بجنورد-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۲ دستگاه بونکر اکسیژن مایع برای بیمارستان‌های هاشمی رفسنجانی شیروان و امام حسن (ع) بجنورد این استان خریداری می‌شود.

دکتر سید احمد هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای خرید این ۲ دستگاه بونکر اکسیژن مایع نیاز به ۲۸ میلیارد ریال اعتبار است اقدامات لازم برای تامین آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکسیژن با فشار بالا برای بیمارستان ها مورد نیاز است افزود: سیستم بافشار بالای اکسیژن در بیمارستان ها طراحی می شود اما هم اینک بیش از ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد و به همین علت هم اینک در این بخش کمبود داریم.

وی در خصوص کپسول های اکسیژن نیز گفت: این کپسول ها در بیمارستان ها هم اینک کارساز نیستند زیرا فشار آن پایین و در کوتاه مدت تمام می شود.

هاشمی در خصوص دستگاه های اکسیژن ساز کوچک نیز اظهار داشت: این دستگاه ها نیز با فشار کم تر طراحی شده اند برای بیمارستان ها کمتر کاربرد دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هم اینک بیمارستان های این استان نیاز به اکسیژن با فشار بالا دارند تا نیاز تعداد زیاد بیماران کووید ۱۹ بستری در سطح مراکز درمانی استان را  برآورده کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سن فوت‌های بیماران کووید۱۹ در استان کاهش یافته است گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری در افراد زیر ۵۰ سال افزایش یافته است.

هاشمی به هفته سخت کادر درمان اشاره کرد و افزود:۸۷۰ نفر بیمار بستری در بیمارستان ها نیز داشته ایم و به دلیل ازدحام بیماران با کمبود تخت نیز مواجه خواهیم شد که این امر موجب نگرانی خانواده ها و بیماران می شود.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه پیش در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی قرار دارد.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.