کرمانشاه- ایرنا- کتاب «سلامی و کلامی» شامل نوشته‌های زنده یاد استاد «هوشنگ صالحی تبار (مشی برا) » به همت و کوشش «زرین‌تاج عبدالملکی» در ۷۶۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات سرانه چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صالحی‌تبار، نویسنده، محقّق، بازیگر و گوینده‌ توانا رادیو کرمانشاه، در مهر ماه سال ۱۳۱۲ در یکی از، محله‌های قدیم شهر کرمانشاه (فیض‌آباد) نزدیک خانه‌ پهلوانِ نامدارِ کرمانشاهی (علی‌اصغر گُرد، معروف به اصغر کلشیر) چشم به جهان گشود، در کودکی سایه‌ پدر را از دست داد و پس از پایان تحصیلات متوسطه برای امرار معاش به دیار غربت تهران رفت.

با تشویق و همکاریِ ادیب بزرگی چون جواد فاصل، داستان‌هایی به قلم او، در مجلّات (سپید و سیاه، امید ایران) چاپ می‌شد و در سال ۱۳۴۴ به کرمانشاه بازگشت و به استخدام رادیو و تلویزیون در آمد و از همان سال‌ها، به دلیل علاقه‌اش به روحیّه‌ جوانمردی و ورزشکاری پهلوانان کرمانشاهی، تحقیقاتی در مورد زندگی‌نامه‌ پهلوانان نامدار کرمانشاهی به انجام رسانید.

دکتر میرجلال الدین کزازی در خصوص وی گفته است: «روانشاد، هوشنگ صالحی تبار، که یادش گرامی باد از کرمانشاهیان هنردوست و هنرور بود. او که با مهری بسیار و باوری استوار، زادگاهش را گرامی می‌داشت، دو برنامه شنیداری را پایه ریخت و سامان داد با نام "مردان گود" و "سلامی و کلامی" که سالها از رادیو کرمانشاه پخش شد.

او در برنامه  سلامی و کلامی" چهره‌های هنری آفرید و بدو با نام" مشی برا" که با گویش کرمانشاهی سخن می گفت. مشی برا نمونه ای بود از کرمانشاهی نیک ناب که نه تنها در گوش، در خوی و خیم و منش و کنش نیز نمودار و نمایانگر مردمان این شهر باستانی و در گونه‌ی خود بی‌مانند، شمرده میشد. شهری که من، در نوشته ها و گفته‌هایم، به برهان و دانشورانه، نشان دادن که نمونه‌ای همه سویه و همه رویه و خُرد از ایران بزرگ است، ایران پهناور، تاریخی و فرهنگی " .

غالباً کتاب‌هایی که در کرمانشاه چاپ و منتشر می شوند در حوزه‌ ادبیات، به ویژه شعر و داستان است البته صرف نظر از کتاب های علمی و دانشگاهی که معمولاً خود دانشگاه ها آنها را منتشر می کنند. در این میان کتاب‌های تاریخی هم منتشر می‌شود ولی کتاب‌هایی نظیر خاطره‌نگاری و اتوبیوگرافی و مقالات و برنامه های گردآوری شده کمتر به چشم می خورد. کتاب حاضر از معدود کتاب‌هایی است که در کرمانشاه کمتر نظیر آن منتشر می شود.

این کتاب شامل متن برنامه های اجرا شده مرحوم هوشنگ صالحی تبار است که طی سالیان در رادیو کرمانشاه توسط ایشان نوشته و اجرا شده است.

 ویراستاری این کتاب را حمیدرضا کرجی، طراحی جلد آن را فاطمه یزدانی فر و صفحه‌آرایی آن را هستی مرادی انجام داده است.