بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با فعالیت سامانه بارشی طی ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۵۳۲ حادثه‌دیده سیلاب در استان توسط نیروهای امدادی و عملیاتی امدادرسانی شدند.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت علاوه بر سیلاب بحران برف و یخبندان را در استان شاهد بودیم که نیروهای امدادی به ۴۹ نفر در راه مانده امدادرسانی کردند و به حادثه‌دیدگان اسکان دادند.

وی از گرفتار شدن ۲۵ خودرو در سیلاب اخیر خبر داد و گفت: ۱۰۲ تیم امدادی و عملیاتی از ابتدای فعالیت سامانه بارشی در استان فعال هستند و وضعیت آماده‌باش آنها تا آخر هفته به دلیل ادامه بارش‌ها تمدید شده است.

میرجلیلی اظهار داشت: در این مدت ۷۱ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و در کمترین زمان ممکن توسط امدادگران مشکل رفع شد.

وی از تخریب پنج واحد مسکونی خشتی گلی بر اثر بارش باران زیاد در مناطق روستایی خبر داد و گفت: بلافاصله و قبل از ایجاد حادثه به افراد مورد نظر امدادرسانی و چادر و امکانات مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفت.

وی در ارتباط با وضعیت جاده‌های استان افزود: با تلاش راهداران هیچ‌کدام از محورهای مواصلاتی استان در این استان مسدود نشد به جز چند محور روستایی و عشایری که بخش قابل توجهی مرتفع و بخشی به بعد از فعالیت سامانه بارشی موکول شده اما مسیر حرکتی برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ارتباط با زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی اظهار داشت: در این ارتباط هیچگونه قطعی طولانی در استان وجود نداشته و قطعی‌های موردی برق هم به صورت مقطعی بوده که بلافاصله مرتفع شده است.

وی در ارتباط با آبگیری سدها گفت: با توجه به بارندگی‌های قابل ملاحظه و قرارگیری سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قبل از مسیر سدها در این بارندگی شاهد آبگیری قابل توجه سازه‌های آبخیزداری بودیم و آبگیری سدها قابل ملاحظه نبوده است.

فعالیت سامانه بارشی از اوایل هفته جاری در خراسان جنوبی آغاز شد که هواشناسی نسبت به شدت بارندگی‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرده بود.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم صبح امروز از ورود توده هوای ناپایدار به استان خبر داد و گفت: در اغلب شهرستان‌ها بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود.