۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۴
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84581298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار گناباد: مشکلات دامداران با اولویت رسیدگی می‌شود

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: مسائل و مشکلات دامداران این شهرستان با اولویت رسیدگی شده و به مسوولان ذیربط انتقال می یابد.

حامد قربانی عصر شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات دامداران گنابادی که در فرمانداری این شهرستان حضور یافته بودند افزود: مشکلات فعالان این بخش از نظر کمبود و سهمیه اندک و افزایش قیمت نهاده ها  از طریق استانداری و مسوولان ذیربط پیگیری می شود.

وی با اشاره به تعامل خوب بین دستگاههای اجرایی برای رفع مشکلات دامداران ادامه داد: باید از همه ظرفیتهای موجود و پیگیری مستمر از مسوولان استانی برای کاهش این مشکلات بهره گرفت.

فرماندار گناباد در این نشست از طریق مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مراتب را پیگیری کرد.

مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این تماس تلفنی گفت: به دلیل حذف ارز ۴۲ هزار ریالی در یک ماه گذشته نهاده یارانه ای به استان اختصاص نیافته است.

احمد داوطلب افزود: عرضه نهاده دامی در استان خراسان رضوی بسیار کم است و همه دست اندرکاران منتظر تعیین تکلیف ارز ترجیحی هستند.

وی با اشاره به توزیع چهار هزار تن جو در این استان ادامه داد: حدود دو ماه از توزیع نهاده یارانه ای عقب هستیم.

دامداران سنتی گناباد پیش از این هم به خاطر کمبود و سهمیه اندک و گرانی نهاده های یارانه ای با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده بودند.

کمبود و گرانی نهاده های دامی از جمله مشکلات دامداران گنابادی است که به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده شده است بطوری که دامداران در تامین علوفه مورد نیاز دامهای سبک و سنگین خود با تنگناهای بسیار مواجه هستند و بسیاری از دامهای خود و حتی دامهای مولد را به دلیل افزایش هزینه های دامپروری روانه کشتارگاه می کنند.

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۰ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای بسیار خوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است. 

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با ۲۰ هزار و ۲۰ راس دام اصلی و دو رگه و تولید سالانه بالغ بر ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه بطور متوسط ۱۸۸ تن شیر خام رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم را در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha