استانها - ایرنا - خبرنگاران ایرنا ۱۳ بهمن ماه نسبت به پوشش رویدادها و تولید محتوا اقدام کردند که از مهمترین آنها می‌توان به راهبرد دولت برای کاهش رسوب کالا در بنادر، ساخت مسکن برای محرومان، نیاز به بازسازی ماشین آلات صنایع کشور، طرح آبرسانی به عشایر و هدفگذاری برای تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی اشاره کرد.

به گزارش گروه اخبار استانهای ایرنا، امروز خبرنگاران ایرنا در استانهای مختلف سوژه های مهمی را به عنوان مطالبات مردم و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری کردند که "ایجاد زیرساخت، همت جهادی دولت برای احیای گردشگری آشوراده گلستان"، "بندر امیرآباد مازندران؛ تکیه‌گاه قابل اعتماد مقاوم‌سازی اقتصاد ایران"، "هوای آلوده در ریه‌های صبح نیشابور"، "احیای تنها تالاب البرز در انتظار نگاه ویژه" و "گام های استوار بانوی کوهنورد کهگیلویه و بویراحمد از دنا تا کلیمانجارو" از جمله این گزارش‌ها بود.

گروه استانها هم در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: روند ابتلاء به سویه اومیکرون این ویروس جهش یافته با سرعت بالا در سراسر کشور درحال گسترش است و به گفته مسئولان بهداشتی کشور تا چند هفته آینده روند صعودی خواهد داشت و نشانه ها حاکی از آن است که برخلاف سویه های قبلی کودکان را درگیر می کند بر این اساس بازگشت به محدودیت ها مورد تاکید است.

همچنین امروز رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بازدید از انبارهای اموال تملیکی و گمرک شهید رجایی اعلام کرد که راهبرد دولت سیزدهم کاهش رسوب کالا در بنادر کشور است. وی افزود که بازدید امروز از این گمرک حاکی از تلاش جهاد گونه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی و اموال تملیکی است.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و مذاهب هم که در چابهار به سر می‌برد یادآور شد: مردم بلوچ، یار وفادار نظام و انقلاب هستند. وی خاطرنشان کرد که تحول اقتصادی لازمه پیشرفت کشور است و باید با رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی زمینه شادی، رفاه و امید مردم را فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در حاشیه آیین بهره برداری از طرح های روستایی خراسان شمالی در بجنورد اعلام کرد که بنیاد مسکن در ۲ سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته است.  وی یادآور شد:تاکنون شمار زیادی از محرومان با کمک این بنیاد خانه دار شده اند.

همچنین معاون وزیر علوم در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه بجنورد گفت که ایران رتبه ۱۵ جهان را در تولید علم دارد. وی همچنین در گفت وگو با ایرنا خبر داد که ایران از نظر مهاجرت دانشجویان در موقعیت ۹۴ دنیا است.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد تاکید کرد:مدیریت جهادی چالش‌های کشور را از میان برمی‌دارد. وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به عنوان سربازان ولایت، کمبودهای را جبران می‌کنند.

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم که به آستارا سفر کرده است از شناسایی ۳۲ هزار نفر بیمار جدید کرونایی در کشور خبر داد. وی تاکید کرد: افراد نسبت به تزریق دز سوم واکسن برای پیشگیری از شیوع سویه جدید کرونا اقدام کنند.

معاون پدافند غیرعامل کشور نیز که به ساری سفر کرده است تاکید کرد: روند شیوع موج ششم کرونا در کشور نگران‌کننده شده است. سردار رسول رحیمی اضافه کرد: هفته آینده میزان مبتلایان اومیکرونی در کشور به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

همچنین امروز استاندار تهران در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که در دهه فجر از یک هزار و ۱۹۴ پروژه در استان تهران بهره‌برداری می‌شود. ارزش این پروژه‌ها ۲۲ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان است و باعث اشتغالزایی ۱۶ هزار و ۵۹۲ نفر در این استان می‌شود.

مرکز ایرنا در رشت هم به نقل از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خبر داد که حدود یکهزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی طی دهه فجر در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد. برای این اقدام افزون بر سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مرکز ایرنا در یاسوج نیز با انتشار فیلمی با عنوان "سبد بافی زنان روستایی کهگیلویه و بویراحمد" به موضوع سبد بافی بعنوان بخشی از تولیدات دستی زنان روستایی و عشایری این استان پرداخته است که علاوه بر مصرف خانوار بخشی نیز در بازار به بفروش می رسد.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات صنایع وزارت صمت هم در دزفول گفت که حدود ۴۰ درصد ماشین آلات صنایع کشور نیازمند بازسازی هستند.وی افزود: طبق برنامه توسعه مدنظر، سالانه به حدود ۲۷ میلیارد دلار ماشین آلات صنایع نیاز داریم.

مرکز ایرنا در کرج نیز به نقل از  سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس از آغاز توزیع واکسن رازی کووپارس از هفته آینده در مراکز منتخب واکسیناسیون کشور خبر داد. به گفته وی کار توزیع واکسن رازی کووپارس توسط وزارت بهداشت بین دانشگاه های  علوم پزشکی اجرایی شده که این دانشگاه ها نیز در حال توزیع بین مراکز منتخب واکسیناسیون هستند.

