مهاباد - ایرنا - رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: استفاده از سموم نامرغوب در بخش کشاورزی این شهرستان، موجب بروز تلفات سنگینی شده و ۲۵۰ میلیارد ریال خسارت به زنبورداران وارد کرد.

ریبوار جهانگیرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سم پاشی مزارع کشاورزی به ویژه یونجه در این فصل از سال موجب تلف شدن زنبورهای عسل بیش از ۱۰ هزار کلنی شد و خسارت جبران ناپذیری را به زنبورداران این شهرستان وارد کرده است.

وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد ۵۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی ها از بین رفته و زنبور عسل بیش از ۱۰۰ نفر از زنبورداران فعال این شهرستان نیز به طور کامل تلف شده است.

رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد بیان کرد: از نهادهای مرتبط و مسوولان انتظار داریم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و برای جبران بخشی از خسارت زنبورداران این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

جهانگیرپور گفت: در سال گذشته در مجموع بیش از ۶۰۰ تُن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شد که این مقدار امسال با توجه به خسارت وارد شده کمتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیشتر نیز تعاونی زنبوداران مهاباد اعلام کرده بود که استفاده از سموم نامرغوب برای سم پاشی مزارع کشاورزی از طریق جهاد کشاورزی و منابع مجوز دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته است به ویژه در منطقه «دشت شهرویران» موجب بروز این تلفات شده است.

بر همین اساس استفاده از این سموم نامرغوب برای سم پاشی اراضی کشاورزی موجب شده تا زنبورستان های تا شعاع ۳۰۰ متری هر مرزعه دچار تلفات سنگین شود.

با اعلام جهاد کشاورزی علت حادثه و مشکلات مربوط به سم واگذار شده به کشاورزان در دست بررسی و نتایج آن طی هفته جاری اعلام خواهد شد.

مهاباد با داشتن ۵۴ هزار کندو و تولید بیش از ۵۰۰ تن عسل یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و باکیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود. 

تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۴۵۰ عضو فعال دارد.