به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، همزمان با هفته کتاب، سراسر کشور رنگ و بوی کتابی به خود گرفته و همهجا سخن از کتاب است. حتی چهره شهرها نیز با تصاویر نویسندگان و کتابها زینت پیدا کردهاست. گزارش پیشرو به مبحث تبلیغات و تأثیر نصب آگهینماهای تبلیغاتی در سطح شهر همزمان با هفته کتاب میپردازد.
اگر گذرتان به بزرگراههای داخل و خارج از شهر افتاده باشد، حتما نگاهتان به آگهینماهای تبلیغاتی هم افتاده است. اصولا این سازهها را در چنین مکانهایی و با ابعاد بزرگ نصب میکنند تا نگاهها به آن جلب شود. علاوه بر خیابان ها و بزرگراههای پرترافیک و آلوده سطح شهر در اتوبانهای خارج از شهر نیز با سیل عظیمی از آگهینما و تابلوهای تبلیغاتی مواجهیم.
برخی معتقدند تبلیغ کتاب در سطح شهر با استفاده از آگهینمای تبلیغاتی میتواند تاثیر بسیار زیادی بر ترغیب مردم به خرید و مطالعه کتاب داشته باشد؛ زیرا افراد بسیاری در جامعه هستند که وقت کافی برای مطالعه ندارند و بیشتر متمایل به دیدن و شنیدن هستند. از اینرو تبلیغ نام کتاب و رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و چنین رویدادهایی بهصورت گذری در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد.
نقش حیاتی آگهینماها در ترویج فرهنگ کتابخوانی
برخی دیگر نیز بر این عقیدهاند که شاید استفاده از این روش تبلیغ، چندان موثر نباشد، زیرا مطالعه و کتابخوانی در کشور نیازبه یک فرایند فرهنگسازی در طول زمان دارد و به همین آسانی نمیتوان آن را محقق کرد اما به عقیده احد فرامرز قراملکی؛ چهره ماندگار علوم انسانی، تبلیغ کتاب و کتابخوانی با استفاده از آگهینماهای تبلیغاتی، یک امر حیاتی و مهم در گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه است.
او میگوید: در روزگاری که این یار مهربان در گوشه غربت افتاده و غریب شده است، هرگونه فعالیت تبلیغاتی اهمیت حیاتی دارد. باید بین شهروندان و کتاب واسطه بشویم تا دوستیهای مردم با این یار مهربان عمیقتر شود. هفته کتاب همان حلقه واسط بین مخاطبان و کتاب است. آگهینماهای شهری و تبلیغات فضای مجازی از حیث واسطه شدن برای ایجاد صمیمیت و رفاقت بین شهروندان و مخاطبان اهمیت حیاتی دارد.
هفته کتاب فرصت طلایی برای جلب توجه مردم به یارمهربان
ظهور و گسترش فناوریهای نوین در فضای مجازی عاملی است که در عصر امروز کتاب این کالای ارزشمند فرهنگی، کمتر در سبد فرهنگی خانوارها قرار گیرد و نسل امروز توجه کمتری به آن داشته باشد. بهنظر میرسد باید فرصتهای توجه به کتاب را در تقویم فرهنگی کشور به مردم یادآوری کنیم تا نگاه همگان بیش از پیش به آن معطوف شود؛ هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یکی از این فرصتهای طلایی برای جلب توجه مردم به یار مهربان است. برای شناساندن این رویداد فرهنگی به مخاطبان هم هر ساله برنامههای گوناگونی از برگزاری نشستهای تخصصی و معرفی کتاب گرفته تا برنامههای کتابخوانی و تبلیغات سطح کشور برپا میشود.
در سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تبلیغ کتاب در سطح شهر با استفاده از آگهینماهای تبلیغاتی دارای ویژگی خاصی است که آن را نسبت به دوره قبل متمایز میکند و آن داشتن رمزینه پاسخ سریع (QR code) است؛ به واقع هر آگهی نماهای تبلیغاتی که شامل عکس نویسنده، عکس کتاب و عنوان کتاب را شامل میشود، رمزینه پاسخ سریع هم دارد که هر مخاطب علاقهمند به کتاب میتواند با پایش (اسکن) این کد به اطلاعات بیشتری از کتاب و نویسنده و حتی خرید دسترسی پیدا کند.
سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که میخوانیم از ۲۱ آبانماه آغاز شده و تا ۲۷ آبانماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.
نظر شما