همچنین معاون وزیر علوم در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه تربت حیدریه تاکید کرد که باید علت ناتوانی دانشگاهها در درآمدزایی مشخص شود. به گفته وی وابستگی دانشگاههای ایران به بودجه عمومی در سال ۱۳۹۵، ۷۲ درصد بوده که سال ۱۴۰۰ به۸۲ درصد رسیده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان هم اعلام کرد که پنج میلیون و ۱۹۴ هزار تن انواع کالا از بنادر غرب هرمزگان جابه جا شد.عمده این محموله های صادراتی شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده که این میزان از صادرات نمایانگر رشد ۲۳۱ درصدی در ۱۰ ماهه سال جاری است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه نیز در جلسه شورای اداری استان اعلام کرد که بیش از ۹۹ درصد جمعیت استان کرمانشاه از نعمت برق برخوردار هستند. وی یادآور شد که قبل از انقلاب ۱۰۲ روستای استان از نعمت برق بهره‌مند بود که اکنون به ۲ هزار و ۵۵۰ روستا افزایش یافته است.

۸۴۴ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد. این عنوان خبری بود که خبرنگار انزلی آن را به نقل از مدیرکل شیلات گیلان منتشر کرد , نوشت این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رییس سازمان صمت استان تهران هم به خبرنگار ایرنا گفت که امسال ۸۳ هزار میلیارد ریال به سرمایه‌گذاری صنعتی استان تهران اضافه شد. وی اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه امسال ۱۷۹ پروانه ایجادی در این استان صادر شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، ۵۸ درصد رشد دارد.

مرکز ایرنا در اصفهان نیز به نقل از معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران خبر داد که در ۳ سال اخیر ۵۶۰ طرح آبرسانی عشایری در کشور به بهره برداری رسید. به گفته مهدی میزبان،  اجرای این تعداد پروژه که در قالب طرح‌های کوچک، متوسط و بزرگ انجام شد بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت.  

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان از هدفگذاری برای تولید ۵۰۰هزار تن ماهی در سال ۱۴۰۴ در خوزستان خبر داد. وی خاطرنشان کرد که در بخش صادرات محصولات کشاورزی، خوزستان ظرفیت بسیار خوبی دارد چرا که این استان رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اصفهان هم در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که مهاجرپذیری در مناطق حاشیه نشین اصفهان محدود می شود. وی ادامه داد که با توجه به مناطق مهاجر فرستی همچون استان های مجاور یا برخی نقاط شرقی و غربی استان سعی شده است که مهاجرت کنترل شود.

معاون اول دادستان کل کشور نیز در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان یادآور شد که تکریم ارباب رجوع از اولویت های مهم در دستگاه قضایی است. وی اضافه کرد: دادستان ها وظیفه ای سنگین در این مسیر دارند و باید برای جلب رضایت مردم و حفظ حق و حقوق آنها تلاش کنند.

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر خبر داد که رهاورد سفر رئیس جمهور برای ورزش استان بوشهر ۹۰ میلیارد تومان است. به گفته وی از این میزان ۵۰ میلیارد تومان به ۲۵ فضای ورزشی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از۷۰ درصد تعلق گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم  سرطان روده بزرگ (کولون) را دومین سرطان شایع در ایران پس از سرطان پستان اعلام کرد و به ایرنا گفت : این بیماری در خراسان رضوی بسیار شایع شده است.

مرکز ایرنا در کرج نیز در خبری به نقل از سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی البرز اعلام کرد که تردد کامیون در معابر درون شهری البرز ممنوع شد. این ممنوعیت از امروز چهارشنبه تا روز شنبه هفته آینده به اجرا در خواهد آمد.

همچنین امروز مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اعلام کرد که سه هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز می‌شوند. به گفته این مسئول از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین تجهیز شده اند.

رییس اداره دریایی محیط‌زیست مازندران هم در مراسم گرامیداشت سالروز تصویب کنوانسیون بین المللی تالاب های رامسر تاکید کرد: رعایت نکردن حق‌آبه مهم‌ترین مشکل تالاب‌های کشور است.

بیش از ۴۰ هزار متر سیم مسی برق در کهگیلویه و بویراحمد سرقت شد. این عنوان خبری بود که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد آن را در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در گچساران بیان کرد.  بیش از ۷۰ میلیارد ریال این میزان سرقت به شبکه های توزیع نیروی برق این استان خسارت وارد کردند.

عضور شورای شهر تهران هم به خبرنگار ایرنا گفت که ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از پارک حاشیه‌ای برای شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود.  تشکری هاشمی تاکید کرد که مصوبه پارک حاشیه ای جلوی برخی تخلفات از جمله خرید و فروش جای پارک را خواهد گرفت.

مرکز ایرنا در کرمان نیز خبر داد که سیل ۴۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های کرمان خسارت وارد کرد.  ۳۸ درصد خسارات سیلاب برابر با یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان متعلق به حوزه کشاورزی است.

۳۸۰ هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی در انتظار صادرات است. این عنوان خبری بود که مرکز ایرنا در ارومیه به نقل از رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی منتشر کرد. وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی نیز جهت مصارف داخلی است.

امروز همچنین گزارش‌های تهیه شده توسط مراکز ایرنا در ۳۱ استان کشور هم مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، گزارش‌  الناز ملکی خبرنگار مرکز سمنان با عنوان "هلال احمر، نهادی که برای جان‌های آسیب دیده امیدآفرینی می‌کند"،  سمیه پناهنده خبرنگار شهرکرد با تیتر "بنویس معلم و از خودگذشتگی را مشق کن"،  شادی خورشیدی سدهی خبرنگار مرکز رشت با عنوان "نفسی تازه؛ هدیه دولت مردمی به مراکز درمانی گیلان" و محمد رضا یوسف نژاد خبرنگار مرکز ساری با تیتر "بندر امیرآباد مازندران؛ تکیه‌گاه قابل اعتماد مقاوم‌سازی اقتصاد ایران" به عنوان مطالب برتر یا شایسته تقدیر انتخاب شدند.