۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84444154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سن فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان شمالی کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه سن فوت‌های بیماران کووید۱۹ در استان کاهش یافته است گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری در افراد زیر ۵۰ سال افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا دکتر سید احمد هاشمی روز شنبه در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کووید۱۹، ۱۰ در استان اظهار داشت: همچنین نتیجه ۶۰ درصد تست های کرونا در این استان مثبت می شود.

وی به هفته سخت کادر درمان اشاره کرد و افزود:۸۷۰ نفر بیمار بستری در بیمارستان ها نیز داشته ایم و به دلیل ازدحام بیماران با کمبود تخت نیز مواجه خواهیم شد که این امر موجب نگرانی خانواده ها و بیماران می شود.

هاشمی افزود: به ناچار از برخی از بیماران خواسته ایم که در بیمارستان ها بستری نشوند، تنها برای دریافت خدمات به صورت سرپایی به مراکز مراجعه کنند زیراکه هم اینک با هجوم بیماران بسیار بد حال مواجه شده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تخت های بیمارستان مملو از بیماران بدحال است افزود: هم اینک دغدغه تامین اکسیژن را نیز داریم؛ با وجود اینکه تعدادی کپسول اکسیژن تهیه کرده ایم اما هنوز در این خصوص کمبود وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروز هم مجبور شدیم کپسول های بیشتری را استان وارد کنیم اما باز هم با مشکل مواجه بودیم.

هاشمی به عدد «آر» نیز اشاره کرد و گفت: این عدد در استان به کمتر از ۱.۱۴ رسیده و نشان می دهد که در حال گذر از پیک هستیم.

در علم اپیدمولوژی، عدد آر یا «عدد سرایت موثر»، شاخصی است برای توانایی انتقال عامل بیماری از یک فرد به دیگران. در واقع این عدد به ما می‌گوید که متوسط افرادی که توسط یک نفر به بیماری مبتلا می‌شوند چقدر است.

با در نظر گرفتن این شاخص هر عامل بیماری که عدد آر آن بالای یک باشد، شیوع آن به صورت تصاعدی بالا می‌رود و به اپیدمی یا بیماری همه‌گیر تبدیل می‌شود

وی در خصوص واکسن نیز اشاره کرد و افزود: ۲۳۰ هزار دز واکسن وارد استان شده و ۲۱۱ هزار دز آن تاکنون تزریق شده است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در حوزه تصمیم سازی در خصوص کاهش شیوع بیماری کووید۱۹ آنچه در جلسه های استانی مصوب می شود با هماهنگی های لازم به خوبی اجرا می شود .

 حجت الاسلام اسد الله جعفری افزود: در حوزه های تجهیزات و امکانات، واکسیناسیون و تامین نیروی انسانی دچار برخی کمبودها هستیم که باید با ایجاد هماهنگی با مسوولان ملی و استانی هر چه سریع تر برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: برخی از بخش های خصوصی در استان هنوز متوجه اوضاع روز جامعه نیستند و ما باید با رعایت حق مالکیت، ظرفیت ها و تجهیزات این بخش ها را در راستای خدمت به سلامت مردم پای کار بیاوریم.

جعفری گفت: نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص مدیریت بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی افزایش یابد و در شهرستان ها باید از ظرفیت پزشکان متخصص بیشتری بهره مند شد.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه پیش در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی قرار دارد.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha