آموزش ترکیبی در پساکرونا موتور یادگیری دانش‌آموزان را روشن می‌کند

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: فضای کلاس در زیست بوم جدید و پس از کرونا می‌تواند موتورهای یادگیری دانش‌آموزان را به واسطه آموزش ترکیبی روشن کند.

محمود امانی طهرانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا در خصوص مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس اظهار داشت: این مصوبه بیان می کند که آموزش در شرایط و زیست بوم جدید باید به صورت ترکیبی انجام شود.

وی افزود: آموزش ترکیبی به معنای ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری و استفاده از رسانه‌های جدید در کنار رسانه‌های قدیم است؛ بنابراین بیشترین توصیه‌ در این زمینه این است که آنچه پیش از این تحت عنوان تدریس در کلاس‌های درس اتفاق می‌افتاد، در فضای جدید با استفاده از امکان‌های شبکه شاد و سایر رسانه‌های یادگیری صورت گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان بر این اساس می توانند یادگیری را در فضای مجازی و به صورت فیلم در خانه به عنوان تکلیفی برای یادگیری انجام دهند و هر دانش‌آموزی بتواند با سرعت و تکرار مورد نیاز خود به نوعی تدریس‌ها را که معلمان در فضای درس مجازی بارگذاری می‌کنند، به عنوان تکالیف در منزل انجام دهد.

امانی طهرانی عنوان کرد: حاصل این یادگیری در خارج از کلاس به یک سری تکالیف رشددهنده تبدیل می‌شود که به پاسخ به سوالات تفکر برانگیز، استنتاج‌ها، بحث‌ و گفت‌وگوها، طبقه‌بندی‌ها و کارهایی از این قبیل می انجامد و در واقع یادگیری‌های اولیه به یادگیری‌های عمیق تبدیل می شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان می‌توانند بر این اساس حاصل یادگیری خود را به کلاس درس بیاورند و جلسه کلاس فرصتی برای ارائه آموخته‌ها شود. در واقع فهم یکدیگر و بیان از زبان یکدیگر به این واسطه صورت می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: در گذشته زمان بیشتری در کلاس صرف یاد دادن مطالب به دانش آموزان می شد، اما در حال حاضر یادگیری باید بیرون از کلاس اتفاق افتد و سطوح بالای کار در کلاس رخ دهد.

امانی طهرانی افزود: در واقع کارهایی از قبیل ارزشیابی رشد دهنده باید در کلاس درس صورت گیرد، به نوعی معلمان و دانش‌آموزان نقش جدیدی در کلاس ایفا می‌کنند؛ بطور مثال شاید بیش از این سه دقیقه برای ارائه دانش آموز زمان لازم بود، اما با این شرایط زمان بیشتری در اختیار دارند.

وی گفت: انگیزه‌های کافی، فعالیت یادگیری، تشکیل گروه و تیم‌های یادگیری مفاهیم جدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بازگشت به مدرسه، بازگشت به شیوه گذشته نیست، یعنی اینکه امروز بسیاری از کارهای گذشته به فضای بیرون از کلاس درس موکول می‌ شود و وقت کلاسی استفاده بهینه‌ای می‌شود.

به گزارش ایرنا، پس از شیوع ویروس کرونا آموزش دانش آموزان به صورت مجازی در شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی دنبال شد،‌ اما براساس تحقیقات، آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمی بسیاری در زمان دوره کرونا به دلیل تعطیلی مدارس به دانش آموزان وارد شد. بنابراین وزارت آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی جدید بازگشایی آرام و تدریجی مدارس را در دستور کار قرار داد.

وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش حضوری و بازگشایی مدارس را با حفظ سلامت دانش آموزان در اولویت قرار داد. این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کردند که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.

همچنین بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان‌ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha