تهران- ایرنا- عملیات احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر ورامین روز دوشنبه با حضور مسوولان شهرستان آغاز شد.

سرپرست فرمانداری ورامین در مراسم آغاز عملیات این طرح مهم زیست‌محیطی گفت: شهرک صنعتی چرمشهر، تنها شهرک صنعتی تخصصی استان تهران در زمینه تولید چرم و سالامبور است که باید مشکلات زیست محیطی آن به صورت ریشه‌ای رفع شود.

مجید درویشی افزود: فعالیت شهرک صنعتی چرمشهر در کنار تولید چرم و سالامبور، مشکلاتی در حوزه زیست محیطی نیز به همراه دارد که حدود ۲ هفته پیش و با حضور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، این مشکلات بررسی و راهکار اساسی برای رفع آن، اجرای فاز دوم تصفیه خانه شهرک اعلام شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و همراهی مسوولان، عملیات احداث فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که بر اساس اعلام مسوولان، این طرح تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر لزوم اجرای طرح پایش از مبدا فاضلاب ورودی و پیش تصفیه در واحدها اظهار داشت: با تکمیل این طرح، پساب تصفیه شده خروجی از استانداردهای محیط زیست برخوردار شده و برای مصارف کشاورزی نیز مناسب است.

شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۶۴ به منظور ساماندهی صنایع چرم و دباغی که به صورت پراکنده در سطح استان تهران فعالیت می کردند در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ورامین احداث شد و هم اکنون بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در آن مستقر است که بیشتر در حوزه تولید چرم و سالامبور فعالیت می کنند.

تولید حجم انبوه فاضلاب واحدهای تولیدی، مسوولان را بر آن داشت تا نخستین فاز تصفیه خانه آن را در سال ۱۳۸۰ با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان احداث کنند.

فاضلاب خروجی واحدهای تولید چرم با فلزات سنگین همراه است که ورود آن به محیط زیست و مراتع جنوبی دشت ورامین، مشکلات عدیده زیست محیطی به همراه دارد.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.