سمنان- ایرنا- هشتاد و هشتمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، روز چهارشنبه با دستور جلسه «گفتمان‌سازی پیرامون شعار سال (سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین)» و ارائه نظراتی در این حوزه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در ابتدای نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور، قرن جدید را «قرن امید» نام گذاشته است. 

فرشید فلاح بیان کرد: هدف از این جلسه، پرداختن به راهبرد کلی فعالیت سال که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده می‌باشد. 

وی ابراز داشت: هدف این جلسه، تحقق شعار سال نیست بلکه فرهنگ و گفتمان‌سازی برای شعار سال و شنیدن انتظارات از دستگاه‌های فرهنگی است.

پارک علم و فناوری استان سمنان ۷۳ شرکت دانش‌بنیان را در زیرمجموعه خود دارد

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان نیز در این نشست بیان کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، پرداختن به شعارهایی است که مقام معظم رهبری سال‌هاست به بیان‌های مختلف اشاره می‌کنند. 

محسن نظری با بیان اینکه همه اجزای زیست بوم فناوری استان باید در راستای شعار سال به هم متصل شوند ابراز داشت: پارک‌های علم و فناوری یکی از اجزای اصلی این زیست بوم در تعامل با شرکت‌های دانش بنیان هستند و پارک علم و فناری استان سمنان، به عنوان دبیر فناوری درجه سه کشور، ۷۳ شرکت دانش بنیان دارد که ظرفیت خوبی است اما در سال جدید باید از نظر فنی و کیفی ارتقا یابد. 

وی افزود: وظیفه دستگاه‌های فرهنگی در قبال شعار سال، فرهنگ‌سازی و خودباوری نسبت به تولیدات داخلی و استفاده از متخصصان ایرانی است که این کار همان جهاد تبیین است. 

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان بیان کرد: نقش رسانه‌ها نیز جهت‌دهی به افکار عمومی در راستای مصرف کالای ایرانی دانش بنیان است و تبین اینکه این کار چقدر اهمیت دارد و چه اثری بر اقتصاد ملی، توسعه اشتغال، رفع بیکاری و افزایش رفاه عمومی تاثیر دارد.

نظری گفت: همچنین رسانه‌ها می‌توانند با انتقال انتظارات مردم از کالاهای ملی، زمینه تعامل دوطرفه مردم و تولیدکنندگان را فراهم کنند و پل ارتباطی این ۲ باشند.

خیران در حوزه فناوری و دانش‌بنیان نیز ورود کنند

وی ابراز داشت: تقویت فرهنگ خودباوری و حمایت از تولیدات داخلی، در چند سال آینده منجر به گفتمان‌سازی و تغییر سبک زندگی مردم می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان گفت: خیران می‌توانند علاوه بر فعالیت‌های سنتی و همیشگی خود، در حوزه فناوری نیز جذب شوند و فعالیت‌های خیرانه خود را به سمت کارآفرینی، اشتغال و فناوری هم حرکت دهند.

نظری افزود: صنایع خلاق، به عنوان صنایع نرم و هویت‌ساز، بسیار مهم است و باید برای ارتقا آن‌ها تلاش شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان ادامه داد: ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان سمنان، در رشته‌های علوم انسانی و هنر و اقتصاد هستند که نیمی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند منجر به تحقق شعار سال شود.

استان سمنان سال گذشته سه درصد رشد جمعیت داشت

استاندار سمنان نیز در این نشست تحقق شعار سال را که توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، «تکلیف سال» دانست و گفت: افزایش جمعیت و فرزندآوری به عنوان یکی از مولفه‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی اهمیت زیادی دارد اما هنوز آن‌طور که باید محقق نشده است و خانواده‌ها به تعداد فرزند کم تمایل دارند.

سید محمدرضا هاشمی بیان کرد: با این حال و در عین مشکلات اقتصادی، سال گذشته  جمعیت استان سمنان سه درصد رشد داشت.

وی افزود: همچنین استان سمنان سال گذشته از نظر پرداخت تسهیلات بانکی رتبه سوم را بعد از استان‌های یزد و بوشهر کسب کرد و ۸۴.۶ درصد از تقاضای تسهیلات در استان سمنان پرداخت شد.

استاندار سمنان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» گفت: افزایش آموزه‌های دینی و قرآنی در اولویت دستگاه‌های فرهنگی استان سمنان باشد.

هاشمی بیان کرد: در سال گذشته ۳۴ واحد تولیدی راکد استان سمنان دوباره راه اندازی شد و ۱۴.۴ درصد از تسهیلات جهش تولید کشور را استان سمنان جذب کرد.

