سمنان- ایرنا- مدیرکل ثبت‌احوال استان‌سمنان گفت: استان سمنان با میزان عمومی ازدواج ۵.۳ درصد پایین ترین رتبه ازدواج را در کشور دارد و سیستان و بلوچستان در رتبه نخست است.

به گزارش ایرنا، عباس قندالی روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان سمنان و با حضور جمعی از مدیران استانی، در خصوص وضعیت کاهش جمعیت استان سمنان بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ساده گرفتن مراسم ازدواج و حذف برخی تشریفات غیرضروری، آمار ازدواج روبه افزایش است و در کشور رشد ۳.۹ درصدی دارد.

وی میانگین سن ازدواج بانوان در استان سمنان را ۲۴.۲۷ سال و آقایان را ۲۸ سال برشمرد و اظهارداشت: در آمار ازدواج ۸۹ درصد مردان و ۹۵.۶ درصد زنان ثبت شده در استان سمنان ساکن هستند و بیشترین ثبت ازدواج استان های دیگر در سمنان مربوط به استان های گلستان، تهران، خراسان رضوی و مازندران است.

قندالی ادامه داد: در شاخص ولادت، استان سمنان در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد و سیستان و بلوچستان در صدر و گیلان با کمترین ولادت در انتهای رتبه بندی کشوری است، در ازدواج نیز سیستان و بلوچستان در رتبه نخست کشوری و استان سمنان در جایگاه ۳۱ است.

وی کاهش جمعیت را یکی از مهمترین چالش های کشور دانست و با اشاره به کاهش ۲ درصدی ولادت استان سمنان در سال ۱۴۰۰ افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی در استان سمنان ۶ هزار و ۱۲۰ مورد ولادت ثبت شد و بیشترین سهم آن در شهرستان سمنان به دلیل اجرای طرح " مادر ایرانی پدرخارجی" برای ثبت تولد و شناسنامه نوزادان است و کاهش ولادت در کشور نیز ۰.۷ درصد است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان خاطرنشان کرد: اسامی فاطمه و امیرعلی به ترتیب با ۱۵۲ و ۱۰۶ مورد محبوب ترین اسامی انتخابی نوزادان در استان سمنان است.

قندالی اظهارکرد: استان سمنان در پنج ساله گذشته با کاهش ولادت مواجه است و بیشترین سهم فرزندآوری در کشور با میانگین سنی ۲۹.۴۱ سال و در استان با میانگین سنی ۳۰.۱۵ سال است.

وی ابرازداشت: میانگین سنی مادران استان سمنان در تولد اولین فرزند ۲۸.۳۲ سال و در کشور ۲۷.۴۳ سال است و پدران در استان سمنان نیز ۳۰ تا ۳۴ سال هنگام تولد اولین فرزند خود سن دارند.

قندالی تصریح کرد: نسبت جنسی ولادت استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ۱۰۰ دختر و ۱۰۷ پسر است و در کشور با کاهش هفت درصدی ولادت روبه رو هستیم و از طرفی در هشت ماهه امسال در استان ۲ هزار و ۴۵۷ ازدواج ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش داشت.

چاله جمعیتی یک آسیب اجتماعی جدی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی سمنان بیان کرد: وضعیت جمعیت کشور هشدار دهنده و در چاله جمعیتی  قرار داریم و تا ۱۰ سال آینده با توجه به نرخ باروری ١.۶ درصد با مشکلات جدی مواجه می شویم.

کامران قدس ادامه داد: بیشترین آمار طلاق مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک افراد است و باید برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی بر مشاوره های پیش از ازدواج و بررسی شرایط افراد برای ازدواج تمرکز کرد.

وی افزود: مسائل معیشتی نیز از جمله دلایل کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری است و با برنامه های آموزش های قبل ازدواج، حین باروری و پس از زایمان افراد را تشویق به فرزندآوری کرد.

قدس، راه اندازی خوابگاه های متاهلی را از دیگر برنامه های مهم افزایش فرزندآوری دانست و افزود: سال ۱۴۲۵ ایران یکی از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود و مشکلات و تعداد افراد ۶۵ سال به بالا بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم در این نشست عنوان کرد:  باوجود ازدواج ۷۰ درصد خانم ها در سن باروری، نرخ فرزندآوری باید ۲.۵ درصد باشد.

سعید کسائیان یادآورشد: رشد جمعیتی کشور در مقایسه با دهه ۶۰ کاهش  پنج برابری دارد و باید با راه اندازی قرارگاه جمعیت در استانداری برنامه های لازم فرزندآوری تببین شود.

موانع ازدواج و فرزندآوری شناسایی شود

رئیس کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: رفع موانع کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان، اختصاص تسهیلات مناسب به مادران، پوشش ناباروری خانواده، اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی و ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله فعالیت های تاثیرگذار در کاهش سن ازدواج و فرزندآوری است.

وی با اشاره به سیاست های تشویقی فرزندآوری در کشورهای مختلف افزود: موانع افزایش جمعیت با ایجاد اشتغال و زیرساخت های مناسب برطرف شود و سپس با توجه به  عامل فرهنگی و تغییر دیدگاه ها و غلبه فرهنگ غربی به دنبال حل چرایی نبود تمایل به فرزندآوری زوج ها صورت گیرد.

 سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان هم بیان کرد: کاهش نرخ ازدواج و مساله فرهنگی مهمترین مساله استان است که  با توجه به دیدگاه سنتی و همبستگی مردم، حمایت خانواده و کاهش نرخ بیکاری باید مورد توجه قرارگیرد.

مصطفی مرادی یادآورشد: با همکاری خیرین و احداث واحدهای ۲۵ تا ۳۰ متری برای جوانان در یکسال اول ازدواج دغدغه مسکن حل می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این نشست عنوان کرد: انتخاب سمنان به عنوان شهر خلاق سفال با آمایش سرزمین فرهنگی بر اساس فرهنگ و پیشینه تاریخی سمنان در بین ۳۶۵ شهر صورت گرفت.

فرشید فلاح افزود: سمنان و شاهرود به عنوان مهد سفال هنری ایران شناخته شد و در حال حاضر با وجود استادکاران تحولی در سفال و سرامیک استان شکل گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود:۴۵ کارگاه و ۶۰ نفر در خانه با شیوه و گرایش خود سفالینه تولید می کنند که پراکندگی آنها در فروش اختلال ایجاد می کند و سمنان تا پایان تابستان ۱۴۰۱ به عنوان شهر سفال خلاق مطرح می شود./

برچسب‌ها