گناباد-ایرنا- رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: مرکز نگهداری سالمندان این شهرستان به عنوان دومین شهرستان سالمند کشور به دلیل نبود فضا در آستانه تعطیلی قرار دارد.

علی آراسته روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساختمان تنها مرکز نگهداری سالمندان گناباد استیجاری و مربوط به اداره آموزش و پرورش است و به دلیل اعلام نیاز این اداره به این ساختمان و نبود فضای مورد نیاز جایگزین مرکز در آستانه تعطیلی قرار دارد و توجه بیشتر مسوولان و خیران به حل این مشکل ضروری است.

وی ادامه داد: فعالیت مرکز نگهداری سالمندان در شهرستان گناباد که دارای بیشترین سرانه سالمند در مقایسه با جمعیت است ضروری است و تعطیلی این مرکز بر دامنه مشکلات نگهداری این قشر می افزاید و باید با تامین فضای مورد نیاز جایگزین مانع از تعطیلی آن شد و پیگیریهای تامین ساختمان جایگزین مرکز نگهداری سالمندان تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته است.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: ۱۲.۳۰ درصد از جمعیت ۹۳ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می دهند و این شهرستان از این نظر دومین شهرستان سالمند کشور و نخستین شهرستان سالمند خراسان رضوی به شمار می رود.

آراسته با اشاره به این که افزایش جمعیت سالمندان و گسترش شکاف بین نسلی در این شهرستان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است افزود: با وجود تعداد زیاد سالمندان، وجود چند مرکز نگهداری سالمندان در این شهرستان ضروری است در حالی که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم تنها یک مرکز فعال برای ادامه فعالیت با مشکلات متعدد رو به رو است.

وی ادامه داد: به خاطر تداوم پدیده خشکسالی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن مهاجرت از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و شهرهای دیگر کشور افزایش یافته و تعداد سالمندان گناباد طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است و  بر این اساس توجه به مسائل و مشکلات قشر سالمند به ویژه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در اولویت توجه مسوولان باشد.

مدیر مرکز نگهداری سالمندان گناباد هم گفت: اداره آموزش و پرورش به عنوان مالک ساختمان این مرکز به دلیل نیاز به این ساختمان به مراجع قضایی شکایت و حکم تخلیه آن را گرفته است و از یک سال قبل درگیر جابه‌جایی این مرکز هستیم ولی تمامی جلسات بی‌نتیجه بوده است.

محمد آقایی افزود: حتی حاضر به واگذاری مرکز هستیم اما هیچ بخش و یا افرادی حاضر به تقبل اداره این مرکز نیستند.

وی ادامه داد: ساختمان مکان مناسب برای مرکز نگهداری سالمندان باید دارای شرایطی خاص باشد و حتی مناسب سازی فضا نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار است که تامین آن در توان ما نیست.

مدیر مرکز نگهداری سالمندان گناباد گفت: با تعطیلی خانه سالمندان بهلول گناباد در سال ۱۳۹۷ تعدادی از سالمندان این شهرستان بدون سرپناه ماندند و لذا تصمیم به راه اندازی مرکز نگهداری سالمندان گرفتیم ولی هم اکنون این مرکز نیز به دلیل نبود فضا در آستانه تعطیلی قرار دارد و این بر فشار و مشکلات بر این قشر افزوده است.

مجید فدوی، مدیر آموزش و پرورش گناباد هم گفت: ساختمان مرکز نگهداری سالمندان که متعلق به این اداره است از سال ۱۳۹۷ برای راه اندازی ساختمان نگهداری سالمندان به اجاره داده شد ولی امسال برای ثبت نام دانش آموزان دوره اولی‌ با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم و از این رو مجبور به مطالبه آن از طریق مجاری قانونی شدیم.

۳۲ سالمند در تنها مرکز نگهداری سالمندان گناباد نگهداری می شوند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.