مشهد- ایرنا- مسوول سامانه پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد تماسهای روزانه مردم با این سامانه به شماره تلفن ۱۹۱ به میزان ۴۷ درصد افزایش یافته است.

دکتر زهرا اباصلتی روز پنجشنبه اعلام کرد: ظرف روزهای اخیر شمار تماسهای شهروندان خراسانی با سامانه ۱۹۱ از هزار و ۵۰۰ مورد در روز هم‌اینک به دو هزار و ۲۰۰ مورد تماس برای کسب آگاهی از ابعاد گوناگون آلودگی به ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ رسیده است. 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقل وی گزارش داد: آموزشهای لازم روزآمد در خصوص نحوه پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" نیز  به کارشناسان سامانه ۱۹۱ این دانشگاه ارائه شده تا با آمادگی هرچه بیشتر و اطلاعات کامل پاسخگوی عموم مردم باشند.

مسوول سامانه پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم آلودگی به سویه اومیکرون شبیه به سرماخوردگی است لذا  شهروندان باید با مشاهده چنین علائمی فوری و بدون هیچگونه تاخیر به پزشک مراجعه کنند زیرا نیازی به مراجعه مستقیم به بیمارستان نیست. 

وی افزود:بطور معمول ۷۳ درصد تماسهای شهروندان خراسانی با سامانه ۱۹۱ مربوط به واکسن کرونا و ۲۷ درصد آن در مورد بیماری کووید ۱۹ بوده است و شمار تماسهای مردم با این سامانه در خصوص سویه اومیکرون ویروس کرونا چندان بالا نیست.

دکتر اباصلتی ادامه داد: توصیه موکد پزشکی به شهروندان در روزهای سرد جاری هر علامت بیماری را ناشی از کرونا ندانند زیرا در فصل زمستان سه نوع بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا با علائم مشابه وجود دارند ولی در صورت مشاهده هر مشکلی بخاطر شیوه آلودگی به ویروس کرونا حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. 

وی همچنین بر لزوم تزریق هرچه زودتر دوزهای نخست، دوم و سوم واکسن کرونا تاکید و بیان کرد: شهرودانی که هنوز برای دریافت دوز نخست این واکسن مراجعه نکرده‌اند و یا تزریق دوزهای دوم و سوم را به تأخیر انداخته‌اند می‌بایست هرچه‌ سریعتر جهت دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند.

۱۵ خط فعال تلفن با بهره‌گیری از ۴۵ پاسخگوی متخصص در چارچوب سامانه ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نوبتهای کاری پنج ساعته از ساعت هفت تا ۲۲ هر روز پاسخگوی پرسشهای عموم مردم هستند.