بجنورد- ایرنا- رییس گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: والدین به فضا سازی‌های بی‌اساس نسبت به تزریق واکسن کرونا به کودکان در فضای مجازی توجه نکنند و هر چه زودتر واکسن فرزندان ۵ تا ۱۲ ساله را در اولویت قرار دهند.

فیض الله برزگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه این روزها با انتشار شایعاتی بی اساس در فضای مجازی و یا محافل دوستانه بسیاری از خانواده بدون توجه به نظرات کارشناسان سلامت از تزریق واکسن کودکان خود امتناع می کنند، در حالی که سویه های جدید کرونا سن و سال نمی شناسد و واکسن همواره کاراترین راهکار برای پیشگیری است.

وی افزود: در واقع خانواده‌ها باید به کارشناسان بهداشت و حوزه سلامت در این زمینه، اعتماد و برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

برزگر تصریح کرد: واکسن‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده به هیچ عنوان عوارض نخواهد داشت و آزمایش‌های بالینی را طی کرده اند.

وی با بیان اینکه استقبال کودکان خراسان شمالی کمتر از حد انتظار است، گفت: حدود ۶۸ هزار کودک ۵ تا ۱۲ ساله در استان واجد تزریق واکسن کرونا هستند که از این تعداد ۴۱ درصد جمعیت هدف دُز اول و ۲۵ درصد نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

برزگر افزود: حدود ۶ ماه از آغاز واکسیناسیون کودکان می گذرد و زیرساخت های تزریق واکسن کرونا در استان فراهم است ولی کودکان استقبال خوبی نکرده اند.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹، واکسن های پاستوکووک و سینوفارم برای رده سنی پنج سال به بالا مورد تایید است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در خراسان شمالی، بیان داشت: اینک، ۲.۵ درصد جامعه هدف در استان دُز چهارم، ۶۰ درصد دُز سوم،  ۸۸ درصد دز دوم و ۹۶ درصد نیز دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون ۶ موج از این بیماری را پشت سرگذاشته است و به گفته مسوولان علوم پزشکی استان از هفته جاری صدای زنگ موج هفتم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن BA۵ به صدا درآمده است.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز ۲ هزار و ۲۲۳ نفر قربانی داشته است.

طبق آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، ۲ شهرستان بجنورد، شیروان در وضیت قرمز، فاروج، اسفراین، مانه و سملقان و گرمه در وضعیت نارنجی و شهرستان های رازوجرگلان و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.