به گزارش ایرنا، با تمامی اظهار نظر و موافقت و مخالفتهایی که برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها در شرایط کرونایی وجود داشت اما با تصمیم ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، مدارس مازندران همزمان با سراسر کشور در چهاردهم فروردین بازگشایی شد و دانش آموزان استان دلزده و بیرغبت از ادامه خانهنشینیها و یکنواختی شیوه آموزش مجازی و در ورای آن افت تحصیلی بعد از ۲ سال در کلاسهای درس حاضر شدند.
دوری از محیط فیزیکی کلاس و مدرسه و ارتباط چهره به چهره معلم و دانشآموز، مهمترین آسیب ناشی از شیوع کرونا به دانش آموزان بود و همین امر اثرگذاری تعلیم و تربیت را کمرنگ کرد، این در حالی است که تلاش همهجانبه معلمان در فضای مجازی با تسری زمان تدریس به کل ساعات روز و بخشهای زندگی شخصیشان نوعی ازخودگذشتگی را از آنان به نمایش گذاشت، که شایسته قدردانی است.
اما باوجود دیدگاههای درست کارشناسان از پیامدهای منفی تحصیل مجازی و لزوم بازگشایی مدارس، همواره دانشگاه علوم پزشکی مازندران در روزهای گذشته این موضوع را به مسوولان آموزش و پرورش مازندران گوشزد و یادآوری کرده است که کرونا تمام نشده و همچنان این ویروس خطرناک در جامعه در حال چرخیدن است و ادامه تحصیل حضوری در شرایط کرونایی زمانی ایرادی به آن وارد نخواهد بود که به معنای واقعی دستورالعملهای کرونایی در مدارس رعایت شود.
بازدید میدانی و سرزده خبرنگاران ایرنا از مدارس نقاط مختلف مازندران و گفتگو با تعدادی از دانش آموزان، نیروهای اجرایی و مدیران این مدارس دخترانه و پسرانه هم نشان میدهد رعایت دستورالعملهای بهداشتی مانند رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در برخی از کلاسهای درس به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و در یک کلاس ۲۵ متری حدود ۳۰ تا ۳۵ دانش آموز در حال تحصیل هستند که به طور حتم به دلیل گردش نداشتن هوا در این فضای سربسته واستفاده نکردن بیشتر محصلان از ماسک، احتمال ابتلای دانش آموزان به کرونا در این مدارس بسیار جدی و نگرانکننده است.
نگران هستیم
امید محبی، یکی از دانش آموزان مدرسه مرحوم شامیان جویبار در گفت و گو با ایرنا وضعیت نگران کننده و بیتوجهی بیشتر دانش آموزان به استفاده از ماسک در کلاسهای درس در مازندران را تایید کرد و گفت: ذهنیتی که از لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس با تاکیداتی که مسوولان آموزش و پرورش انجام داده بودند با آنچه که میبینیم بسیار متفاوت است.
وی خاطر نشان کرد: با شور و شوق خاصی طبق زمانبندی کلاسی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی مانند استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمیهای دوستانه در مدرسه حضور یافتم اما به خاطر استفاده از ماسک مورد تمسخر همکلاسیهای خود قرار گرفتم چراکه از نظر آنان انگار کرونایی دیگر وجود ندارد و همه چیز به روال قبل بازگشته است.
این دانش آموز جویباری اضافه کرد: نگاه دانش آموزان به پایان کرونا شاید چندان بیراه هم نباشد چراکه وقتی مسوولان امر در مازندران برای بازگشایی مدارس میگویند شرایط به روال قبل برمیگردد از منظر افکار عمومی و دانش آموزان این مسئله به این معنا است که به معنای واقعی دیگر کرونا تمام شده است.
محبی ادامه داد: اکنون در کلاس درسی که حضور دارم در یک فضای ۳۰ متری حدود ۴۰ دانش آموز حضور دارند و از میان این تعداد دانش آموز ۱۰ محصل هم از ماسک استفاده نمیکنند که این وضعیت بسیار نگران کننده است و باید جلوی این مشکلات را هرچه سریعتر گرفت.
وی گفت: در روز ۱۴ فروردین تمام همکلاسیهایم در کلاسهای درس حاضر شدند اما هرچقدر که به جلو میرویم تعداد افراد حاضر در کلاس مدام کم و کمتر میشود به طوری که در هفدهم فروردین از مجموع ۳۹ همکلاسیم، ۱۵نفر از آنان غیبت داشتند و میگویند که از شریط نگران کننده کلاسهای درس در رعایت دستورالعملهای بهداشتی میترسند.
این دانش آموزان مقطع متوسطه دوم افزود: در روزهای گذشته چهار نفر از هم کلاسیهایم که در دید و بازدیدهای نوروزی نسبت به رعایت دستورالعملهای بهداشتی بیتوجه بودند، نمونه آزمایش کرونایشان مثبت اعلام شد و جالب است بدانید این افراد در ۱۴ فروردین در کلاسهای درس حاضر بودند و معلوم نیست که دیگر محصلان را هم درگیر کرده باشند.
مشکلاتی که پابرجاست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران صحبتهای محبی، دانش آموز جویباری را تایید کرد و گفت که طبق ارزیابیهایی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در روزهای گذشته از چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه انجام داده مشخص میکند که حدود ۷۰ درصد از مجموع ۵۲۰ هزار دانش آموز مازندرانی دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نمی کنند.
دکتر عباس علیپور ادامه داد: طبق دستورالعملهای کرونایی قرار بود در تمامی مدارس استان میز بهداشت ایجاد شود تا دانش آموزان به وفور دستهای خود را ضدعفونی کنند و اگر محصلی بدون ماسک وارد مدرسه شد از این میز، ماسک دریافت کند اما از مجموع تمام مدارس مازندران تنها ۲۰ درصد این طرح را در گام اجرایی قرار دادند و به نظر میرسد نمیتوان تمام اتهامات نقض دستورالعملهای بهداشتی در مدارس را به سمت دانش آموزان نشانه رفت بلکه نیروهای اجرایی مدارس هم به معنای واقعی نسبت رفع مشکلات زیرساختی ضعف دارند.
وی اضافه کرد: براساس گزارشهای کارشناسی بازرسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مجموع چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه در استان تنها در یکهزار مدرسه به مسئله رعایت فاصله گذاری اجتماعی اهمیت داده میشود و به نظر میرسد در برخی کلاس های درس تا ۲ برابر ظرفیت دانش آموز در کلاس نشسته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار در ارتباط با شیوع افسار گسیخته کرونا با محوریت ابتلا کودکان و نوجوانان در استان، گفت: در روزهای گذشته میزان مراجعات گروههای سنی هفت تا ۱۸ سال به مراکز درمانی استان برای نمونه گیری کرونا افزایش چشمگیری داشته است.
علیپور با بیان این که، باید تمام مدارس، دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده از سوی آموزش و پرورش را رعایت کنند، افزود: در زمان حاضر از مجموع ۲ هزار مراجعه کننده روزانه افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان حدود ۳۵ درصد از آنان را کودکان و نوجوانانی تشکیل می دهند که اغلبشان دانش آموزان هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای مهار کرون تزریق بموقع واکسن است و اگر تمام دانش آموزان علیه واکسیناسیون مایهکوبی شوند احتمال ابتلا آنان به کرونا حتی در صورتی که در فضای بسته کلاس درس از ماسک استفاده نکنند، کمتر از ۱۰ درصد است.
وی با بیان این که، تاکنون از مجموع ۲۵۰ هزار دانش آموز هفت تا ۱۱ سال مازندرانی، تنها ۳۰ درصد از آنان واکسن کرونا تزریق کردند، گفت: به طور حتم با این اعداد و ارقام نمیتوان به جنگ اومیکرون رفت و باید تمام دانش آموزان نسبت به تزریق واکسن حساسیت به خرج دهند.
نگرانی خانوادهها
در ورای موضوعات دیده شده در نقض دستورالعملهای بهداشتی در بازدید خبرنگاران ایرنا از چند مدرسه در استان، مورد مهم دیگری که بیشتر به چشم آمده است حضور نگران برخی مادران در محوطه مدارس است تا از نزدیک روند آموزش حضوری دانش آموزان در شرایط کرونایی را نظاره گر باشند.
مریم معتمدی مادر یکی از دانش آموزان دختر در مدرسه نمونه دولتی فرزانگان ۲ ساری که نگران رعایت دستورالعملهای بهداشتی در این مدرسه بود در گفت و گو با ایرنا افزود: فرزندم یکبار در ماههای گذشته به کرونا مبتلا شد و با اجباری شدن تحصیل حضوری و بازگشایی مدارس، می خواهم از روند دستورالعمل های بهداشتی در کلاس های درس اطمینان حاصل کنم و حق دارم به عنوان اولیاء دانش آموز بدانم که فرزندم در چه محیطی در حال گذراندن دوران تحصیلی خود است.
وی اضافه کرد: از نیرویهای اجرایی و همچنین مدیریت این مدرسه نهایت قدردانی را دارم و به معنای واقعی دستورالعملهای بهداشتی در این مدرسه به خوبی در دست اجرا است و دانش آموزان با فاصله مشخص در کلاسهای درس حاضر می شوند و همچنین مواد ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار محصلان قرار می گیرد.
این مادر دانش آموز ادامه داد: از این که مدارس بازشده و همه چیز به روال قبل بازگشته است بسیار خوشحال هستیم اما نباید فراموش کرد که کرونا همچنان در جامعه پابرجاست و کوچکترین اشتباه در نقض دستورالعمل های بهداشتی می تواند مدارس را به کانون شیوغ ابتلا به این ویروس خطرناک تبدیل کند.
معتمدی تصریح کرد: باوجود آنکه در این مدرسه به معنای واقعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی با جدیت در دست اجرا است اما در یک مدرسه ابتدایی که پسرم در حال تحصیل است، شرایط اجرای ضوابط کرونایی به هیچ عنوان خوب نیست و در یک کلاس ۲۵ متری حدود ۳۵ دانش آموز حضور دارند و بیشتر دانش آموزان هم از ماسک استفاده نمی کنند که باید این رویه اشتباه هرچه سریع تر برچیده شود.
وی با بیان این که، تزریق واکسن یکی از مولفههای اساسی برای در امان ماندن از اومیکرون و دور شدن خانواده از ترس حضور فرزانشان در کلاس های درس حضوری است از تمام والدین مازندران برای تزریق واکسن کرونا فرزندانشان دعوت کرد.
یادآوری دستورالعملهای کرونایی
همچنین مریم تقوی، مدیر دبیرستان دخترانه فرزانگان ۲ ساری هم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد : به صورت مستمر دستورالعمل های بهداشتی در مدارس را به دانش آموزان یادآوری میکنیم اگرچه حساسیت خود این محصلان هم در رعایت نکات کرونایی مطلوب است.
وی در حاشیه بازدید خبرنگار ایرنا از مدرسه فرزانگان ساری افزود: این مدرسه دارای ۳۱۸ دانش آموز و ۱۵ کلاس درس است و در روز ۱۴ فروردین حدود ۹۳ درصد دانش آموزان در کلاس های درس خود حاضر شدند.
تقوی تصریح کرد: از مجموع ۳۱۸ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ این مدرسه که می بایست نسبت به تزریق ۲ دز واکسن کرونای خود اقدام می کردند تنها ۲۸ نفر از آنان به دلایل مختلف اقدام به این کار نکردند، که این دانش آموزان هم همانند سایر دانش آموزان اکنون در حال تحصیل در این مدرسه هستند.
این مدیر مدرسه اضافه کرد: حضور دانش آموزان واکسن نزده در مدارس یک چالش اساسی در شیوع کرونا به شمار می رود که می بایست طرح ممنوعیت ورود دانش آموزان واکسن نزده به کلاس درس ابلاغ و اجرا شود.
وی ادامه داد: طبق ارزیابیهای صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۹۵ درصد دانش آموزان این مدرسه نسبت به رعایت دستورالعملهای کرونایی حساسیت دارد و همچنین به معنای واقعی زیرساختها برای بازگشایی این مدرسه فراهم شد.
تقوی گفت: اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که دانش آموزان به دلیل ۲ سال دوری از کلاس های درس، هنوز به آداب حضور در مدرسه عادت نکردند و باوجود آنکه آوردن موبایل به مدرسه ممنوع است اما در روزهای گذشته ۵۰ دستگاه تلفن همراه از دانش آموزان ضبط کردیم.
مدیر مدرسه فرزانگان ساری تصریح کرد: در زمان حاضر الزامی برای حضور دانش آموزان با لباس یک شکل در مدارس وجود ندارد اما با با انجام طرح های مشاوره ای و فضای صمیمانه برای تغییر رفتاری دانش آموزان و لزوم اجرای طرح های آموزش و پرورش در مدارس برنامه داریم.
وی افزود: از سوی دیگر اعتبارات اندکی در ارتباط با خرید مواد ضدعفونی کننده و ماسک داریم که باید آموزش و پرورش با تامین منابع مالی، مدیران مدارس را در این راه کمک کند.
وضعیت متفاوت رعایت نکات کرونایی در مدارس پسرانه
باوجود وضعیت مطلوب رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس دخترانه استان اما بازدید خبرنگار ایرنا و بازرسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از چند مدرسه پسرانه در ساری و دیگر شهرستانهای مازندران حاکی از آن است که دانش آموزان پسر در مقایسه با دختران کمتر به استفاده از ماسک متقاعد می شوند، موضوعی که قدرت غلامی کیادهی، مدیر مدرسه مرحوم رفیع در ساری به آن صحه میگذارد.
وی خاطر نشان کرد: با وجود آنکه میز بهداشت در محوطه مدرسه برای دریافت ماسک و مواد ضدعفونی کننده فراهم است اما دانش آموزان از زدن ماسک خودداری میکنند و حتی اگر با حالت آمرانه این موضوعات را به آنان یادآوری کنیم بعد از مدتی در خفا وضعیت متفاوت می شود و آنان ماسک را از چهره های خود برمی دارند.
غلامی کیادهی تصریح کرد: ۲۵۸ دانش آموز در ۹ کلاس درس در این مدرسه مشغول تحصیل هستند و به معنای واقعی فضای آموزشی متناسب با تعداد و ظرفیت دانش آموزان تعریف نشده است.
وی اضافه کرد: ۱۹۰ دانشآموز همزمان با حضوری شدن کلاسهای درس در این مدرسه حضور یافتند و بسیاری از دانش آموزان در روزهای گذشته با حضور در مراکز درمانی، گواهی پزشکی ابتلا یا مشکوک به کرونای خود را اریه دادند.
این مدیرمدرسه ادامه داد: اعتبارات لازم برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را نداریم و از آموزش و پرورش میخواهیم که با برنامهریزی اصولی زمینه تامین اعتبارات در این حوزه را فراهم کند.
غلامی کیادهی گفت: با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد اما دانش آموزان از حضور در مدرسه راضی هستند و حس و حال خوبی به همه آنان بخشیده شده اما باید با فرهنگ سازی برای رعایت ضوابط کرونایی، زمینه برای تداوم اجرای این طرح ادامه یابد.
اطمینان آموزش و پرورش به خانوادهها
با این وجود آموزش و پرورش مازندران به والدین و دانش آموزان این اطمینان را میدهد که با رفع مشکلات زیرساختی روند تحصیل حضوری دانش آموزان مازندرانی در شرایط کرونایی بهتر میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با ایرنا، افزود: از والدین خواهشمند هستم به آموزش و پرورش اعتماد داشته باشند واز تمام معلمانی که شرایط آموزش حضوری را فراهم کردهاند تشکر ویژه دارم و از اولیای محترم نیز که به معلمان و مدرسه اعتماد دارند سپاسگزارم.
علیرضا سعدی پور ادامه داد: به خانوادههایی که نگران سلامتی فرزندانشان برای حضور در مدرسه در دوران کرونا هستند حق میدهم اما به آنها این اطمینان را هم میدهم که مشکل خاصی در زمینه رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مدارس وجود ندارد و نظارتهای لازم به صورت روزانه و مستمر صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: به صورت مستمر بر فرآیند آموزش حضوری نظارت خواهد شد و با وجود اینکه معتقد هستیم مدیران مدرسه و معلمان بهترین نظارت کننده در بحث آموزش حضوری هستند اما هماهنگیهای لازم نیز برای ورود تیمهای نظارتی و ارزیابی در مدارس انجام شده است و این تیمها به صورت روزانه در مدارس حضور دارند.
وی افزود: شخصا روزانه در مدارس حضور دارم و وضعیت را از نزدیک بررسی میکنم تا مشکلی خاصی برای دانشآموزان و معلمان ایجاد نشود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در رابطه با نگرانی والدین از رعایت نشدن فاصلهگذاری در کلاسهای درس، تصریح کرد: تمهیداتی اندیشیده شده که مدیران مدارس در ساعاتی که وقت اقامه نماز نیست از ظرفیت نمازخانهها برای برگزاری کلاسهای درس استفاده کنند. همچنین مدیران در مدارسی که از حیاط مناسب برای برگزاری کلاس برخوردار هستند میتوانند از محوطه حیاط بهره ببرند و کلاسها را در فضای باز برگزار کنند.
سعدی پور با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته، پای حرف دل اولیای دانش آموزان نشسته است، گفت: درخواستهای اولیا درباره آموزش حضوری بررسی و تمهیدات لازم برای حضور دانشآموزان در مدارس اندیشیده شده و فرآیند آموزش حضوری است و همه دانشآموزان باید مانند شرایط قبل از شیوع کرونا، در کلاس درس حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: در شهر ساری تاکنون ۹۳ درصد از دانشآموزان در حال فراگرفتن آموزش به صورت حضوری هستند و در سایر شهرستانهای مازندران بیش از ۹۵ درصد از دانشآموزان آموزش حضوری را آغاز کردهاند. تنها درصد اندکی از دانشآموزان هنوز در مدارس حضور پیدا نکردند که این موضوع هم پس از دو سال متوقف شدن آموزش حضوری طبیعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: کاهش میزان ساعت کلاسها به عهده شورای مدرسه است که من توصیه می کنم ساعات زنگ تفریح در مدارس کاهش پیدا نکند. در واقع نیاز است که در شرایط کنونی دانشآموزان مدت زمان کمتری در کلاس حضور داشته باشند.
وی با بیان این که، محتواهای آموزشی باید به صورت غنیتر به دانشآموزان ارائه شود، گفت: دانشآموزان با بیماری زمینهای میتوانند در مدارس حضور پیدا نکنند. در واقع اگر دانشآموزی بیماری زمینهای و یا علامت ابتلا به ویروس کرونا را داشته باشد، غیبت او موجه است.
سعدی پور تصریح کرد: دانشآموزانی که بیماری زمینهای دارند باید به پزشک معالج مراجعه و با در نظر گرفتن چارچوب آموزش و پرورش برای آموزش غیرحضوری گواهی پزشکی ارائه دهند.
وی اضافه کرد: اگر مشکل آنها به گونهای بود که پزشک تشخیص داد آموزش باید به صورت غیرحضوری انجام شود میتوانند از طریق شبکه شاد محتوای آموزشی را دریافت و استفاده کنند. البته من توصیه میکنم در حد امکان دانشآموزان در کلاسهای درس در مدرسه حضور یابند مگر دانشآموزانی که دچار بیماریهای شدید زمینهای باشند و مشکلات خاص داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره آخرین وضعیت ساماندهی سرویس رفت و آمد دانشآموزان پس از ابلاغ بخشنامه حضوری شدن آموزش، گفت: خوشبختانه کارگروه ماده ۱۸ آموزش و پرورش به منظور ساماندهی سرویس مدارس مازندران فعال شده و تلاش بسیاری برای تسهیل فرآیند استفاده از سرویس مدارس صورت گرفته است و دانشآموزان در بسیاری مدارس هماکنون از سرویس برای رفتوآمد استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه فرآیند ساماندهی سرویس در مابقی مدارس هم به سرعت در حال انجام است، افزود: برخی از رانندگان سرویس مدارس در طول دو سال گذشته شغلشان را به دلیل کرونا تغییر دادهاند با این وجود اقدامات لازم برای برطرف شدن مشکل سرویس به منظور رفتوآمد دانشآموزان در حال انجام است و همانطور که اشاره شد، این مشکل برای بسیاری از مدارس برطرف شده است.
این مسوول خطاب به مدیرانی که مخالف آموزش حضوری و بازگشایی مدارس هستند، هشدار داد: برخی از مدارس غیردولتی مطالبی درخصوص بحث آموزش غیرحضوری منتشر میکنند که به آنها توصیه میکنم دستورالعمل آموزش حضوری را جدی بگیرند در غیر این صورت پرونده این مدارس در شورای نظارت بررسی و طبق قانون اقدامات لازم صورت میگیرد. از همه مدیران در این مدارس خواهشمندم با تمام توان مسئله آموزش حضوری را دنبال کنند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ششم فروردین امسال اعلام کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، به برگزاری کلاسهای حضوری برای همه دانشآموزان و دانشجویان اقدام کنند و سه روز بعد از این اعلام و در نهم فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شیوهنامه حضوری شدن مدارس را، به ادارات کل آمورش و پرورش استانها ابلاغ کرد تا به نوعی در مدت زمان باقیمانده زیرساختهای لازم برای تحصیل حضوری دانش آموزان فراهم شود.
مازندران در سال تحصیلی جاری ۵۲۰ هزار دانش آموز دارد که توسط ۴۵ هزار معلم در چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه تحصیل می کنند.