۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84694634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوروزگاه فرصتی برای شناسایی و ثبت بازی‌های بومی و محلی است

همدان-ایرنا- کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به ثبت ملی ۲ بازی «تنور کلبه» و «اتولما قریش» شهرستان کبودرآهنگ، گفت: نوروزگاه، فرصتی برای شناسایی و ثبت بازی‌های بومی محلی است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از کمیته اطلاع‌رسانی خدمات سفر استان همدان، فریبا نعمتی اظهار داشت: با بهره‌گیری از جشنواره‌های نوروزگاهی مقدمات ثبت ملی هفت بازی بومی محلی در سال‌جاری فراهم شده است.

کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی هر قومیت، استان یا سرزمین، بازی‌های محلی و سنتی است.

وی تاکید کرد:  بازی‌های محلی یکی از نشانه‌های خلاقیت کودکان در خانواده محسوب می‌شود و سالیان گذشته که اسباب‌بازی کمی در دسترس بود و کودکان از داشتن آن محروم بودند، خودشان اسباب‌بازی‌ها را می‌ساختند و با آن سرگرم می‌شدند. 

وی افزود: می‌توان گفت که بازی‌ها نتیجه‌ به وجود آمدن اوقات فراغتی است که کودک یا نوجوان می‌تواند با استفاده از آن سرگرم شود.

نعمتی تاکید کرد: به همین دلیل، انواع بازی‌ها در فصل‌های مختلف در سرزمین‌ها و میان اقوام مختلف انجام می‌شود. 

به گفته وی ، بازی‌ها یکی از مهم‌ترین نمودهای شاخص فکری یک قوم محسوب می‌شود که یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شناسایی و حفظ بازی‌های سنتی است که در گذشته مرسوم بوده و امروزه به دلیل گسترش بازی‌های رایانه‌ای کمرنگ یا فراموش شده است.

وی تاکید کرد: این اداره روند بازی‌ها را مستندنگاری می‌کند تا بتواند آن‌ها را در فهرست آثار ملی ایران قرار دهد. 

کارشناس مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: همدان به دلیل وجود تنوع قومیتی و اقلیمی دارای بازی‌های متنوعی است و امروزه تلاش ما بر این است که بتوانیم بازی‌ها را شناسایی و ثبت کنیم و به ترویج آن ابتدا در روستاها و سپس در شهرها بپردازیم.

وی گفت: استان همدان فعلا ۲ بازی «تنور کلبه» و «اتولما قریش» را در فهرست بازی‌های ملی قرار داده است که  مربوط به شهرستان کبودرآهنگ می‌شود.

وی اضافه کرد: روز گذشته در شهرستان اسدآباد، روستای ملحمدره بازی پرهیجان که در آن روحیه همکاری و همبستگی تقویت می‌شود را از نزدیک دیدیم و مستندنگاری کردیم تا مقدمات ثبت ملی آن فراهم شود.

به گفته نعمتی، بیشترین بازی‌ها را در شهرستان‌های کبودرآهنگ، اسدآباد و رزن شناسایی کرده و به دنبال مستندنگاری این بازی‌ها هستیم  تا در خرداد ماه با آغاز جلسات شورای ثبت، بتوانیم با ارائه مستندات شش تا هفت بازی را به ثبت ملی برسانیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha