۱۶ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84603168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حلاوت باران بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 84603168
حلاوت باران بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - ورود سامانه بارشی و قرارگرفتن در هفته‌ای بارانی حلاوتی بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی بود تا مردم این استان با گذشت کم‌بارش‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته اینک به تماشای بارش رحمت الهی بنشینند.

به گزارش ایرنا سال زراعی گذشته به گفته کارشناسان کم‌بارش‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته خراسان جنوبی بود و از ابتدای سال جاری هم تقریبا اولین سامانه بارشی را شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از میانگین بارشی به ثبت رسیده استان را سهیم شد.

خشکسالی‌های ۲۰ ساله در این استان سطح نفوذپذیری خاک را به شدت کاهش داده به همین علت با کوچکترین بارش‌ها وقوع روان آب و سیلاب‌های مخرب در این استان شاهد هستیم که عموما بخش کشاورزی را مورد تهدید قرار ‌می‌دهد.

از طرفی کمبود بارش، دامداران را به دلیل نداشتن توان دیم‌کاری با مشکل مواجه کرده بود و با گرانی نهاده‌های دامی روز به روز از جمعیت دام مولد استان کاسته می‌شد.

ورود سامانه بارشی و بارش رحمت الهی بارقه امید را در دل کشاورزان و دامداران استان زنده کرد هرچند خشکسالی همچنان ادامه دارد و این بارش‌ها نمی‌تواند خشکسالی‌های ۲۰ ساله را جبران کند.

خشکسالی ادامه دارد

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۸۶ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشسکسالی خفیف تا خیلی شدید است و در کوتاه مدت نمی‌توان از اینگونه بارش‌ها انتظار پایان خشکسالی را داشت.

جواد نخعی ادامه داد: بارش‌ها در سال زراعی جاری نسبت به کوتاه مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش اما نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها در سال کامل آبی استان باید ۱۱۳.۴ دهم بارندگی داشته باشد که تاکنون ۲۶ درصد محقق شده است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: از کل میزان بارندگی در سال زراعی جاری ۱۹ درصد مربوط به این بارندگی بوده که عدد قابل توجهی است.

با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها در این استان در زمان کم شاهد بارندگی‌های قابل توجهی هستیم که عموما سبب جاری شدن روان‌آب و سیلاب می‌شوند.

توجه به ماهیت بارش‌ها و پیشگیری از خسارات احتمالی اگر به موقع انجام نشود می‌تواند حوادث غیر قابل برگشتی را به دنبال داشته باشد زیرا به قول بومی‌های این استان آب رفته را نمی‌توان برگرداند.

پیشگیری خسارات قبل از وقوع سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته نسبت به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها در این استان به‌دست آمده تمامی ابنیه و سازه‌هایی که می‌تواند در هنگام سیلاب بحران‌زا شوند قبل از فعالیت سامانه بارشی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازه‌های مورد نیاز قبل از وجود بحران ساخته شده و بازسازی می‌شوند که عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از مهمترین این سازه‌ها هستند.

وی ادامه داد: این سازه‌ها با توجه به فقر پوشش گیاهی تا حد قابل ملاحظه‌ای در کاهش شدت سیلاب‌ها کمک کرده در حالی که موثر در تامین آب زیرزمینی هستند.

میرجلیلی اظهار داشت: با دستور استاندار خراسان جنوبی تمامی شهرستان‌ها قبل از سامانه مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات احتمالی حل شد که نتیجه آن با توجه به بارش‌های قابل توجه عدم خسارت جانی بود.

وی از همراهی مردم در توجه به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران تقدیر کرد و گفت: بارش‌ها در خراسان جنوبی ادامه خواهد داشت لذا مردم قبل از هرگونه سفر نسبت به وضعیت جوی آگاهی کامل داشته باشند.

حلاوت باران بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی

بارش بی‌سابقه در جنوب خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سامانه بارشی جاری بارش‌های بی سابقه‌ای را بویژه در مناطق جنوبی استان به همراه داشت به طوری که در نهبندان در ۷۲ ساعت ۸۰ میلیمتر باران بارید و بارندگی‌ها در فردوس، قاین، زیرکوه، خوسف و سربیشه هم قابل توجه بود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه جزو معدود استان‌هایی هستیم که فوتی و مجروح بر اثر سیلاب گزارش نشد که مهمترین دلیل آن همراهی مردم و پیش بینی‌های صورت گرفته قبل از سیلاب است.

میرجلیلی یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل فوتی‌ها در هنگام سیلاب سفرهای غیر ضرور و بدون توجه به توصیه‌های راهداران و عبور از سیلاب توسط خودروها است که آمار فوتی سیلاب خراسان جنوبی در سال های گذشته عموما مربوط به این موضوع بوده است.

خسارات ایجاد شده در خراسان جنوبی در اثر سیلاب با توجه به فقر پوشش گیاهی عموما مربوط به مناطق روستایی می‌شود و روستاهایی که در دامنه کوه‌ها، دره‌ها و حاشیه رودها واقع شده‌اند عموما بیشترین خسارت‌ها را متحمل می‌شوند.

ماهیت خشتی گلی بودن خانه‌های روستایی و رعایت نکردن استانداردها در روند ساخت و ساز در این مناطق با بارندگی‌های اینگونه عموما سبب آبگرفتگی منازل می‌شود و برخی خانه‌ها هم تخریب می‌شود که البته تعداد آنها کم است.

حلاوت باران بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی

امدادرسانی به ۵۳۲ حادثه‌دیده در بارندگی‌های اخیر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طی سه روز گذشته ۵۳۲ حادثه دیده سیلاب استان امدادرسانی شدند.

وی ادامه داد: در این مدت علاوه بر سیلاب بحران برف و یخبندان را در استان شاهد بودیم که نیروهای امدادی به ۴۹ نفر در راه مانده امدادرسانی و به حادثه دیدگان اسکان داده شد.

وی از گرفتار شدن ۲۵ خودرو در سیلاب خبر داد و تصریح کرد: ۱۰۲ تیم امدادی و عملیاتی از ابتدای فعالیت سامانه بارشی فعال هستند و وضعیت آماده باش آنها تا آخر هفته به دلیل ادامه بارش‌ها تمدید شده است.

میرجلیلی یادآور شد: در این مدت ۷۱ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و در کمترین زمان ممکن توسط امدادگران مشکل رفع شد.

وی از تخریب پنج واحد مسکونی خشتی گلی بر اثر بارش باران زیاد در مناطق روستایی خبر داد و گفت: بلافاصله و قبل از ایجاد حادثه به افراد مورد نظر امدادرسانی و چادر و امکانات مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ارتباط با وضعیت جاده‌های استان توضیح داد: خوشبختانه با تلاش راهداران هیچکدام از محورهای مواصلاتی استان در این استان مسدود نشد به جز چند محور روستایی و عشایری که بخش قابل توجهی مرتفع و بخشی به بعد از سامانه بارشی موکول شده اما مسیر حرکتی برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

وی در ارتباط با زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی اظهار داشت: هیچگونه قطعی طولانی در استان وجود نداشته و در ارتباط با برق قطعی‌های موردی هم به صورت مقطعی بوده که بلافاصله مرتفع شده است.

وی در ارتباط با آبگیری سدها گفت: با توجه به بارندگی‌های قابل ملاحظه و قرارگیری سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قبل از مسیر سدها در این بارندگی شاهد آبگیری قابل توجه سازه‌های آبخیزداری بودیم و آبگیری سدها قابل ملاحظه نبوده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم اعلام کرد: در پی بارندگی‌های اخیر ۱۶ میلیون و ۳۷۰ هزار متر مکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شد.

علیرضا نصرآبادی افزود: شهرستان نهبندان با ثبت ۸۳ میلی‌متر بارندگی بیشترین حجم مدیریت روان آب را با ۱۲ میلیون متر مکعب به خود اختصاص داده است.

تداوم سرما و یخبندان در خراسان جنوبی

از طرفی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درباره بارش برف، باران رگباری و وقوع سرما و یخبندان در استان هشدار داد.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز پنجشنبه اعلام کرد: هشدار سطح نارنجی توسط اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته صادر شد که براساس این هشدار وقوع بارش باران رگباری، بارش برف در مناطق کوهستانی استان محتمل است.

وی بیان کرد: بارش برف از شب گذشته در مناطق کوهپایه‌ای شهرستان‌های شمالی استان شروع شده و در برخی مناطق بارش برف تا شب قبل به حدود ۲۰ سانتی‌متر رسید، اضافه کرد: با توجه به اینکه بارش باران و برف تا صبح روز جمعه در استان ادامه دارد، قطعا این بارش برف با کاهش محسوس دما در استان همراه است.

فعالیت سامانه بارشی از اوایل هفته جاری در خراسان جنوبی آغاز شده که هواشناسی نسبت به شدت بارندگی‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرده بود.

۱۰۲ تیم امدادی و عملیاتی از ابتدای فعالیت سامانه به حالت آماده باش کامل درآمدند که این وضعیت تا آخر هفته جاری ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha