سنندج- ایرنا- باتوجه به اینکه فعالیت بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی بخش صنعت کردستان با بخش مسکن در ارتباط است خروج این بخش از رکود می‌تواند عامل تحرک و بازگشت به چرخه تولید در واحدهای تولیدی استان شود.

به گزارش ایرنا، با تغییر دولت‌ها همواره مردم چشم انتظار آغاز روزگاری بهتر و بهبود وضعیت کسب و کار، تولید و معیشت خود هستند و این انتظار بارقه امیدی را در دل اقشار مختلف ایجاد می‌کند.

دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا در ۶ ماه باقی مانده از سال اقدام اساسی و تاثیرگذاری در راستای تحقق شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها انجام دهد و نخستین گام این حرکت را با شناسایی واحدهای راکد و نیمه‌فعال و دلایل غیرفعال بودن و پایین تر از ظرفیت کار کردن آنها آغاز کرده است.

کردستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران که نقش اساسی در رونق تولید و صادرات کشور دارد در بخش تولید با مشکلاتی مواجه است که در صورت رفع آنها و حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و تجار آن؛ ظرفیت ایجاد شغل هم برای جوانان خود و هم بخشی از جوانان سایر استان‌ها را دارد.

در حال حاضر ۹۴۰ پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی در کردستان با اشتغال اسمی ۱۸ هزار نفر صادر شده که اشتغال واقعی این تعداد واحد هم اکنون ۱۴ هزار نفر است.

از این تعداد بیشترین آن به عبارتی ۳۶۳ واحد آن در مرکز استان مستقر است و در مجموع کل واحدهای صنعتی استان بیش از ۹۰ درصد آنها زیر۵۰ نفر اشتغال دارند یعنی جزو واحدهای کوچک محسوب می‎‌شوند.

بیشترین واحدهای صنعتی راکد کردستان مربوط به بخش کانی غیرفلزی است
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به نرخ زمان صدور پروانه بهره‌برداری در مجموع برای ۹۴۰ واحد صنعتی استان سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

پیمان الماسی اضافه کرد: از این تعداد واحد هم اکنون ۵۶۳ واحد فعال است و ۲۰۳ واحد هم نیمه فعال یعنی با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی با اعلام اینکه ۱۷۴ واحد تولیدی بخش صنعت استان غیرفعال است، افزود: از این تعداد ۴۳ واحد فلزی، ۴۴ واحد صنایع شیمیایی و سلولزی، ۲۰ واحد صنایع غذایی، ۱۰ واحد صنایع نساجی و ۵۸ واحد کانی غیرفلزی شامل شن، ماسه، بتن آماده و غیره است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: بیشتر واحدهای صنعتی راکد استان مربوط به بخش کانی غیرفلزی هم چون شن، ماسه و بتن است که این مهم به رکود ایجاد شده در بخش مسکن برمی‌گردد.

ارتباط بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کردستان با بخش مسکن

الماسی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان با بخش مسکن ارتباط مستقیم دارند، اظهار داشت: طی چند سال اخیر به طور میانگین سالانه ۳۶۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده و با برنامه دولت سیزدهم این میزان به یک میلیون واحد قرار است افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه های ساخت مسکن در این دولت تحرک جدی در حوزه تولید ایجاد می‌کند، گفت: واحدهای زیادی در کردستان در حوزه تولید بتن آماده، مصالح ساختمانی، تزیینات داخلی، سنگ بری، لوازم خانگی وجود دارد که با رونق بخش مسکن این واحدها هم فعال خواهند شد.

تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کردستان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان مستقر شدند و بخشی از این واحدها هم به دلایل متعددی راکد و نیمه فعال هستند.

وجود ۱۶۶ واحد غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون در ۲۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی در استان به متقاضیان زمین واگذار شده است و اراضی باقی مانده هم در حال واگذاری به سرمایه‌گذاران واقعی است.

احمد خسروی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر اقدامات مطلوبی در راستای توسعه شهرک‌های صنعتی استان انجام شده است، افزود: افتتاح و شروع سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی شماره چهار سنندج بعد از ۲۰ سال و تحول، رونق دهی و بهره‌برداری واقعی از شهرک‌های صنعتی آونگان قروه و صاحب سقز با توسعه و اجرای پروژه‌های شهرک سازی از جمله اقدامات انجام شده طی چهار سال اخیر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه شاخص شهرک سازی صنعتی در کردستان از ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است، گفت: طی این مدت کردستان رتبه نخست شهرک سازی در بین استان‌های کشور را با ۲۰۸ درصد رشد به خود اختصاص داده است.

خسروی یادآور شد: بودجه حمایتی از صنایع کوچک در استان از ۴۴۰ میلیون ریال در چهار سال گذشته به هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۳۰ واحد تولیدی تاکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به اجرا درآمده‌اند، گفت: در حال حاضر از این تعداد ۱۶۶ واحد غیرفعال و ۶۶۴ واحد هم فعال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما در سال جاری احیای واحدهای راکد و دارای توجیه اقتصادی است که در این راستا بر اساس پایش انجام شده تاپایان سال ۴۵ واحد به چرخه تولید بازخواهند گشت.

 عدم همخوانی سیاست‌های بانکی با حمایت از تولید

واحدهای تولیدی در استان با مشکلات متعددی مواجه هستند که به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بر اساس پایش انجام شده و سال‌ها فعالیت در این بخش یکی از مهمترین مسائل پیش روی حوزه تولید به عدم همخوانی سیاست‌های بانکی با حمایت از تولید مربوط می‌شود.

الماسی اضافه کرد: نگاه بانک‌ها به حوزه تولید همان دیدی است که به تجار و بازرگانان دارند و تا زمانی که چنین تفکری بر بانک ها حاکم باشد تولید همواره با مشکل مواجه خواهد بود.

وی یادآور شد: واحدهای تولیدی نیاز به تسهیلات با نرخ پایین و بازپرداخت آن بعد از چند سال تنفس دارند و علاوه براین بانک ها باید نگاه حمایتی به این واحدها داشته باشند و اگر به دلیل مشکلات اقتصادی واحدی پرداخت اقساطش به تاخیر افتاد حساب تولیدکننده را مسدود نکنند چراکه این اقدام واحدهای تولیدی را بیشتر با خطر تعطیلی روبه رو می‌کند.

از دیگر مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی استان که تولیدکنندگان در جلسات مختلف و گفت‌وگو با رسانه‌ها به بیان آن پرداختند می‌توان به  مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی اشاره کرد به گونه‌ای که در دهه گذشته بیشتر فشار وارد شده به واحدها مربوط به این دو بخش بوده است.

بی‌شک مدیریت ناکارآمد می‌تواند برای واحدهای تولیدی ایجاد مشکل کند لذا ارائه آموزش‌های مدیریتی به صاحبان واحدهای تولیدی به ویژه آنهایی که سابقه فعالیت زیادی در این عرصه ندارند از موارد ضروری است.

 رییس‌‏‌جمهوری در یکی از نشست‌های هفته گذشته هیات دولت، خواستار شفاف سازی وضعیت کارخانه‌‏‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور شده و از مسوولان خواست که هرچه سریعتر وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال کارشناسی و راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی عملی به فعالیت‌های این حوزه لحاظ شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با برشمردن مزایای تحقق اصل جهش تولید و رونق کار و سرمایه ایرانی عنوان کرده‌ است که بر اساس گزارش‌‏‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت با چالش مواجه است و باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‌‏‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ایجاد شود تا پایش کارگاه‌‏‌های تولیدی و شهرک‌‏‌های صنعتی، ظرفیت‌‏‌های موجود و واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل کشور شناسایی و راهکارهای رفع موانع پیش روی آنان در دستور کار قرار گیرد.