معاون استاندار خراسان شمالی: مرکز ملی فرش باید به تعهدات خود عمل کند

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: مرکز ملی فرش ایران تفاهم نامه همکاری با استانداری امضا کرده که باید به آن متعهد باشد.

به گزارش ایرنا، محمود قنبری روز سه شنبه در جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی اظهار داشت: در سفر ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ دولت ۲۸ توافق در قالب ۱۷ تفاهم نامه با حجم سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در نشست شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، امضا شد که تفاهم نامه با مرکز ملی فرش ایران به مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال نیز از جمله این تفاهم نامه ها بود.

وی تصریح کرد: بیمه و پرداخت تسهیلات از مهمترین بندهای این تفاهم نامه بوده که تاکنون اجرایی نشده و باید دقت داشته باشیم که پوشش بیمه ای فرشبافان خراسان شمالی که از جان مایه می گذارند و برخی نیز بدلیل مشکلات آناتومی بدن به بازنشستگی نیز نمی رسند بسیار ناچیز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان شمالی از اجرایی نشدن تفاهم نامه منعقد شده میان خراسان شمالی و رییس وقت مرکز ملی فرش ایران گفت: در سفر رئیس وقت مرکز ملی فرش به استان تفاهم نامه خوبی منعقد شد اما تاکنون ضمانت اجرایی از طرف مرکز ملی فرش نداشت.

وی افزود: ما تلاش داریم آن تفاهم نامه اکنون احیا شود و یا تفاهم جدید منعقد شود.

قنبری خواستار توجه ویژه به توسعه فرش خراسان شمالی شد و گفت: قالیبافان استان حق دارند که سهم خوبی از اعتبارات ملی داشته باشند، امیدواریم این استان که قطب فرش دستباف است و ۱۵۰ هزار نفر مرز نشین آن سرآمدتولید فرش دستباف هستند سهم خوبی از اعتبارات ملی داشته باشند.

استان خراسان شمالی هم اکنون با دارا بودن یکهزار  دار قالی بافی، ۶۰ هزار قالیباف که ۲۶ هزار نفر آن به صورت مستمر فعالیت و مابقی فصلی در مناطق مختلف شهری و روستایی فعال هستند و این استان با تولید و صادرات بیش از صدها هزار متر مربع یکی از مراکز گمنام اما مهم تولید کننده فرش دستباف و دیگر دستبافته های داری است.

از مزیت های تولیدات استان تنوع محصولات می باشد به صورتی که با توجه به سکونت و همنشینی اقوام کرد، ترک، ترکمن، بلوچ و تات و گوناگونی دست بافته های آنان، استان دارای مجموعه ای از محصولات با نوع ترکیب بندی در طرح و نقش،‌ تولید، مصالح و ابزار است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha