ارومیه – ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: امسال بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای اجرای طرح های مرتع داری شهرستان چالدران تخصیص یافته و هزینه می شود.

میرصمد سیدموسوی روز دوشنبه در دیدار با فرماندار چالدران ضمن بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیز داری این شهرستان اظهار داشت: اعتبارات ویژه ای برای اجرای طرح ‌های مرتع داری در چالدران تخصیص یافته است.

وی افزود: از سال آینده در سه حوزه آبریز "سعدل"، "خان صدر" و "حراملو" با ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار طرح‌های آبخیزداری در این مناطق  اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین از ظرفیت مالی بنیادعلوی نیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در چالدران استفاده خواهد شد.

اجرای طرح پلاک کوبی دام‌ها از تخریب مراتع چالدران جلوگیری خواهد کرد

فرماندار چالدران نیز در این دیدار با بیان مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان گفت: یکی از راههای جلو گیری از تخریب مراتع را اجرای طرح پلاک کوبی دام ها می باشد و از سال آینده از ورود دام بدون پلاک به مراتع چالدران خوداری خواهدشد.

محمدرضا عبدالله نژاد در ادامه با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ داشتن مراتع سر سبز یکی از قطب های مهم دامپروری استان است، افزود: سالانه مقادیر قابل توجهی انواع فراورده های دامی و لبنی در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.

وی ادامه داد: همه ساله بر اثرعدم تعادل دام و مرتع قسمتی از این مراتع درمرحله تخریب قرار می گیرد و انتظار می رود با اجرای طرح تعادل دام و مرتع از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری از تخریب این منابع ملی جلو گیری شود.

عبدالله نژاد همچنین بر نظارت دقیق زمان حضور دام در مناطق ییلاقی تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از بهره برداران زمان کوچ را رعایت نکرده و زودتر از زمان کوچ  در مراتع حضور می یابند، که باید منابع طبیعی با کوچ زود هنگام بهره برداران ممانعت به عمل آورد.

فرماندار چالدران بر ساماندهی مجوز پروانه‌های چرای دام در مراتع  این شهرستان که از سوی برخی بهره برداران مورد سوء استفاده قرار می گیرد، اذعان داشت: متاسفانه هر سال شاهد حضور افرادی در ییلاقات چالدران هستیم که از طریق اجاره پروانه چرای دام عشایر کوچ رو در ییلاقات این شهرستان حضور یافته، اقدام به چرای دام می کند که باید با اینگونه افراد برخورد قانونی شود.

وی همچنین در تسریع بر جواب دهی استعلامات ارسالی ناشی از اجرای طرح های سرمایه گذاری و زمین برای جابجایی روستاهای در معرض رانش به منابع طبیعی و آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه  جواب دهی به استعلامات طرح‌های سرمایه گذاری در خصوص واگذاری زمین به کندی انجام می گیرد، که این عامل باعث ایجاد انصراف سرمایه گذار در شهرستان می شود.

شهرستان چالدران یکی از شهرستان های غنی از نظر منابع طبیعی در آذربایجان غربی است که ۶ در صد حجم اراضی ملی استان در این شهرستان وجود دارد.

آذربایجان غربی بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن جنگل و افزون بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار را مرتع تشکیل می دهد.