حذف ارز ترجیحی بهره‌وری بخش کشاورزی را افزایش می‌دهد

شهرکرد-ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای ساماندهی اقتصاد کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و تولید ضروری است و این طرح، بهره‌وری کشاورزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، عطالله ابراهیمی روز یکشنبه در پنجمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان افزود: با اجرای این طرح، بهره‌وری بخش کشاورزی افزایش و مشکلاتی که در این بخش از جمله تامین و توزیع نهاده وجود داشت، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و تولیدکنندگان با آرامش خاطر بیشتر به تولید خواهند پرداخت.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در حوزه تولیدات بخش کشاورزی از جمله تولید گوشت قرمز، گوشت طیور، شیر، ماهیان سردآبی، عسل، حبوبات و سیب‌زمینی، سیب‌درختی، انگور، گردو، بادام و میوه‌های هسته‌دار، مازاد بر نیاز مصرف در استان تولید می‌شود و گندم، برنج، گوجه، صیفی‌جات، سبزیجات و انار کمتر از نیاز مصرف استان تولید می‌شود.

به گفته وی، در سال‌های گذشته به‌خصوص در سال‌های خشکسالی برای حمایت از بخش دام و طیور در بخش تامین نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو و سویا واردات قابل توجهی با ارز ترجیحی انجام می‌شد که بسیاری از این نهاده‌ها در بنادر و یا در چرخه عرصه به دلیل نبود نظارت کافی و یا برخی مشکلات مانند چند نرخی بودن قیمت آزاد و دولتی، در اختیار تولیدگنندگان قرار نمی‌گرفت و با حذف ارز ترجیحی چند قیمتی بودن محصولات از بین خواهد رفت.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان یک میلیون و ۹۴۳ هزار راس دام سبک، ۲۱۸ هزار راس دام سنگین و ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن مرغ و ۱۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی و ۲۹۴هزار کلنی زنبور و ۲ هزار تن عسل وجود دارد که با حذف ارز ترجیحی دام سبک و سنگین و صنعتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گفته وی،هم‌اکنون میزان تولید فرآورده‌های دامی در استان ۲۷هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۷ هزار تن گوشت مرغ، ۲۹۶ هزار تن شیر و چهار هزار و ۴۱۸ تن تخم‌مرغ است و سرانه مصرف گوشت قرمز در استان ۱۱ کیلوگرم، گوشت مرغ ۲۵ کیلوگرم و تخم مرغ ۱۲ کیلوگرم است که به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف مرغ و تخم‌مرغ افزایش پیدا کرده است.

میزان نهاده‌های‌ دامی مورد نیاز استان ۴۲۰  هزار تن است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون میزان نهاده‌های مورد نیاز واحدهای دامداری و مرغداری در استان ۴۲۰ هزار تن است که از این میزان ۱۲۴ هزار تن ذرت، ۱۹۳ هزار جو و سویا بیش از ۱۰۰ هزار تن است.

وی اظهار داشت:حذف ارز ترجیحی اثرات مثبتی در حوزه تولیدات بخش کشاورزی خواهد داشت که ایجاد فضای رقابتی، تولید و عرصه محصولات دامی عشایر با قیمت واقعی، افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، افزایش ضریب تبدیل خوراک طیور به گوشت، حذف فساد در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی، برقراری عدالت در نظام توزیع یارانه دامی و بهره‌مندی بیشتر افراد از یارانه‌های برای تولید کنندگان و برقراری عدالت بیشتر در نظام توزیع یارانه دامی و بهره‌مند بیشتر دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها از اثرات مثبت این طرح است.

به گفته وی، افزایش هزینه تولید در بخش دام و طیور، نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات دامی و فشار بر مصرف‌کننده و خانواده و کاهش مصرف سرانه، آسیب‌پذیری دامداران خرد و سنتی به دلایل بالا بودن هزینه‌ها تولید از اثرات منفی اجرای طرح حذف ارز ترجیحی است که با بسته‌های حمایتی و سیاست‌های دولت این اثرات منفی هم رفع خواهد شد.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بخشی از نیاز جامعه توسط شرکت خدمات بازرگانی و شرکت غله و شرکت پشتیبانی امور دام تامین می‌شود، افزود: هم‌اکنون ذخیره انبار شرکت غله و خدمات بازگانی در خصوص برنج یک‌هزار و ۱۵۹ تن، شکر سه هزار و ۴۴۰ تن، شکرخام سفید ۲ هزار ۷۵۰ تن ، روغن ۸۸۱ تن است و همه اقلام مصرفی دارای ذخایر خوبی است.

رییس سازرمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ماهانه ۴۰۰ تن برنج در استان برای تنظیم بازار توزیع می‌شود و  نیاز شکر استان ۴۰۰ تن، مصرف شکر در صنف و صنعت یکهزار و ۵۰۰ تن است و هم‌اکنون ۲۵۰ تن مرغ منجمد وارداتی و ۳۰ تن گوشت منجد در استان ذخیره‌سازی شده است.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۹۲۵ تن برنج برای تنظیم بازار، ۶۸۴ تن شکر سفید خانوار، یک‌هزار و ۶۵۶ تن شکر صنف و صنعت و یک‌هزار و ۳۲۳ تن روغن و ۲۵۰ تن مرغ واداتی و ۶۰ تن گوشت منجمد توزیع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha