بجنورد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۲۶ هزار بافنده فرش دست‌باف به طور مستمر در این استان فعالیت می کنند که ۲ هزار ۶۲۵ نفر زیر پوشش بیمه قرار دارند و چهار هزار نفر نیز متقاضی بیمه هستند.

حسین حاجی بگلو روز سه شنبه در حاشیه نشست رییس مرکز ملی فرش ایران با تولید کنندگان و فرشبافان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تامین مواد اولیه و پوشش بیمه از مشکلات عمده فرشبافان خراسان شمالی است و دستگاه های ذیربط باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: پوشش بیمه ای فرشبافان خراسان شمالی که از جان مایه می گذارند و برخی نیز بدلیل مشکلات آناتومی بدن به بازنشستگی نیز نمی رسند بسیار ناچیز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: اکنون ۱۲۰ کارگاه غیرمتمرکز و ۱۰ کارگاه متمرکز فرش در استان فعال است که برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده و رسیدگی به این قشر زحمتکش در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲۶ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون تولید شده که ۴۰ درصد آن در داخل و ۶۰ درصد نیز در خارج از استان به فروش رفته است.

پرداخت ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به قالیبافان خراسان شمالی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه از پرداخت ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب مشاغل خانگی به قالیبافان استان خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات به حدود ۲۵۰ نفر از متاقضیان پرداخت شده است.

وی افزود: اعتبارات اشتغال در حوزه فرش استان در سال قبل ۲ میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

حاجی بگلو ساختار اصلاح ساختار سازمانی در حوزه فرش شد و اظهار داشت: ساختار سازمانی برای فرش در این سازمان در حد کارشناس مسوول است که نمی تواند کار مهم و اثرگذار انجام دهد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی با استاندار و تولید کنندگان و فرشبافان استان دیدار کردند و از نزدیک در جریان مشکلات این صنعت قرار گرفت.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

اینک ۶۰ هزار قالیباف در خراسان شمالی فعالیت می کنند که ۲۶ هزار نفر آن به صورت مستمر فعالیت و مابقی فصلی هستند و حتی یکی از منحصر به فردترین فرش‌های جهان که همان فرش دو رو تمام ابریشم دویدوخ است در این استان بافته می‌شود.