۲ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۰۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84764684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نشست مجازی وزرای دفاع بیش از ۴۰ کشور و دمیدن در آتش جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- نشست مجازی وزرای دفاع بیش از ۴۰ کشور جهان روز دوشنبه به وقت محلی به ریاست وزیر دفاع آمریکا برگزار شد تا به رغم ادعاها مبنی بر تلاش برای توقف جنگ اوکراین، برای هماهنگی برنامه ارسال سلاح‌ها و تجهیزات نظامی خود بر آتش جنگی که دامان جهان را گرفته است، همچنان بدمند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی، میزبان وزرای دفاع  بیش از ۴۰ کشور در دومین نشست گروه تماس اوکراین بود که تقریبا سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین اتفاق می افتد.

آستین از وزرای دفاع بیش از ۴۰ کشور دیگر برای حضور در این نشست قدردانی و با تاکید بر  پیشرفت بدست آمده از زمان برگزاری اولین نشست گروه تماس اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان در ماه گذشته  گفت که استرالیا، کانادا و انگلیس  تجهیزات نظامی مختلفی در اختیار اوکراین قرار داده اند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: از زمان نشست ماه گذشته گروه تماس، استرالیا و کانادا  متعهد به ارائه  توپخانه های  هویتزر ام۷۷۷ شدند و تنها در چهار هفته، تمام این سیستم ها به اوکراینی ها تحویل داده شد.

 وی افزود: انگلیس نیز موشک های بریمستون و یک سیستم دفاعی جدید کوتاه برد به اوکراین تحویل داد و بسیاری از کشورها برای انجام ماموریت های آموزشی مهم  و جدید تلاش زیادی کرده اند و شاهد این بوده ایم که این تلاش ها تفاوت قابل توجهی ایجاد کرده است.

در این نشست مجازی، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و نماینده اطلاعات دفاعی اوکراین  حضور داشتند. چهار کشور جدید از جمله اتریش، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، ایرلند و کوزوو، که ماه گذشته در رامشتاین حضور نداشتند، در این نشست شرکت کردند.

آستین ادعا کرد که  وزرای دفاع کشورهای شرکت کننده در این نشست"تهدید حمله روسیه برای امنیت اروپا و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را درک می کند."

وی مدعی شد: آرمان اوکراین، جهان آزاد را متحد کرده است. از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، بیش از ۴۰ متحد و شریک ما از سراسر جهان برای ارائه کمک های امنیتی حیاتی به اوکراین  تلاش کرده اند و امروز مفتخریم که رهبران دفاعی از ۴۴ کشور و همچنین نمایندگان ناتو و اتحادیه اروپا را همراه خود در این نشست داریم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha