۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83243202
T T
۰ نفر

دومینوی تعلیق بوئینگ آمریكایی

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83243202
دومینوی تعلیق بوئینگ آمریكایی

تهران - ایرنا - دومینوی تعلیق پرواز هواپیماهای آمریكایی بوئینگ، بعد از تكرار سقوط مدل737 مكس در كشورهای مختلف جهان از جمله در منطقه اقیانوسیه و آسیا به هنگ كنگ و كره جنوبی نیز رسید.

به گزارش ایرنا، به دنبال سقوط یك فروند هواپیمای بوئینگ 737 MAX متعلق به خط هوایی اتیوپی و جان باختن تمام 157 سرنشین آن ، سازمان‌های هواپیمایی كشورهای آسیایی و اقیانوسیه شامل سنگاپور، چین، هند، استرالیا، اندونزی، مالزی و مغولستان تمام پروازهای بوئینگ از این مدل را به ‌طور موقت متوقف كردند.
در كنار كشورهای آسیای اقیانوسیه، شركت‌های هواپیمایی اتحادیه اروپا و خلیج‌فارس نیز عملیاتی كردن هواپیماهای بوئینگ 737 را به حال تعلیق درآورده اند.
خود آمریكا نیز پس از سقوط یك هواپیمای «بوئینگ 737 مكس» در اتیوپی به جمع كشورهایی پیوست كه پرواز این هواپیما را متوقف كرده اند.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «اداره فدرال هوانوردی آمریكا» نیز در بیانیه ای اعلام كرد: این آژانس در پی بررسی اطلاعات و شواهد جدیدی كه از محل سقوط هوایپما (در اتیوپی) جمع آوری و تحلیل شده، تصمیم را اتخاذ كرده است.
بنا به گفته این آژانس، شواهد و اطلاعات مورد نظر از طریق تصاویر ماهواره ای از محل سقوط هواپیما به دست آمده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا اعلام كرد كه پرواز این مدل بوئینگ متوقف می شود.
به نوشته سی ان ان، در حال حاضر تنها دو كشور آمریكا و كانادا همچنان از تعداد زیادی از هواپیماهای بوئینگ 737 مكس 8 در خطوط هوایی خود استفاده می‌كنند.
در بیانیه‌ای كه شركت بوئینگ در این ارتباط منتشر كرد، آمده است كه این شركت نمی‌تواند بر اساس اطلاعات موجود، حكم به توقف به ‌كارگیری این مدل از هواپیمایش دهد.
«دنیس مویلنبرگ» مدیر عامل این شركت نیز روز سه ‌شنبه در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریكا، بار دیگر بر ضریب امنیت این هواپیماها تأكید كرد.
با وجود تلاش بوئینگ برای امن نشان دادن هواپیماهایش، ارزش سهام این شركت این هفته در بازار بورس آمریكا قریب به 11 درصد كاهش داشته است.
بر اساس گزارش نشریات آمریكایی در توافق لغو شده ایران با بوئینگ، سفارش 50 فروند مدل 737 مكس 8 وجود داشت.
این قرارداد پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) در مراحل اولیه بود كه به دلیل خروج یك جانبه آمریكا از این توافق بین المللی در نهایت لغو شد.
اداره هوانوردی فدرال آمریكا (FAA) هواپیمای بوئینگ 737 مكس 8 را قابل پرواز اعلام كرده است.
اما خطوط هوایی ساوت ‌وست كه دارنده بیشترین تعداد از این مدل هواپیماست به مسافرانی كه پروازشان با بوئینگ 737 مكس است، این امكان را داده كه پرواز خود را تغییر دهند.
بقیه خطوط هوایی آمریكا گفته‌اند كه برای تغییر پرواز همان مقررات همیشگی اجرا می‌شود.
شركت بوئینگ تأیید كرده است كه در ماه‌های اخیر در حال ساخت نوعی سیستم پیشرفته كنترل پرواز برای مدل مكس هستند اما درباره ایمن بودن پرواز این نوع بوئینگ ابراز اطمینان كرده است.
پیش از سقوط هواپیمای بوئینگ خط هوایی اتیوپی، یك فروند هواپیمای 737 بوئینگ متعلق به خط هوایی اندونزی نیز به علت نقص فنی در دو ماه گذشته سقوط كرد و تعداد 189 مسافر جان خود را از دست دادند.
بر اساس بیانیه سازمان‌های هواپیمایی، به دنبال ناامن بودن پروازهای هواپیماهای بوئینگ 737 ما تصمیم گرفته‌ایم كه به ‌طور موقت از عملیاتی كردن این مدل از هواپیماها خودداری كنیم.
كارشناسان معتقد هستند با توجه به این كه دلیل سقوط دو هواپیما بوئینگ 737 در كشورهای اندونزی و اتیوپی شبیه هم بوده است و احتمال می‌رود همه هواپیماهای بوئینگ مدل مكس دارای نقص فنی مشابهی باشند.
هواپیماهای بوئینگ 737 مكس تازه‌ترین مدل موفق از خط تولید بوئینگ 737 هستند و این گروه از هواپیما ها شامل مدل‌های 7، 8، 9 و 10 است .
بوئینگ تا پایان ژانویه از مجموع بیش از پنج ‌هزار سفارش مكس 8 ، 350 هواپیما را تحویل داده بود. تعداد كمی از هواپیماهای مكس 9 هم در حال پرواز هستند.
سفارش‌های مربوط به مدل‌های مكس 7 و 10 هنوز تحویل نشده‌اند و قرار است در طی چند سال آینده در خطوط هوایی به پرواز درآیند.
هواپیمایی كه روز یكشنبه 10 مارس سقوط كرد، یكی از 30 هواپیماهای مكس 8 بود كه خطوط هوایی اتیوپی برای توسعه ناوگانش سفارش داده بود.
آساق**9473**1663**