به گزارش روز یکشنبه روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست صمیمی با معلمان مدرسه شهید محبی با بیان اینکه امسال آموزشها به شکل ترکیبی با حفظ سلامت، به شکل عادلانه و با رویکرد ارتقا کیفیت است، گفت: اولین گام در بازگشایی تدریجی مدارس متقاعدسازی خانوادهها و جامعه است تا دانشآموزان بهصورت تدریجی و اقتضایی در مدارس حاضر شوند.
وی افزود: زیستبوم کرونا باعث درگیرشدن خانوادهها در تعلیموتربیت شد و معلمان، دانشآموزان و خانوادهها به فناوریهای آموزشی نزدیک شدند اما بااینحال بر اساس پژوهشها آموزشهای مجازی جایگزین آموزش حضوری نمیشود و با ۵۰ درصد افت کیفیت همراه است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: آموزشهای مجازی منجر به افت نظام یادگیری شده است و سلامت جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی دانشآموزان و فرایند جامعهپذیری و اجتماعی شدن آنها با مشکل مواجه شده است.
حسینی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت خواستار باز شدن مدارس دنیا با حفظ پروتکلهای بهداشتی شده است اظهار داشت: در اولین گام آموزشها در مدارس با زیر ۵۰ دانشآموز و کلاسهای با ۶ دانشآموز در آموزشوپرورش استثنایی بهصورت حضوری خواهد بود و کلاسهای حضوری دانشآموزان طیف اتیسم بهصورت ۳ نفره خواهند بود
وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ۱۴ مدرسه اتیسم مستقل در کشور ساخته شده است، تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانشآموزان طیف اتیسم ۲۵۰۰ درصد رشد کمی داشته است و بر همین اساس باید در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم وجود داشته باشد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی آموزشوپرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز دارد که در قالب طرح از خشت تا بهشت در ۲ سال گذشته ۱۶۰ مدرسه کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
حسنی یادآور شد: استاندارد فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی ۲۸ مترمربع است که این عدد در کشور ما ۱۱ مترمربع است و تلاش شده است با ساخت این مدارس ۱.۵ مترمربع به فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی اضافه شود.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی، ۵۸ پروژه آموزشی و توانبخشی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگزنی می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص تجهیزات آموزشی و توانبخشی هم گفت: ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و تربیتبدنی برای دانشآموزان استثنایی نیاز است که در سال گذشته باهمت خیرین و در قالب نهضت توانافزایی ۱۴۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد و در سال جاری بودجه ۵۰ میلیاردی از سوی مجلس دیده شده است.
حسینی با بیان اینکه بهازای هر ۲۵ دانشآموز یک نیرو توانبخشی نیاز است و با کمبود نیروی توانبخشی مواجه هستیم، گفت: یکی از راههای جبران کمبود نیروی توانبخشی جذب این نیروها از طریق ماده ۲۸ و تربیت نیروی متخصص از طریق مشارکت دانشگاههای فرهنگیان و علوم پزشکی است.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزشوپرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو کمبود داریم که مجوز گرفتن سالانه ۱۰ درصد بهصورت ردیف مستقل گرفته شده است.
حسینی به ظرفیتهای جدید ایجاد شده در حوزه آموزش دانشآموزان طیف اتیسم اشاره کرد و گفت: در استان قزوین اتاق شبیهساز چند حسی مبتنی بر هوش چندگانه به ارزش چهار میلیارد تومان ایجاد شده است و ۱۰ مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و آموزشی در کشور ایجاد شده است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت یادآور شد: تاکنون در قالب طرح هدایت و با مشارکت خیرین ۳۳۰ هزار دستگاه تبلت به دانشآموزان کمبرخوردار اهدا شده است و به همه دانشآموزان استثنایی کمبرخوردار نیز تبلت اهدا شده است.
حسینی گفت: مستثنی شدن همکاران آموزشوپرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری در حال پیگیری است و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.
وی تدوین بستههای تحولی را گامی برای اجراییسازی سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزشهای خانواده محور، بازی و ورزشهای نشاطآفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.