بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: این استان دارای یکهزار و ۶۰۰ هکتار شهرک و نواحی صنعتی است که ۱۶ درصد آن قابل واگذاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر فخر موحدی روز یکشنبه در نخستین جلسه کارگروه بررسی موانع و مشکلات ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی اظهار داشت: اگر چه در ایجاد و توسعه شهرک ها و تامین زیرساخت های صنعتی تلاش های خوبی شده است، اما برخی از این اراضی صنعتی راکد مانده اند و با تعیین تکلیف این اراضی بخشی از مشکل کمبود زمین استان برطرف می شود.

وی تصریح کرد: ۸۳۵ هکتار از این مساحت شهرک های صنعتی خراسان شمالی قابل استفاده است و در حال حاضر ۲۵۸ هکتار آن قابل واگذاری است.

 سرپرست معاونت اقتصادی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود زمین صنعتی در استان لازم است اراضی واحد های راکد شهرک های صنعتی استان هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی بر ایجاد هم افزایی در توسعه خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: تامین انرژی از واجبات زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری است و این موارد باید به سرعت پیگیری شود.   

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با تاکید بر جانمایی مناسب اراضی صنعتی افزود: این اراضی باید با توجه به سند آمایش سرزمین و پس از استعلام های لازم مطرح شود.

مهدی رشیدی افزود: در جانمایی ها مهمترین موضوع تامین آب صنایع است که باید در مرحله نخست به آن توجه کرد.

کمبود جدی زمین صنعتی

 مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در شهرک ها و نواحی صنعتی تاثیر گذار استان با کمبود جدی زمین مواجه هستیم و اگر زمین تامین نشود به حتم برخی از این افراد از سرماه گذاری انصراف خواهند داد.

محمد علی نوایی افزود: مشکل کمبود زمین در بجنورد بیش از دیگر نقاط است و به همین دلیل ایجاد ۲ ناحیه صنعتی در تخته ارکان و یک ناحیه صنعتی در ینگه قلعه در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک های صنعتی شیروانٰ، اسفراین، مانه و سملقان و ناحیه صنعتی شهید محمد زاده در گرمه نیاز به توسعه دارند.

وی مهمترین مشکلات در نواحی و شهرک های صنعتی را تامین آب و برق بیان کرد و اظهار داشت: ایجاد راه دسترسی و تامین گاز و مخابرات نیز بخشی از موانع است.

خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

تنها منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی با گستره ۳۵۰ هکتار در بجنورد تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد و در دهه فجر سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است.