به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری روز سه شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با تبریک فرا رسیدن عید بزرگ مبعث، اظهار داشت: مدارس کانکسی با توجه به شرایط یک دوره زمانی و با توجه به ضرورت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم راهاندازی شدند، اما امروز تلاش دولت مردمی بر آن است تا شرایط یکسان آموزشی در سراسر کشور حتی در دورترین و صعبالعبورترین مناطق ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنیبر اهمیت توجه به دانشآموزان و شرایط تحصیلی آنها، بیان کرد: شوق به آموختن از رویکردهای آموزش و پرورش است که مستلزم ایجاد شرایط مناسب تحصیلی برای متربی (دانشآموز) است.
نوری با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در ساحتهای شش گانه و تاثیر آموزگاران بر این مهم، تاکید کرد: آموزگاران نه تنها وظیفه تعلیم را به نحو احسنت انجام میدهند بلکه با هوشیاری وظیفه تربیت اسلامی متربی را نیز برعهده دارند که در هر دورهای با بروز هرگونه بحران اعم از بلایای طبیعی میبینیم که چطور برخی از افراد بدون اینکه چشم داشت مالی داشته باشند به همنوعانشان کمک میکنند و این نوعی از حکمت است.
عضو کابینه دولت مردمی در ادامه اضافه کرد: یادگیری تنها بخشی از رسالت آموزش و پرورش است و بخش عظیم آن تربیت نیرویی در تراز اسلام و حکمت پیامبر عظیمالشأن اسلام است که در اوج مهربانی و عطوفت فرمانده بزرگ جهان اسلام بود. تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی و تصویب سند تحول بنیادین در جمهوری اسلامی نیز پیرو همین تفکر اجرایی شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ایجاد عدالت اجتماعی از منظر اسلام، تصریح کرد: ایجاد عدالت آموزشی بخشی از عدالت اجتماعی است که تلاش مجموعه وزارتخانه با ایجاد فضای کلاسی مناسب و آموزش آموزگاران دستیابی به این مهم است.
نوری بهرهمندی از روشهای نوین در آموزش و پرورش را از رویکردهای این وزارتخانه عنوان و مطرح کرد: نشستهای هماندیشی با صاحبنظران حوزه امور تربیتی و اجرای روشهای نوین در این راستا انجام میشود.
عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن تاکید بر وظیفه مهم آموزگاران در اجرای سند تحول بنیادین، ادامه داد: آموزگاران نقش اساسی در اجرای این سند مهم دارند و لازم است که برای اجرای سند تمامی عناصر تربیتی از بستههای توانمندسازی که توسط مرکز برنامهریزی نیروی انسانی طراحی شده، استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین ایجاد تحول در مفاهیم را در پی دارد، گفت: در سند راهبردی-عملیاتی وزارت آموزش و پرورش اهداف کلانی برنامهریزی شده و با تمام توان اجرا خواهد شد.
وی در ادامه از احداث و نوسازی سرویسهای بهداشتی مدارس خبر داد و افزود: اعتبار احداث و نوسازی ۱۰ هزار سرویس بهداشتی تا شروع سال تحصیلی آینده تأمین شده است.
نوری با اشاره به تامین نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش گفت: برای ۲۰ سال آینده برنامهریزی لازم برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.