تهران – ایرنا – مسکو روز دوشنبه در پی انتقاد برخی اعضای گروه ۲۰ اقتصادهای بزرگ جهان از روسیه به دلیل آنچه فروغلطاندن نظام بهداشتی اوکراین به ورطه هرج و مرج عنوان شده است، این کشورها را به سیاسی کردن نشستی درباره بهداشت جهان متهم کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ جنگ اوکراین که در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده، بر نشست سال جاری (۲۰۲۲) وزیران بهداشت گروه ۲۰ در شهر یوکارنات اندونزی سایه افکنده و اندونزی رئیس کنونی این گروه برای حفظ اتحاد این نهاد و مقاومت در برابر فشار اعضای غربی برای بیرون راندن روسیه تلاش می کند.

اولگ سالاگای مقام وزرات بهداشت روسیه در این نشست گفت که از همکارانمان درخواست می کنیم که چارچوب بهداشتی این گروه را سیاسی نکرده و در راستای ماموریت ما باقی مانده و درباره مراقبت های درمانی و بهداشتی سخن بگویند.

نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کانادا از روسیه درخواست کرده اند که به جنگ اوکراین پایان دهد.

آندریا پالم معاون وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا گفت که جنگ روسیه (در اوکراین) به صورت مستقیم با اهداف بهداشتی گروه ۲۰ و هدف ما برای بهبود بهداشت جهان در تضاد قرار دارد. مسکو گذشته از گسترش بهداشت در جهان، خدمات بهداشتی را در اوکراین مختل کرده، تاسیسات بهداشت و درمانی آن را از بین برده و حمله به ساختمان های پناهگیری شهروندان بی گناه شامل کودکان این کشور را ادامه می دهد.

مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان و تاسیسات پزشکی و درمانی را تکذیب می کند.

روسیه در نشست دوشنبه برخلاف بیشتر اعضا که پیش از این با تاسیس صندوق چند میلیارد دلاری برای تقویت پیشگیری و آمادگی در برابر همه گیری ها موافقت کرده بودند، با این موضوع محتاطانه برخورد کرد.

نماینده چین اما از هرگونه تلاش برای بهبود مدیریت بهداشت جهانی و تقویت نظام های بهداشت ملی استقبال کرد.