باور اشتباه والدین درباره واکسن/ کودکانی که ناجوانمردانه در معرض کرونا قرار می‌گیرند

بجنورد- ایرنا- مراکز درمانی خراسان شمالی همه روزه شاهد مراجعه کودکانی با علائم سرماخوردگی است که کارشناسان عدم تزریق واکسن کرونا را دلیل آن می دانند، با این وجود خانواده ها همچنان نسبت به ایمن سازی کودکان خود مردد هستند و دل به شایعات بی اساس سپرده‌اند.

آرام‌آرام دورهمی‌ها و دیدوبازدیدها آغاز و سفرها پا گرفت، الکل های ضدعفونی در خانه جا ماندند و مردم به مدد واکسیناسیون خود را پیروز فرض کردند و سپر ماسک را کنار گذاشتند، شاید با ناباوری اما خوشحالی پنهان گفتیم: «کرونا تمام شد.«

غافل از آنکه این آسودگی های خاطر باعث شده است تا آمار مجموع بستری شده های کرونایی پس از ۲ ماه بار دیگر سه رقمی شود و همچنان روند افزایشی تعداد تخت‌های اِشغال شده بیماران مبتلا به کرونا ادامه دار باشد.

در این میان توصیه های بی پشتوانه علمی همانند "واکسن عوارض دارد" و "موجب بیماری های خطرناک می شود" نیز مسیر را برای ورود خزنده موج هفتم کرونا به خراسان شمالی هموار کرد، طوری که این روزها با انتشار این شایعاتی بی اساس در فضای مجازی و یا محافل دوستانه تا حدود زیادی حرکت واکسیناسیون عمومی و واکسن کودکان کُند شده است در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سلامت روند کاهشی فوتی های کرونایی در ماه های اخیر مدیون واکسیناسیون است.

این در حالی است که سویه جدید به کودکان هم رحم نمی کند و مطمئن ترین راه پیشگیری از ابتلا هم واکسیناسیون است با این وجود والدین خراسان شمالی تحت تاثیر برخی شایعات برای تزرق واکسن کودکان خود بر سر دوراهی قرار دارند.

بررسی ها نشان می دهد با گذشت حدود ۶ ماه از آغاز عملیات اجرایی تزریق واکسن کرونا به گروه سنی پنج تا ۱۲ سال، بسیاری از والدین خراسان شمالی همچنان تمایلی به واکسیناسیون کودکانشان ندارند، در حالی که حدود ۲۰ درصد تخت های اطفال استان در اشغال کودکان مبتلا به این بیماری است، کارشناسان بهداشتی هشدار می دهند، با ادامه این روند به طور حتم احتمال ابتلا کودکان به کرونا بیشتر خواهد شد.

از روز ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ همزمان با آغاز فراخوان تزریق واکسن کرونا به کودکان از  ۶۸ هزار کودک ۵ تا ۱۲ ساله واجد تزریق واکسن کرونا در استان تنها ۴۱ درصد جمعیت هدف دُز اول و ۲۵ درصد نیز دُز دوم را تزریق کرده اند، آماری که کمتر از حد انتظار کارشناسان سلامت برای جلوگیری از شیوع این بیماری است و چنگی به دل نمی زند.

در حالی که بسیاری از خانواده ها پارسال همین موقع برای ایمن سازی خود با روز شماری به دنبال کاهش سن واکسیناسیون بودند، اما نه تنها قدمی برای خروج دُز چهارم واکسیناسیون عمومی استان از مدار ۲.۵ درصد نیستند بلکه با تکیه بر دیوار سست شایعات رغبتی بر ایمن سازی کودکان خود نیز ندارند.

بی رغبتی کودکان به واکسیناسیون

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که مراجعان به مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در فرهنگسرای شهرداری بجنورد هر از چندگاهی فقط میانسالان و جوانان هستند، به گونه ای که در مدت حضور خبرنگار ایرنا در این مرکز هیچ کودکی برای واکسینه شدن توسط والدین به این مرکز مراجعه نکرده است.

یکی از پرستاران این مرکز تجمیعی درباره استقبال از واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا به خبرنگار ایرنا می‌گوید: همزمان با بازگشایی مدارس و حضوری شدن شاهد حضور هر روزه کودکان بودیم، ولی الان میزان مراجعات خیلی کم شده است.

وی می افزاید: بالاخره شایعاتی در جامعه پراکنده شده است و پدر و مادرها از تزریق واکسن به کودکان خود ترس دارند.

باور اشتباه والدین درباره واکسن/ کودکانی که ناجوانمردانه در معرض کرونا قرار می‌گیرند

این پرستار می گوید: وقتی به دوستان یا آشنایان می گوییم که چرا برای تزریق واکسن فرزند خود مراجعه نمی کنید، در جواب می گویند؛ واکسن عوارض دارد، بعدشم کرونا تمام شده است و لزومی به تزریق واکسن نیست.

این پرستار می افزاید: با این وجود کمتر کسی تمایل به تزریق واکسن کرونا دارد در حالی که باید کارشناسان سلامت با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و یا رسانه ها مردم را قانع کنند که تزریق واکسن هیچگونه عوارضی برای فرزندان آنها ندارد و تمامی آزمایشات بالینی آن انجام شده است.

در نزدیکی این مرکز واکسیناسیون از پدری که روی پایش پسرش نشسته و در حال گریه کردن است، می پرسم آیا برای تزریق واکسن آقازاده اقدام کردید؟ می گوید: واقعیتش از تزریق واکسن می ترسیم.

وی می افزاید: همچنین شنیده ام در بسیاری از کشورها، خانواده ها تمایلی به تزریق واکسن کودکانشان نداشته اندف بنابراین من و همسرم به این نتیجه رسیدیم فعلا واکسن نزنیم، چون بالاخره واکسن عوارض دارد و بدن این بچه نیز تاب و توان مقابله ندارد.

وی می گوید: خدارو شکر تا الان که کرونا نگرفته است، انشالله بعد از این نیز مبتلا نخواهد شد.

والدین به شایعات عوارض واکسن توجهی نکنند

رییس گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: والدین نباید به فضا سازی‌های بی‌اساس نسبت به تزریق واکسیناسیون کودکان در محافل دوستانه و یا فضای مجازی توجهی داشته باشند زیرا که واکسن همواره ایمن ترین راهکار پیشگیری از ابتلای کودکان به سویه های جدید است.

فیض الله برزگر می افزاید: متاسفانه این روزها با انتشار شایعاتی بی اساس در فضای مجازی و یا محافل دوستانه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به نظرات کارشناسان سلامت از تزریق واکسن کودکان خود امتناع می کنند، در حالی که سویه های جدید کرونا سن و سال نمی شناسد و واکسن همواره کاراترین راهکار برای پیشگیری است.

وی می گوید: در واقع خانواده‌ها باید به کارشناسان بهداشت و حوزه سلامت در این زمینه، اعتماد و برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند و واکسن‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان عوارض نخواهد داشت و آزمایش‌های بالینی را طی کرده اند.

باور اشتباه والدین درباره واکسن/ کودکانی که ناجوانمردانه در معرض کرونا قرار می‌گیرند

برزگر با بیان اینکه استقبال کودکان خراسان شمالی کمتر از حد انتظار است، می افزاید: حدود ۶۸ هزار کودک ۵ تا ۱۲ ساله در استان واجد تزریق واکسن کرونا هستند که از این تعداد ۴۱ درصد جمعیت هدف دُز اول و ۲۵ درصد نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

وی می گوید: حدود ۶ ماه از آغاز واکسیناسیون کودکان می گذرد و زیرساخت های تزریق واکسن کرونا در استان فراهم است، ولی کودکان استقبال خوبی نکرده اند و بر اساس مصوبه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹، واکسن های پاستوکووک و سینوفارم برای رده سنی پنج سال به بالا مورد تایید است.

متخصص اپیدمیولوژی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: سویه های جدید سن و سال نمی شناسد به گونه ای که کودک ۱۰ ماهه نیز به این ویروس مبتلا شده است و این سویه علائمی شبیه سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، سرفه و تب دارد و این روزها کودکان زیادی با این علائم به مراکز درمانی مراجعه می کنند.  

دکتر حمیدرضا شرکا با بیان اینکه افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلا قرار دارند، می گوید: واکسن ها در پیشگیری از موارد شدید کووید مؤثر هستند و تزریق یادآوری واکسن در پیشگیری از بیماری بسیار کمک کننده است.  

وی با تاکید بر رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی می افزاید: سویه جدید قدرت سرایت بالایی دارد و نیاز است تا افراد با رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری و ماسک زدن از تجمعات بی مورد جلوگیری کنند.

۲۰ درصد تخت های اطفال در اشغال بیماران کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز با اشاره به روند افزایشی بیماران کرونایی، می گوید: براساس اظهار نظر متخصصان اطفال بسیاری از مراجعه کنندگان کودک به این پزشک ها به کرونا مبتلا هستند که برای برون رفت از این چالش خطرناک باید میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن در بین گروه سنی کودکان فراگیر شود.

دکتر سیدجواد پورنقی می افزاید: اینک حدود ۲۰ درصد تخت های اطفال استان در اشغال کودکان مبتلا به این بیماری است.

وی می گوید: متاسفانه این روزها شاهد افزایش موارد مراجعه با علائم کرونایی در استان هستیم به گونه ای که به طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند و به طور میانگین روزانه ۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری می شوند.

باور اشتباه والدین درباره واکسن/ کودکانی که ناجوانمردانه در معرض کرونا قرار می‌گیرند

پورنقی با بیان اینکه ظرفیت درمانی خراسان شمالی در حوزه اطفال ضعیف است، می افزاید: در سویه های قبلی نگرانی در مورد رده های سنی بالای ۷۰ سال وجد داشت ولی اینک کودکان و حتی شیرخوارگان نیز درگیر شده اند، این در حالی است که برای بزرگسالان ۱۰۰ تخت و برای کودکان تنها هشت تخت آی. سی. یو وجود دارد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در خراسان شمالی می گوید: اکنون ۲.۵ درصد دُز چهارم، ۶۰ درصد جامعه هدف در استان دُز سوم، ۸۸ درصد دز دوم و ۹۶ درصد نیز دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه بی توجهی مردم استان به دستورالعمل‌های بهداشتی نگران کننده است، می گوید: اگر جمعیت هدف در استان به طور کامل واکسینه شود دیگر نگرانی زیادی از بابت شروع پیک جدید کرونا نخواهیم داشت.

اینک ۱۸۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی خراسان شمالی بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون ۶ موج از این بیماری را پشت سرگذاشته است و به گفته مسوولان علوم پزشکی استان از هفته گذشته صدای زنگ موج هفتم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن BA۵ به صدا درآمده است.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا به امروز ۲ هزار و ۲۳۰ نفر قربانی داشته است.

بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان های اسفراین، گرمه، جاجرم و شیروان در وضعیت قرمز، بجنورد و فاروج در وضعیت نارنجی و رازوجرگلان و مانه و سملقان نیز در رنگبندی زرد کرونایی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha