سنندج - ایرنا - معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم ادامه برگزاری اجلاس‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی در کردستان تاکید کرد و گفت: با برگزاری چنین نشست‌هایی، به زیرساخت‌های استان توجه بیشتری خواهد شد و مشکلات زیرساختی نیز رفع می‌شود.

محسن مسچی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به برنامه‌ریزی سه ماهه برای اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج با توجه به ظرفیت‌های موجود اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت‌های کردستان بخاطر مسائل تاریخی و عدم توجه رژیم ستمشاهی، آنگونه که انتظار می‌رفت، پیشرفت نداشته است.

وی اضافه کرد: با این وجود طی سال‌های اخیر و بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های خوبی در کردستان صورت گرفته است، هرچند استان در برخی شاخص‌ها از جمله رفاهی، اجتماعی و ارتباطات زیرساختی برای برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، امکانات لازم را ندارد که مسوولان به شدت پیگیر ارتقای این وضعیت هستند.

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت اقبال و پذیرش عمومی را پتانسیل مهمی برای برگزاری اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در کردستان عنوان کرد که مهمترین ظرفیت برای میزبانی اجلاسیه های دینی و آیینی است.

مسچی ادامه داد: داشتن فرهنگ تعامل و ارتباط و روحیه مهمان پذیری و تساهل و تسامح مذهبی، هماهنگی همه نهادها و مسوولان استانی باعث شد بتوانیم کردستان را به استان نمونه و همراه با تقریب و وحدت در نظر بگیریم، ضمن اینکه همکاری همه مسوولان استان برای برگزاری اجلاسیه از نقاط قوتی است که آن را در کمتر استانی شاهد بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: خدماتی در طول انقلاب اسلامی درحوزه وحدت، تقریب و همزیستی مسالمت‌آمیز در کردستان انجام شده است و همین موضوع باعث انتخاب استان به عنوان میزبان اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی شد.

اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ در دو نوبت صبح و عصر در کردستان برگزار شد. 

این اجلاس با حضور علمای استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق به میزبانی سنندج برگزار شد. 

پخش سخنرانی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود. 

گفت و گو بین علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق با علمای کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس بود. 

۴۰۰ مهمان در این همایش حضور داشتند که ۸۰ نفر آنها خارجی بودند.