وی اف،ود: نامگذاری سال به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط رهبر معظم انقلاب، به معنای توسعه کمی و کیفی تولیدات دانش بنیان است و با توجه به اینکه استان سمنان دانشگاهی و دارای مردم با سواد است، این ظرفیت می‌تواند در راستای تحقق شعار سال مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: دغدغه امروز استان سمنان، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و می‌توان از شرکت‌های دانش بنیان برای به کار گیری دانش‌آموختگان دانشگاهی و بهره‌بری بیشتر و رشد اقتصادی استفاده کرد.

استفاده از هنر در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار موثر است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز بیان کرد: به صورت کلی فرهنگ غالب این است که همه می‌گویند باید «انجام شود»؛ در حالی که درست‌تر است اگر بگوییم «انجام می‌دهم». 

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی بیان کرد: وجود دارالقرآن در استان سمنان خیلی مهم است اما وقتی نیست، بنابر گفته مقام معظم رهبری هر مسجد می‌تواند یک پایگاه قرآنی باشد.

وی افزود: کار کردن جزیره‌ای و غیر منسجم به نتیجه نمی‌رسد و بهتر است دستگاه‌ها در تعامل و انسجام با یکدیگر، نتیجه بهتری حاصل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: از مشکلات دیگر این است که پیگیری اجرایی برای مصوبات وجود ندارد و لازم است حتما نتیجه اجرای مصوبات پیگیری شود. 

مطیعی بیان کرد: کارهای خوب و بزرگی انجام می‌شود، اما اگر خودنمایی در پس آن کنار گذاشته شود، ثمردهی و برکت آن بیشتر می‌شود. 

وی افزود: لازم است فرهنگ قرآن خواندن و سواد قرآنی تقویت و به اشاعه و توسعه فرهنگ قرآن منجر شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: وضعیت حجاب و عفاف در استان سمنان مناسب نیست؛ حجاب مورد تاکید قرآن است و برای ترویج فرهنگ قرآنی باید حجاب کامل ترویج شود. 

مطیعی ابراز داشت: تلاش و کوشش جهادی و دوری از پشت میزنشینی از فرهنگ قرآن است و در صورتی که کار کردن با تلاش مضاعف همراه باشد، عبادت است. 

وی افزود: توسعه تولیدات دانش بنیان موجب پیشگیری از خام فروشی معادن می‌شود و توسعه اقتصادی استان را در پی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: استفاده از هنر به دلیل اثرگذاری بالا بر مخاطب، در تحقق شعار سال و فرهنگ قرآنی بسیار موثر است.

بیش از هفت میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فعالیت های قرآنی استان سمنان اختصاص یافت

مسئول امور قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست از اختصاص بیش از هفت میلیارد ریال به موسسه‌های فرهنگی قرآنی این استان خبر داد.

مجتبی نورمحمدی بیان کرد: این اعتبار از طریق تبصره ۱۷ با هدف توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ قرآنی در این استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این اعتبار از میان ۳۵ طرح ارائه شده توسط موسسه فرهنگی قرآنی شهرستان‌های مختلف به ۲۲ طرح اختصاص یافته است اظهار داشت: این اعتبار که هفت میلیارد و ۷۰ میلیون ریال است به زودی در اختیار این موسسه ها قرار می گیرد.

 ایجاد پایگاههای قرآنی در مساجد نیازمند حمایت مسئولان است

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان سمنان نیز بیان کرد: تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان است.

حجت الاسلام سیدعلی موسوی با تاکید بر اینکه انجام کار فرهنگی به صورت غیر مستمر موثر نیست اظهار داشت: این ستاد در حوزه قرآن، فعالیت‌های گسترده‌ای در مساجد دارد اما  برای تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری در تبدیل مساجد به پایگاههای قرآنی، نیازمند حمایت است.

وی حمایت شورای فرهنگ عمومی از این درخواست و توجه استاندار و نماینده ولی فقیه در این خصوص را ضروری خواند و گفت: هر دستگاه اجرایی می تواند برای حمایت از فعالیت های قرآنی در برگزاری محافل انس با قرآن نیز مشارکت و فعالیت کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان از برگزاری محفل انس با قرآن در مسجد سیدالشهدا سمنان واقع در میدان جمهوری خبر داد و گفت: این محفل ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه با حضور قاری بین المللی برگزار می شود و شرکت مسوولان می تواند در هرچه باشکوه تر برگزاری آن موثر باشد.