به گزارش ایرنا، پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان به عنوان یکی از مهم ترین تکالیفی است که والدین بر عهده دارند.
از طرفی برخی از والدین توقعات نامعقولی از فرزندان خود دارند و بدون توجه به سن، استعداد و علایق کودک خود، دریای عظیمی از اطلاعات را به سوی آنان هدایت میکنند.
این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان کودکان باید به مرور آموزشها و مهارت های لازم را بیاموزند.
همچنین نباید فراموش کرد که ایجاد زمینههای رشد و پرورش توان فکری، کشف و شکوفایی استعداد، خلاقیت و ذوق هنری و ادبی کودکان و نوجوانان و جهت بخشی آنان در مسیر تحقق ارزشها، مقوله بسیار مهم و پیچیدهای است که هر فرد و یا ارگانی نمیتواند در این حوزه تخصصی ورود پیدا کند.
مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هر استان با اهداف مشخص و برنامهریزیهای بسیار متنوع و کارشناسی شده به عنوان یکی از متولیان مهم امر تربیتی کودکان و نوجوانان کشور به حساب می آیند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان نیز به عنوان متولی تربیت فرزندان، به مخاطبان خود کمک می کند با به کاربستن ابتکار و خلاقیت به کاووش در زمینه توانایی های خود در این بسترمناسب بپردازند.
متاسفانه شیوع کرونا تا حدودی اجرای بسیاری از فعالیتهای این نهاد را دستخوش تغییر قرار داد.
آغاز فعالیتهای حضوری مربیان مراکز کانون سمنان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در این زمینه گفت: کرونا بسیاری از برنامه ها را تغییر تحت شعاع خود قرار داد به طوری که فعالیتهای مراکز کانون از حالت حضوری به مجازی و گاهی نیمه حضوری تبدیل شد.
نبی الله خدابخشی ادامه داد: فعالیتهای حضوری ویژه اعضای کودک و نوجوان از نیمه دوم فروردین ۱۴۰۱ در مراکز فرهنگی هنری کانون استان سمنان آغاز شد.
وی از پذیرش حضوری اعضای کودک و نوجوان در تمامی مراکز فرهنگی هنری این استان خبر داد و افزود: با حضور اعضا، کارگاههای حضوری از نیمه دوم فروردین ۱۴۰۱ در تمامی مراکز آغاز شده است و مربیان به منظور جذب و پایدارسازی اعضا با اجرای فعالیتهای متنوع فرهنگی و هنری در قالب قصهگویی، روخوانی و معرفی کتاب، معرفی شخصیت، شعرخوانی، کاردستی، بازی و سرگرمی، نمایش فیلم، نقاشی میزبان کودکان و نوجوانان هستند.
بر اساس این گزارش، اعضای پسر نوجوان مرکز فرهنگیهنری کانون میامی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و پرورش حس دینی در کارگاه آشنایی با قرآن و حدیث به تلاوت قرآن پرداختند.
۵۵ دانشآموز مدرسه شهید منتظری از مرکز فرهنگیهنری شماره دو کانون دامغان، بازدید و در کارگاههای فرهنگی مربیان این مرکز ازجمله قصهگویی، نمایش عروسکی، شعرخوانی و اوریگامی شرکت کردند که با استقبال دانشآموزان و آموزگارانِ همراه، روبهرو و مقرر شد برنامه بازدید بهصورت منظم تداوم یابد.
۲۴ کودک تحت پوشش خیران عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون سمنان و ۲۶ کودک کار عضو مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون سمنان با هدف برقراری عدالت اجتماعی و بهرهمندی تمامی کودکان از خدمات و فعالیتهای کانون پرورش فکری در بازدیدی دو ساعته در برنامههای فرهنگی مربیان شرکت کردند.
مربیان فرهنگی و ادبی مراکز فرهنگیهنری کانون بسطام، مهدیشهر، شماره یک دامغان و شماره یک سمنان نیز با حضور در مدارس پسرانه و دخترانه با هدف گسترش همکاری مدیران مدارس با کانون ضمن اجرای فعالیتهای فرهنگی و ادبی مانند قصهگویی، شعرخوانی، مسابقه، بازی و اجرای طرح ادبی به معرفی کانون و فعالیتهای مربیان در کارگاههای حضوری پرداختند و از دانشآموزان خواستند تا همراه والدین خود برای عضویت به مراکز کانون مراجعه کنند.
بهزاد منسوبی مربی مرکز فرهنگیهنری سیار روستایی کانون دامغان با حضور در مدرسه شهید جلالی روستای دیباج، مدرسه فاطمی روستای فیروزآباد، مدرسه رحمتی مؤمنآباد، مدرسه شهید لزومی روستای وامرزان، مدرسه برکت روستای مهماندوست، مدرسه دخترانه ادب و پسرانه شهید تقوی روستای حسنآباد، مدرسه میثم روستای خورزان، مدرسه پسرانه شهید بیناییان و دخترانه توحید کلاتهرودبار، ابراهیم اصغریان مربی مرکز فرهنگیهنری سیار روستایی کانون میامی در مدرسه صالح روستای کوهان، مدرسه شهید سیدکاظم موسوی روستای حسینآباد، مدارس روستاهای پویه و کردآباد، مدرسه حر روستای هونستان، مدرسه یاسر روستای مهدیآباد، مدرسه مصعب روستای ابراهیمآبادسفلی، اسماعیل قندالی مربی مرکز فرهنگیهنری سیار روستایی کانون گرمسار و آرادان در مدرسه شهید چمران روستای یاتری، مدرسه ۲۲ بهمن روستای هشتآباد، مدرسه امّکلثوم روستای فروان، مدرسه شهید مصطفی خمینی روستای داورآباد و یوسف پیوندی مربی مرکز فرهنگیهنری سیار روستایی کانون سرخه در مدرسه حاج ذاتاله روستای مؤمنآباد، مدرسه سلمان فارسی روستای افتر، مدرسه قیام روستای لاسجرد ضمن اجرای فعالیتهای فرهنگی و کتاب محور به امانت کتاب پرداخت.
در نیمه دوم فروردین سالجاری، جلسات شورای فرهنگی با حضور مسئولان و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز فرهنگیهنری استان، برگزار و درخصوص برنامههای پیشنهادی کتاب کار مراکز، جذب عضو و ثبت نام کارگاههای تخصصی و عمومی، گفتوگو شد.