ساری - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از آتش‌سوزی در ۱۵۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی زیر پوشش این منطقه در سال جاری خبر داد که این میزان حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۹۹ است.

سرهنگ مجید ذکریایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران رخ داد که بیش از ۲۰ درصد بیشتر از آتش سوزی های یک ساله کامل ۹۹ بوده است.

طبق گزارش رسمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ، سال ۹۹ در مجموع ۶۹ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران رخ داده بود که باعث سوختن ۱۲۰ هکتار از این عرصه ها شده بود  .

سرهنگ ذکریایی عامل انسانی را علت اصلی بیشتر آتش سوزی های عرصه‌های جنگلی مازندران اعلام کرد و اظهار داشت : میزان سطح آتش سوزی با ۵۹ هکتار مربوط به شهرستان ساری بوده است.

وی آمار آتش سوزی در جنگل های ساری طی سال جاری را ۱۶ فقره اعلام کرد.

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری در عین حال بیشترین  آمار آتش سوزی را با ۲۱  فقره مربوط به شهرستان بهشهر در شرق مازندران معرفی کرد و گفت که در این آتش سوزی ها ۴۶ هکتار از عرصه های جنگلی در آتش سوخت.

پاییز آتشین جنگل‌های مازندران 

سرهنگ ذکریایی فصل پاییز را خسارت بارترین ایام برای جنگل های مازندران به خاطر آتش سوزی دانست و توضیح داد : در مجموع در فصل پاییز امسال بیش از ۴۰ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران رخ داد که سبب سوخته شدن بیش از ۹۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی مرکز و شرق استان شد.

وی از ماه آذر به عنوان بدترین ماه جنگل های مازندران یاد کرد و افزود : بیشترین تعداد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی مازندران نیز با ۲۲ فقره مربوط به آذر ماه است که نابودی ۲۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی را به همراه داشت. 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، بارش کم باران، سخت گذر بودن مناطق، ریزش برگ‌های خشک در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران را از دلایل اصلی آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران عنوان کرد.

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری

سرهنگ ذکریایی از پیگیری استاندار مازندران و همکاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به منظور استقرار بالگرد اطفای حریق در مازندران قدردانی کرد و افزود: بی شک با استفاده از این بالگردها در اعزام نیروها به مناطق صعب‌العبور، علاوه بر کاهش خسارت های احتمالی، شاهد اطفای حریق در کمترین زمان خواهیم بود.

وی اطلاع رسانی به منظور ترغیب و تشویق دوستداران طبیعیت و افزایش سطح آگاهی مردم با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی را از مهم ترین رویکردهای اصلی در سال جدید عنوان کرد و از اقشار مختلف مردم خواست هرگونه جرایم مربوط به قاچاق چوب، تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی را از طریق تماس با سامانه ارتباطی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران اطلاع دهند تا در کمترین زمان پیگیری شود.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.