شیراز - ایرنا- محسن سلمان‌پور سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان معتقد است که دانشگاه های علوم پزشکی نسل سوم می تواند نقش موثرو تعیین کننده ای در تولید ثروت و کارآفرینی بر پایه شعار امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اقتصاد دانش بنیان و تولید و اشتغالزایی ایفا کند.

دکتر سلمان پور روز یکشنبه به برخی شرایط و مکانیسم ها و ضرورت های این مهم در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: برای تحقق این امر باید ساختارهای انعطاف پذیر، نظام مند، پویا و پرتحرک وجود داشته باشد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: دانشگاه های نسل سوم بهترین مسیر و مناسب ترین راهبرد رسیدن به این هدف است.

سلمان پور ادامه داد: بر اساس ساختار و مدلی که در تعریف و اهداف دانشگاه های نسل سوم آمده، دانشگاه هایی هستند که در کنار توجه به آموزش و پژوهش، دنبال حل مسائل کشور هستند این دانشگاه ها باید بتوانند با صنعت و بازار ارتباط بگیرند و با کارهای خلاقانه و ایده های نو در جامعه بازوی پر توان در حوزه تولید و اشتغال باشند.

وی معتقد است: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی مبتنی بر کارآفرینی و تولید ثروت است، هر چند دانشگاه‌های کشور ما تا رسیدن به این جایگاه کمی فاصله در پیش دارند، اما برای ورود به این مسیر نیاز است از دریچه آموزش وارد شد و دانشجویان را با موضوع کارآفرینی آشنا کرد.

سلمان پور افزود: تحقق این امر در دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به ارزش و ثروتی که صنعت سلامت می‌تواند ایجاد کند، لزوم دو چندان دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن از بدو شکل‌گیری در دنیا سیر تحولی را دنبال و سه نسل مختلف را تجربه کرده است؛ دانشگاه‌های نسل اول یا دانشگاه آموزش‌محور، مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی است که نمونه‌های آن در کشور ما بسیار است و اغلب دانشگاه‌های ما در این نسل باقی مانده‌اند.

دکتر سلمان‌پور یادآور شد: دانشگاه‌های نسل دوم با ظهور تحقیقات پایه شکل گرفتند و عموما پژوهشی و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی هستند و برخی دانشگاه‌ها در ایران به این سمت حرکت کرده‌اند، اما دانشگاه‌های نسل سوم با ظهور تحقیقات کاربردی و نیازمحور شکل گرفتند و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند.

وی افزود: در دانشگاه نسل سوم، محور و ماموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است؛ در چنین دانشگاهی، دانشجویان باید همزمان مجموعه‌ای از دانش، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی را فراگیرند تا بتوانند در زمینه صنعت شروع به فعالیت کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام‌مند آموزش کارآفرینی و مهارت‌آموزی موثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست؛ بنابراین، یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه نسل سوم، توسعه مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و شایستگی‌ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرآیند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.

دکتر سلمان‌پور با تاکید بر لزوم آموزش کارآفرینی به دانشجویان علوم پزشکی، درباره ارتباط حوزه علوم پزشکی با بحث کارآفرینی ، گفت: صنعت سلامت یکی از صنایع بسیار مهم در سطح دنیاست؛ کشوری همچون سوئیس بخش اعظم اقتصاد خود را که از اقتصادهای قوی دنیاست، بر پایه شرکت‌های دارویی گذاشته است.

وی تصریح کرد: فعالان عرصه علوم پزشکی باید وارد عرصه کارآفرینی در زمینه‌های دارویی، مهندسی پزشکی، دندانپزشکی شده و صرفا به مراکز ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی همچون بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود نشوند؛ این حوزه عرصه‌ای است که تا به حال مورد غفلت بوده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه آموزش کارآفرینی به دانشجویان علوم پزشکی یک ضرورت است، اظهار داشت: این دانشجویان برای ورود به عرصه صنعت سلامت نیاز دارند که آموزش ببینند، به علاوه اینکه بسیاری از این دانشجویان در آینده سرمایه‌هایی خواهند داشت که می‌توانند آنها را وارد اقتصاد و صنعت کنند و اگر از دوران دانشجویی آموزش دیده باشند می‌آموزند که چگونه سرمایه خود را در بازار درستی به جریان بیاندازند.

سلمان‌پور با اشاره به اینکه دانشگاه، جایی برای کسب درآمد در کشورهای پیشرفته است گفت: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ دیده بان جهانی کارآفرینی، صنعت سلامت و حوزه آموزش دو بخش از ده بخشی هستند که در کارآفرینی در جهان نقش دارند.

وی تصریح کرد: آموزش کارآفرینی را می‌توان از ابتدای دهه ۱۹۸۰ در کشورهای توسعه یافته تعقیب کرد. البته، در مورد آمریکا وضعیت متفاوت است. در این کشور تا دهە ۱۹۷۰ تعداد دانشگاه‌های اندکی برنامه‌های آموزش کارآفرینی داشته‌اند، به عنوان نمونه، مدرسه بازرگانی هاروارد از سال ۱۹۲۶ درس کارآفرینی با عنوان صنایع ساخت و از سال ۱۹۴۷ برنامە درسی کاملی را به صورت انتخابی برای آموزش کارآفرینی ارائه کرده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: رشد واقعی آموزش کارآفرینی و کسب و کار کوچک در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بوده است.

دکتر سلمان‌پور خاطرنشان کرد: امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است، به عنوان نمونه تا سال ۲۰۱۴ دانش‌آموختگان دانشگاه ام. آی. تی آمریکا بیش از ۳۰ هزار بنگاه فعال و ۴.۶ میلیون شغل راه انداختند و حدود ۱.۹ تریلیون دلار درآمد سالانه داشتند.

وی افزود: این دانشگاه وضع دانش آموختگان را در دهه‌های پس از دانشگاه نیز همچنان  رصد می کند و هم اینک هم آمارهای دقیقی از شرکت های تاسیس شده ، دانش آموختگان و میزان کارآفرینی و توزیع درآمد این شرکت ها بر اساس نوع صنعت آنها وجود دارد.