احیا کنیم» بر حفظ تالاب‌ها به عنوان یک مطالبه عمومی تأکید کردند.

تالاب بین‌المللی چغاخور به عنوان یکی از تالاب‌های چهارمحال و بختیاری با وسعتی حدود یک هزار و۵۰۰ هکتار در جمع تالاب‌های به ثبت رسیده کنوانسیون رامسر قرار دارد.

تالاب گندمان نیز با یک هزار و ۷۰ هکتار وسعت جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دایم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در ضلع جنوبی شهرستان بروجن چهارمحال و بختیاری واقع شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha