به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، محمود امانی طهرانی افزود: باید با هماهنگی دستگاههای ذی ربط برای کنکور یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد. کنکور نفس آموزش و پرورش را به شماره انداخته است، باید آن را نجات داده و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد، اصلاح و ساماندهی روند اجرای کنکور در کشور، یک امر ضروری و حیاتی است.
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور تا حدودی میتواند به هموار کردن راههای اصلاح و یا حذف کنکور کمک کند، با کار کارشناسی و تخصصی میتوان به فرآیند حذف و یا اصلاح کنکور کمک کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش و «شبکه شاد»، اظهار داشت: شبکه شاد، فضایی است که بعد از شیوع بیماری کرونا ایجاد شد و روز به روز در حال تقویت و ارتقاست. این پلتفرم، یک مخزن و گنجینه کامل محتوای علمی و آموزشی است که میتوان در طراحیهای آموزشی از آن استفاده کرد.
امانی طهرانی افزود: «شبکه شاد» محلی برای دریافت و اشتراکگذاری محتوای آموزشی است. این شبکه همچنین محلی برای تشکیل یک کلاس تعاملی مجازی در یک شبکه اجتماعی است.
وزارت آموزش و پرورش به نقل از وی آورده است: شبکه شاد یک فضای چند وجهی است که در آن معلم میتواند یک کلاس را تعریف و با دانشآموزان خود ارتباط برقرار کند. متخصصان فنی به دنبال این هستند که شبکه شاد را از نظر سیستم به یک مدیریت یادگیری کارآمد و مؤثر تبدیل کنند تا رشد و تعلیم و تربیت دانشآموزان مختل نشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: هدف نهایی این است که به رشد و پرورش و اهداف آموزشی دانشآموزان خللی وارد نشود. در این مسیر در برخی موارد کامیابی بیشتر بوده و مواردی بوده که طراحیها بر پایه آموزشهای جدید شکل گرفته است. میتوان در این نوع آموزش تجارب خوبی کسب کرد. در داخل کشور روی این موضوع کار شده و تجربههای قابل انتقالی در باب پرداختن به این نوع آموزش به وجود آمده است.
وی درباره نحوه ارزشیابی از طریق فضای مجازی، گفت: در این مسیر کارهای نکرده و راههای ناگشوده زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود، این نوع ارزشیابی نیازمند به اشتراک گذاشتن تجربیات، اندیشهها و ایدههای معلمان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان است. در باب این که چه نوع ارزشیابی میتواند در محیط آموزشی جدید پاسخگو باشد نیازمند ارائه تجربیات و ایدههای معلمان است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: افرادی که در مدرسه کار میکنند، باید پیشرو آگاه شدن و کسب تواناییها، بروز خلاقیتها و به اشتراک گذاشتن تجربههای خویش باشند.
امانی طهرانی تأکید کرد: ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان یکی از موضوعات مهم برنامههای درسی آموزش مجازی است. محیطهای یادگیری مجازی امکانات و قابلیتهای متنوعی دارند که از یک سو میتوان با استفاده از آنها راهبردهای مؤثری را برای ارزشیابی واقعی از آموختههای دانشآموزان به کار گرفت و از طرف دیگر، اطمینان از صحت و اعتبار شیوههای ارزشیابی مجازی با توجه به توسعه مداوم ابزارهای الکترونیکی، با چالشها و دشواریهای متعدد روبهرو است.