بجنورد- ایرنا- دانش آموزان خراسان شمالی که همانند دیگر هم شاگردی های خود در کشور به علت همه گیری کرونا در بستر فضای مجازی آموزش می دیدند اکنون با حضور در کلاس های درس احساس می کنند که از فضای مجازی رهایی پیدا کرده و احساس راحتی می کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۸۷ هزار و ۷۵ دانش آموز استان همزمان با سراسر کشور از چهاردهم فروردین ماه در سر کلاس درس حاضر شدند و  تمامی ۲ هزار و ۱۹ مدرسه میزبان این  دانش آموزان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم بودند.

مدارس پس از شیوع ویروس کرونا از اول اسفندماه سال ۹۸ به صورت فیزیکی تعطیل شدند و آموزش و یادگیری مجازی به دور از هیاهوی دانش آموزان با همکلاسی های خود تداوم یافت.

آموزش مجازی اگرچه جایگزین مناسب و تنها گزینه برای ادامه آموزش دانش آموزان بود ولی با مشکلاتی نظیر دسترسی دانش آموزان به اینترنت و آسیب های مرتبط با آن، کم تحرکی و چاقی دانش آموزان، ضروری شدن مشارکت پدر و مادرها در آموزش بویژه مقطع ابتدایی، عدم دسترسی دانش آموزان محروم به تبلت و گوشی های هوشمند و نبود پوشش اینترنت در مناطق دورافتاده مواجه بود.

حضور دانش آموزان در مدارس بعد از مدت طولانی هم فضای مدارس را عوض کرده و شور و شوق خاصی به آنها داده و هم از طرف دیگر موجب خوشحالی عمده دانش آموزان، مدارس و خانواده ها به دلیل رهایی از شیوه مجازی آموزش شده است.

شور و شوق دانش آموزان 

یکی از دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از حضور در مدرسه و دیدن معلم و دوستانش شادمان است و امیدوار است دیگر مدارس تعطیل نشود.

مریم رضایی افزود: درس خواندن کنار دوستان خیلی لذت بخش تر از تنهایی در منزل است و در دوران شیوع ویروس کرونا از درس خواندن در فضای مجازی خسته شده ام.  

وی افزود: درس خواندن در فضایی مجازی آن هم در شرایط و محیط خانه سخت بود و همیشه موجب استرس من و خانواده ام شده بود که مبادا در آن ساعت مهمان و یا کار فوری داشته باشیم.

یکی دیگر از دانش آموزان گفت: اگرچه بخاطر سلامتی در این مدت کلاس های درس مجازی و مجبور به کسب علم از این شیوه بودیم ولی در آموزش دروس تخصصی همچون ریاضی و زبان خارجه شیوه مجازی به هیچ وجه جوابگو نبود.

سارا روحانی گفت: آموزش حضوری با ارتباط  چهره به چهره و مستقیم معلم سطح یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد و هم زمینه همفکری با همکلاسی ها نیز فراهم می شود.

وی افزود: در مدت مجازی بودن کلاس های درس برای درک و فهم بسیاری از درس ها با مشکل مواجه بودیم که با حضوری شدن مدارس هم فعالیت های آموزشی و هم غیر درسی را در کنار همکلاسی ها و معلم بخوبی انجام و ادامه می دهیم.

 یکی از فرهنگیان گفت: تدریس مجازی یکی از سخت ترین شیوه هاست که هم معلم و هم دانش آموز را به  دلیل عدم ارتباط نزدیک با مشکل مواجه می کند.

زهره ایزانلو قطعی اینترنت، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل آموزش  مجازی، برگزاری امتحان به شیوه مجازی ،گوشه گیری و کم تحرکی دانش آموزان را از جمله معایب آموزش مجازی عنوان کرد.

وی گفت: با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک امید است این شیوه ای که توسط متولیان آموزش و پرورش اندیشیده شده ادامه یافته و تا پایان سال تحصیلی آموزش های حضوری تداوم داشته باشد.

تمهیدات لازم برای آموزش حضوری 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: فعالیت مدارس در تمامی دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه از چهاردهم فروردین ماه جاری با رعایت شرایط بهداشتی در این استان حضوری و بر همین اساس تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

ابوالقاسم اکبری اظهار داشت: فعالیت تمامی مدارس استان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا حضوری و بر اساس برنامه درس ملی و ساعت کامل آموزشی برگزار می شود.

وی افزود: با توجه به فعالیت غیرحضوری مدارس در مدت ۲ سال گذشته و پرداخت سرانه بهداشتی به مدارس، اکنون سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها و فضاهای آموزشی از استانداردهای بهداشتی لازم برخوردار است و مدارس استان آمادگی کامل برای پذیرش دانش آموزان را دارند.  

وی گفت: دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه ای با تایید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد، آموزشهای لازم را دنبال کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت:به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش آموزان، چنانچه مواردیی از شیوع مجدد بیمای و افزایش مبتلایان در مدرسه ای مشاهده شود لازم است مدیران مدارس نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت ( کووید ۱۹ ایران من ) اقدام کنند و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع گردد.

اکبری گفت: نیاز است اولیا در هنگام حضور دانش آموزان در مدارس توصیه‌های لازم در زمینه رعایت توصیه‌های خودمراقبتی و همراه داشتن تجهیزات بهداشتی را به فرزندان خود  داشته باشند تا در مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی جاری عقب ماندگی‌های درسی جبران شود.

آموزش حضوری و تاثیرات آن

وی در ادامه گفت: آموزش حضوری  تاثیرات زیادی بر یادگیری دانش آموزان خواهد داشت و یکی از دلایل حضوری شدن کلاس ها و بازگشایی مدارس، مشکلات تولید محتوا برای دبیران، سختی دانش آموزان برای استفاده از فضای شاد که سبب عقب افتادگی آموزشی و پرورشی دانش آموزان شده بود که امیدواریم با  بازگشایی مدارس،  جبران عقب ماندگی های درسی و تثبیت یادگیری دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی گردد.

وی افزود: مدرسه کانون تعالی جویی و حرکت به سمت حیاط طیبه است و سند تحول بنیادین، دکترین حرکتی ما محسوب می شوند که در این خصوص بسیاری از رفتارها و مهارت های اجتماعی از جمله انفاق، مهارت های کلامی، ارتباطی و مسئولیت پذیری در فضای حضوری دانش آموزان اتفاق می افتد که امیدواریم ، این اهداف در مدارس محقق گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در خصوص واکسیناسیون جامعه فرهنگی و قشر دانش آموز گفت: روند واکسیناسیون دانش آموزان در خراسان شمالی به خوبی انجام شده است و ۹۸ درصد  از معلمان و دانش آموزان متوسطه اول و دوم در مقابله با ویروس کرونا واکسینه شده اند.

اکبری افزود: ۸۵۰ آموزشگاه استان زیر ۵۰ دانش آموز دارد و بیشتر کلاس ها ۱۵ نفره هستند و شرایط فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی رعایت می شود.

وی بیان کرد: به تمامی مدیران آموزش و پرورش شهری اعلام کرده ایم که تا حد امکان دستگاه تهویه مناسب در کلاس های درس نصب کرده و یا به تناوب با باز کردن پنجره ها نسبت به تهویه هوا اقدام کنند.

اکبری اضافه کرد: دانش آموزان مبتلا به بیماری زمینه ای می توانند با تایید پزشک و رضایت والدین همانند سال های تحصیلی قبل از شیوع ویروس کرونا آموزش های لازم را دنبال کنند و کلاس‌هایی که دارای بیش از ۳۰ دانش آموز هستند طبق تقسیم بندی، حضور دانش آموزان به شکل زوج و فرد انجام می‌شود.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، جاجرم و مانه و سملقان در وضعیت قرمز کرونایی و سه شهرستان فاروج، گرمه و رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.