به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ میزان زیان دهی بوئینگ مستقر در شیکاگو در سه ماهه چهارم سال گذشته با زیان هشت میلیارد و ۴۴ میلیون دلاری آن در دوره مشابه سال پیش از آن (۲۰۲۰) قابل مقایسه است.
این شرکت آمریکایی برای پوشش غرامت ناشی از تاخیر در تحویل هواپیمای مسافربری ۷۸۷ پرداختی به شرکت های هواپیمایی که هنوز سفارش های خود را تحویل نگرفته اند، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرده و مشکلات تولید ۷۸۷ نیز ۲ میلیارد دلار به هزینه های غیرمعمول تولید افزوده که ۲ برابر پیش بینی های قبلی است.
با وجود آغاز روند بهبود فروش بوئینگ در سال گذشته در پی رکود شدید در ۲۰۲۰ به علت زمینگیر شدن هواپیمای ۷۳۷ ماکس و همه گیری که سفرهای هوایی را فلج کرد، این شرکت در زمینه تحویل هواپیماهای نو در سال گذشته از ایرباس رقیب اروپایی اش، بسیار عقب تر بوده که بخشی به علت مشکلات ۷۸۷ بوده است.
هواپیمای پهن پیکر ۷۸۷ در ۲۰۱۳ به مدت بیش از سه ماه به علت گرم شدن بیش از حد باتری های لیتیوم – یون، زمین گیر شد و در پی تغییراتی در طراحی و صرفه جویی در مصرف سوخت در پروازهای طولانی، میان شرکت های هواپیمایی و مسافران محبوبیت یافت.
اما تحویل این مدل هواپیما در مه ۲۰۲۱ به علت مشکلات در تولید متوقف شد و نتوانست موافقت سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را به دست آورد. ناتوانی بوئینگ از تحویل ۷۸۷ موجب مشکلاتی برای شرکت های هواپیمایی خریدار شد که وادار به لغو برخی از پروازهای بین المللی شدند، هر چند مقام های آمریکا می گویند که بوئینگ با پرداخت غرامت برای تاخیر در تحویل آن، موافت کرده است.
در جریان سقوط ۲ فروند ۷۳۷ مکس که موجب زمین گیر شدن ۲ ساله این هواپیماها شد، ۳۴۶ تن جان باختند. اما بوئینگ با ایجاد تغییراتی در طراحی آن و دریافت موافقت سازمان هواپیمایی فدرال، توانست ۲۴۵ فروند از این نوع هواپیما را تحویل خریداران دهد.