تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید در خصوص برنامه درسی غیر حضوری و رمزینه‌های سریع پاسخ اقدام کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی روز شنبه در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: باید در خصوص برنامه درسی غیر حضوری و رمزینه‌های سریع پاسخ اقدام کنیم؛ زیرا در هر دو بخش، نیازمند توانمند سازی هستیم.

وی ادامه داد: در هر دو بخش، هنوز به معلمان آموزش نداده‌ایم تا بدانند برای تدریس این برنامه‌ها به چه دانش و مهارتی نیاز دارند. بدیهی است هر چه از سال تحصیلی زمان بگذرد، کار دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین باید به زمان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ملکی تاکید کرد: در این مسیر تبلیغ کار روابط عمومی است، اما تفهیم متعلق به الگوی اشاعه و تعلیم بحث دیگری است که باید در بخش رمزینه‌های سریع پاسخ مد نظر قرار گیرد و به معلمان آموزش داده شود. در اشاعه سعی ما فهماندن ماهیت کار است و در تبلیغ قصد اعلام کارهای انجام شده را داریم، اما در تعلیم قصد آموزش روش‌ها برای دستیابی به اهداف را داریم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: درباره موضوع رمزینه‌های سریع پاسخ بازخوردهایی داشتیم که گاهی نشان دهنده خلاء هایی بوده است. بنابراین لازم است برای رفع این مشکلات اقدام کنیم. تعداد ۲۶ عنوان کتاب‌های درسی فاقد رمزینه است؛ زیرا زودتر از تصمیم نهایی برای چاپ ارسال شده بود، اما بدیهی است می‌توان این نقص را در نسخه PDF  کتاب رفع و اطلاع رسانی کنیم.

وی اظهار داشت: در ادامه کار باز هم بر تقسیم کاری که قبلا نیز به آن اشاره کرده‌ام و جزو مصوبات ماست، تاکید دارم. بنابراین مسئولیت کار با همین دفاتر است و جز این نیز اگر بخواهیم مسیر دیگری برویم، قطعا کار خراب خواهد شد. بنابراین در مورد ۷۵ درصد باقیمانده رمزینه‌ها، باید توجه داشته باشیم تا وضعیت کمی و کیفی بهتری را شاهد باشیم و نیازمند تلاش مضاعف هستیم.

 ملکی افزود: در راستای بهبود کیفیت کتاب‌ها، کمیته کنترل کیفیت کتاب‌های درسی، تشکیل شده است و اعضا و مسئولان آن نیز کاملا مشخص هستند. البته این به معنای کند شدن روند چاپ سپاری کتاب ها نیست، بلکه مد نظر ما کاهش اشکالات و افزایش سطح کیفی کارها به شمار می‌رود؛ چرا که گاهی مسائل کوچکی که به دلیل کمبود فرصت دیده نمی‌شوند، باعث ایجاد مساله می‌شوند؛ لذا باید این کمیته نگاه ارزیابی را داشته باشند.

وی بر لزوم توجه به بازنشستگان و تجربیات آنان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که برای بازنشستگان به عنوان پیشکسوتان عرصه آموزش، یک محل را در نظر داشته باشیم و از حضور آنان بهره‌مند شویم؛ چرا که این افراد، نزدیک به ۳۰ سال در بخش‌های مختلف حضور داشته‌اند. لذا اگر مایل باشند حتی، هفته‌ای یک روز تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند، مغتنم بدانیم و از نظرات آنان استفاده کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در بحث مربوط به اشاعه، باید موضوع تبلیغ را از تفهیم متمایز ببینیم؛ چرا که اشاعه با تفهیم کار دارد و سعی در فهماندن دارد. ترویج و تفهیم دو رکن اشاعه است، بنابراین  انتظار نداریم روابط عمومی این بخش را بر عهده بگیرد؛ زیرا وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی و تبلیغ است.

وی تصریح کرد:‌ در این راستا لازم است یک کمیته تشکیل شود تا روی مساله تبلیغ و اطلاع رسانی، چاره اندیشی کنیم. در این راستا باید رمزینه‌ها در بین اقشار تعلیم و تربیت، تبلیغ و اطلاع رسانی شود. در بخش اشاعه نیز نیازمند یک الگوی جامع هستیم که در حال انجام بوده و تهیه شده است. لازم است این الگو در اسرع وقت، مورد بررسی قرار گیرد و به صورت مصوبه ارائه شود و در همان الگو نیز باید مشخص شود که ابزارها چه هستند. در این مسیر لازم است در بخش مجلات رشد، یک ویژه نامه مد نظر قرار گیرد و درباره رمزینه‌های سریع پاسخ تولید کنیم تا به استان‌ها ارسال شود.

توانمندسازی معلمان و اشاعه باید در مرکز توجه قرار گیرد

ملکی  درباره موضوع آموزش و توانمند سازی معلمان، بیان کرد: در این بخش باید قویتر از قبل وارد عمل شویم؛ زیرا مرجعیت علمی در آموزش و پرورش با سازمان پژوهش است، بنابراین باید نشان دهیم توان این امر را در عمل داریم.

وی افزود: توانمند سازی معلمان یکی از این اموری است که در راستای مرجعیت علمی سازمان باید در مرکز توجه قرار دهیم. توانمند سازی معلمان دارای دو سطح است که یکی از آنان عام و عمیق و دیگری خاص و موردی است.

رییس سازمان پژوهش در توضیح هر دو سطح مطرح شده، گفت: در سطح عمیق و عام، لازم است شورایی را  شکل دهیم تا خروجی آن یک برنامه توانمند سازی جامع معلمان در شرایط امروز علمی و فرهنگی کشور باشد. این امر نیازمند چند متخصص است که حتی می‌توانند از بیرون سازمان نیز باشند، اما سازمان متناسب با شئونات خود برنامه را طراحی و ارائه کند. 

به گزارش ایرنا، رمزینه سریع پاسخ یا QR CODE بارکد دو بعدی است که کاربر گوشی همراه را مستقیم به محتوای موضوع در دست بررسی در کتاب متصل می کند. رمزینه ها در ابتدای هر کتاب و هر فصل محتوای افزوده مناسب با درس را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.