گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: مسائل و مشکلات دامداران این شهرستان با اولویت رسیدگی شده و به مسوولان ذیربط انتقال می یابد.

حامد قربانی عصر شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات دامداران گنابادی که در فرمانداری این شهرستان حضور یافته بودند افزود: مشکلات فعالان این بخش از نظر کمبود و سهمیه اندک و افزایش قیمت نهاده ها  از طریق استانداری و مسوولان ذیربط پیگیری می شود.

وی با اشاره به تعامل خوب بین دستگاههای اجرایی برای رفع مشکلات دامداران ادامه داد: باید از همه ظرفیتهای موجود و پیگیری مستمر از مسوولان استانی برای کاهش این مشکلات بهره گرفت.

فرماندار گناباد در این نشست از طریق مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مراتب را پیگیری کرد.

مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این تماس تلفنی گفت: به دلیل حذف ارز ۴۲ هزار ریالی در یک ماه گذشته نهاده یارانه ای به استان اختصاص نیافته است.

احمد داوطلب افزود: عرضه نهاده دامی در استان خراسان رضوی بسیار کم است و همه دست اندرکاران منتظر تعیین تکلیف ارز ترجیحی هستند.

وی با اشاره به توزیع چهار هزار تن جو در این استان ادامه داد: حدود دو ماه از توزیع نهاده یارانه ای عقب هستیم.

دامداران سنتی گناباد پیش از این هم به خاطر کمبود و سهمیه اندک و گرانی نهاده های یارانه ای با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده بودند.

کمبود و گرانی نهاده های دامی از جمله مشکلات دامداران گنابادی است که به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده شده است بطوری که دامداران در تامین علوفه مورد نیاز دامهای سبک و سنگین خود با تنگناهای بسیار مواجه هستند و بسیاری از دامهای خود و حتی دامهای مولد را به دلیل افزایش هزینه های دامپروری روانه کشتارگاه می کنند.

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۰ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای بسیار خوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است. 

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با ۲۰ هزار و ۲۰ راس دام اصلی و دو رگه و تولید سالانه بالغ بر ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه بطور متوسط ۱۸۸ تن شیر خام رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم را در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.