همدان-ایرنا- کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به ثبت ملی ۲ بازی «تنور کلبه» و «اتولما قریش» شهرستان کبودرآهنگ، گفت: نوروزگاه، فرصتی برای شناسایی و ثبت بازی‌های بومی محلی است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از کمیته اطلاع‌رسانی خدمات سفر استان همدان، فریبا نعمتی اظهار داشت: با بهره‌گیری از جشنواره‌های نوروزگاهی مقدمات ثبت ملی هفت بازی بومی محلی در سال‌جاری فراهم شده است.

کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی هر قومیت، استان یا سرزمین، بازی‌های محلی و سنتی است.

وی تاکید کرد:  بازی‌های محلی یکی از نشانه‌های خلاقیت کودکان در خانواده محسوب می‌شود و سالیان گذشته که اسباب‌بازی کمی در دسترس بود و کودکان از داشتن آن محروم بودند، خودشان اسباب‌بازی‌ها را می‌ساختند و با آن سرگرم می‌شدند. 

وی افزود: می‌توان گفت که بازی‌ها نتیجه‌ به وجود آمدن اوقات فراغتی است که کودک یا نوجوان می‌تواند با استفاده از آن سرگرم شود.

نعمتی تاکید کرد: به همین دلیل، انواع بازی‌ها در فصل‌های مختلف در سرزمین‌ها و میان اقوام مختلف انجام می‌شود. 

به گفته وی ، بازی‌ها یکی از مهم‌ترین نمودهای شاخص فکری یک قوم محسوب می‌شود که یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شناسایی و حفظ بازی‌های سنتی است که در گذشته مرسوم بوده و امروزه به دلیل گسترش بازی‌های رایانه‌ای کمرنگ یا فراموش شده است.

وی تاکید کرد: این اداره روند بازی‌ها را مستندنگاری می‌کند تا بتواند آن‌ها را در فهرست آثار ملی ایران قرار دهد. 

کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: همدان به دلیل وجود تنوع قومیتی و اقلیمی دارای بازی‌های متنوعی است و امروزه تلاش ما بر این است که بتوانیم بازی‌ها را شناسایی و ثبت کنیم و به ترویج آن ابتدا در روستاها و سپس در شهرها بپردازیم.

وی گفت: استان همدان فعلا ۲ بازی «تنور کلبه» و «اتولما قریش» را در فهرست بازی‌های ملی قرار داده است که  مربوط به شهرستان کبودرآهنگ می‌شود.

وی اضافه کرد: روز گذشته در شهرستان اسدآباد، روستای ملحمدره بازی پرهیجان که در آن روحیه همکاری و همبستگی تقویت می‌شود را از نزدیک دیدیم و مستندنگاری کردیم تا مقدمات ثبت ملی آن فراهم شود.

به گفته نعمتی، بیشترین بازی‌ها را در شهرستان‌های کبودرآهنگ، اسدآباد و رزن شناسایی کرده و به دنبال مستندنگاری این بازی‌ها هستیم  تا در خرداد ماه با آغاز جلسات شورای ثبت، بتوانیم با ارائه مستندات شش تا هفت بازی را به ثبت ملی برسانیم.